Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Pay kommer äntligen till Sverige!

Tråden skapades och har fått 2002 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Hjördiz:

Har man SEB lär man tyvärr få vänta. SEB har just implementerat den nya funktionen Force Touch/3D Touch i sin app. En funktion som kom med iPhone 6s. Så är man SEB-kund bör man inte ha några större förhoppningar tyvärr.

Nja, är två skilda funktioner vi pratar om. Tror tex att Mobilt BankID behöver implementera FaceID illa kvickt, annars blir det liv i luckan.

  • Medlem
  • 2017-10-09 16:56
Ursprungligen av barbapappa_86:

Nja, är två skilda funktioner vi pratar om. Tror tex att Mobilt BankID behöver implementera FaceID illa kvickt, annars blir det liv i luckan.

Jag tror att appen bara ber om autentisering och förväntar sig ett ok eller nekande tillbaka. Om det sedan sker via TouchID eller FaceID sköter det underliggande ramverket i iOS om.

Så i min förenklade värld behövs det ingen anpassning av appen annat än att där det idag i inställningarna står "TouchID för BankID" istället kommer att stå "FaceID för BankID" om maskinen man kör på är en iPhone X

Ursprungligen av Ljung:

Jag tror att appen bara ber om autentisering och förväntar sig ett ok eller nekande tillbaka. Om det sedan sker via TouchID eller FaceID sköter det underliggande ramverket i iOS om.

Så i min förenklade värld behövs det ingen anpassning av appen annat än att där det idag i inställningarna står "TouchID för BankID" istället kommer att stå "FaceID för BankID" om maskinen man kör på är en iPhone X

Man kan aktivera TouchID i appen Mobilt BankID, så det bör således även krävas ett val för FaceID.

  • Medlem
  • 2017-10-09 17:39
Ursprungligen av barbapappa_86:

Man kan aktivera TouchID i appen Mobilt BankID, så det bör således även krävas ett val för FaceID.

Det var ju det jag skrev. Men det behövs bara ett val. Antingen TouchID eller FaceID beroende på vilken telefon det körs på, och egentligen borde det bara vara att byta ut texten "TouchID" mot "FaceID" där den förekommer i appen.

Ursprungligen av Ljung:

Det var ju det jag skrev. Men det behövs bara ett val. Antingen TouchID eller FaceID beroende på vilken telefon det körs på, och egentligen borde det bara vara att byta ut texten "TouchID" mot "FaceID" där den förekommer i appen.

Låt oss hoppas på att du har rätt i att det är enkelt att implementera

Hur authenticeringen kommer att fungera finns beskrivet. Jag ska se om jag hittar länken men i korthet är det så att du startar authenticeringsprocessen genom att dubbelklicka på sidoknappen - ungefär som för klockan

Apparna behöver inte ändras. De får inte ens veta om det är face, Touch eller kod. De begär bara authenciering. Huruvida mobilt BankID behöver ändra texten i sin inställning även jag dock inte

Edit. Gå via Gruber för en bra beskrivning

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-10-10 20:55
Ursprungligen av IngoX:

Ja, nu händer det saker! Supportsidan för handlare där den svenska sidan ska ligga (sv-se i länken) har hittills varit på engelska men nu är den översatt:
https://support.apple.com/sv-se/HT204274

Länken till supportsidan för kunder är ännu inte översatt:
https://support.apple.com/sv-se/HT201469

Men idag blev även supportsidan för kunder översatt till svenska:
https://support.apple.com/sv-se/HT201469

Vilka banker som deltar vet vi ännu inget om:
https://support.apple.com/sv-se/ht206637

Ursprungligen av IngoX:

Men idag blev även supportsidan för kunder översatt till svenska:
https://support.apple.com/sv-se/HT201469

Vilka banker som deltar vet vi ännu inget om:
https://support.apple.com/sv-se/ht206637

En av febers läsare har också fått upp möjligheten att lägga till kontokort i Apple Pay-appen i klockan. Verkar som att det kan vara nära nu!
https://www.99.se/artikel/10878-apple-pay-kan...

Kommer det krävas uppdatering av IOS för att få tillgång till Apple Pay eller kommer det komma direkt till telefonen? // Jonas

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-10-11 13:32
Ursprungligen av iztein:

Kommer det krävas uppdatering av IOS för att få tillgång till Apple Pay eller kommer det komma direkt till telefonen? // Jonas

Det är nog bara en aktivering som görs av Apple på serversidan.

Kanske de testar korta stunder innan lansering och det är därför en del tillfälligt fått upp det. (Ex inlägg #179 i denna tråd) Har för mig vi sett liknande tillfälliga glimtar inför andra apple-tjänster som rullas ut i olika takt i olika länder.

Ursprungligen av IngoX:

Det är nog bara en aktivering som görs av Apple på serversidan.

Kanske de testar korta stunder innan lansering och det är därför en del tillfälligt fått upp det. (Ex inlägg #179 i denna tråd) Har för mig vi sett liknande tillfälliga glimtar inför andra apple-tjänster som rullas ut i olika takt i olika länder.

Tack för svar! kan detta betyda att Apple Pay bara är några dagar borta?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-10-11 13:36
Ursprungligen av Alix:

Att min Iphone 5s saknar NFC kan jag tydligen ta med ro. Bra, då får den hänga med ett bra tag till. ?

5s kommer nog tyvärr inte funka med Apple Pay
Apple Pay är kompatibelt med dessa enheter

När vi pratar om snart framtid, är det dagar vi pratar om eller veckor?

Ursprungligen av amandareventlid:

En av febers läsare har också fått upp möjligheten att lägga till kontokort i Apple Pay-appen i klockan. Verkar som att det kan vara nära nu!
https://www.99.se/artikel/10878-apple-pay-kan...

När du säger nära, är det dagar vi pratar om då?

  • Medlem
  • 2017-10-11 14:33
Ursprungligen av IngoX:

5s kommer nog tyvärr inte funka med Apple Pay
Apple Pay är kompatibelt med dessa enheter

Tack, det vet jag. Apple Pay = begränsad NFC.

Ursprungligen av iztein:

När du säger nära, är det dagar vi pratar om då?

.

Maximalt 20+30+31 dagar...

  • Medlem
  • Luleå
  • 2017-10-17 14:33

Macpro.se påstår att Apple Pay kommer till Nordea nästa vecka...

Ursprungligen av json:

Macpro.se påstår att Apple Pay kommer till Nordea nästa vecka...

Macpro känns inte som en seriös Nyhets källa! aldrig hört talas om Macpro.. bara kolla deras hemsida

  • Medlem
  • Luleå
  • 2017-10-17 14:45
Ursprungligen av iztein:

Macpro känns inte som en seriös Nyhets källa! aldrig hört talas om Macpro.. bara kolla deras hemsida

Det är en gammal Mac-sajt, hållit på i olika former sen 2004, även om jag tycker att den på senaste tiden mest kritiserar Apple.
De har mest fokuserat på proffs-användning av Apple-produkter.

Sen om dom har rätt i det där är ju en annan sak.

Ursprungligen av json:

Det är en gammal Mac-sajt, hållit på i olika former sen 2004, även om jag tycker att den på senaste tiden mest kritiserar Apple.
De har mest fokuserat på proffs-användning av Apple-produkter.

Sen om dom har rätt i det där är ju en annan sak.

Kanske det, men hur i hela friden skulle dem fått reda på denna information??...

  • Medlem
  • Luleå
  • 2017-10-17 14:54
Ursprungligen av iztein:

Kanske det, men hur i hela friden skulle dem fått reda på denna information??...

Hur skulle jag kunna veta det?

Hur får sajter, tidningar och andra reda på saker som inte är officiella än?

Och som sagt det kan ju vara svammel. Det kändes dock relevant att skriva det i den här tråden. Vi får väl se vad som händer.

Ursprungligen av json:

Hur skulle jag kunna veta det?

Hur får sajter, tidningar och andra reda på saker som inte är officiella än?

Och som sagt det kan ju vara svammel. Det kändes dock relevant att skriva det i den här tråden. Vi får väl se vad som händer.

Absolut håller med dig! Vi får hålla tummarna helt enkelt, hoppas fler banker hoppar på tåget! Känns surt om Nordea kommer vara dem enda som har Apple Pay... Ha en fortsatt bra dag!

  • Medlem
  • Luleå
  • 2017-10-17 14:59
Ursprungligen av iztein:

Absolut håller med dig! Vi får hålla tummarna helt enkelt, hoppas fler banker hoppar på tåget! Känns surt om Nordea kommer vara dem enda som har Apple Pay... Ha en fortsatt bra dag!

Håller med! Också det om bank, jag har själv en annan.

Tack detsamma!

Ursprungligen av json:

Håller med! Också det om bank, jag har själv en annan.

Tack detsamma!

Ja jag med, bytte från Tidaholms Sparbank ( Swedbank ) till SEB eftersom dem har störst chans att ansluta sig till Apple Pay på direkten.. något som dem gjorde med Samsung Pay!... så vill gärna inte behöva byta igen... :/

Ursprungligen av iztein:

Macpro känns inte som en seriös Nyhets källa! aldrig hört talas om Macpro.. bara kolla deras hemsida

Joacim Melin jobbade här på 99 för inte allt för länge sedan (med mig kanske ska tilläggas). Han har mycket kontakter och jag tror absolut han har källor på det här.

Ursprungligen av Ida Blix:

Joacim Melin jobbade här på 99 för inte allt för länge sedan (med mig kanske ska tilläggas). Han har mycket kontakter och jag tror absolut han har källor på det här.

Ja men då så! Då känns det absolut mycket tryggare! Tack för svaret! Ha en bra dag du med Ida! // Jonas

Ursprungligen av iztein:

Absolut håller med dig! Vi får hålla tummarna helt enkelt, hoppas fler banker hoppar på tåget! Känns surt om Nordea kommer vara dem enda som har Apple Pay... Ha en fortsatt bra dag!

Jag som precis ska byta från Nordea

Ursprungligen av jimel:

Jag som precis ska byta från Nordea

Det gör du rätt i! Självklart så kommer fler banker ansluta sig till Apple Pay ganska fort! Nordea kan inte vara själv med detta!

Senast redigerat 2017-10-17 16:02
Ursprungligen av iztein:

Macpro känns inte som en seriös Nyhets källa! aldrig hört talas om Macpro.. bara kolla deras hemsida

Pröva att byta ut Mac Pro mot Daringfireball.net

Ursprungligen av Christian Å:

Pröva att byta ut Mac Pro mot Daringfireball.net

och vad är det för sida?

Bevaka tråden