Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Pay kommer äntligen till Sverige!

Tråden skapades och har fått 2002 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Lyssnar på Apples Earnings Conference Call och Tim sade att Apple Pay kommer till Sverige före årets slut. Woohoo!

Senast redigerat 2017-10-17 22:26
  • Medlem
  • 2017-08-02 00:01

HERREGUD! JAAAAA!

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2017-08-02 00:08

Underbart

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-08-02 01:17
Ursprungligen av xenumason:

Lyssnar på Apples Earnings Conference Call och Tim sade att Apple Pay kommer till Sverige före årets slut. Woohoo!

Bra spanat @xenumason ! Nu kan man lyssna på conference-samtalet i efterhand
https://www.apple.com/investor/earnings-call/

16:35 in i sändningen där Luca Maestri kommenterar Apples Q3-rapport (mars-juni):

"The reach, usage and functionality of Apple Pay continue to grow. We launched Apple Pay in Italy in May, and the UAE, Denmark, Finland and Sweden are scheduled to go live before the end of this calendar year."

#Nyhetstips

Apple Pay

Enligt Finwire News så kommer Apple Pay till Sverige och Finland i år.
Pay

Ursprungligen av Christian_W:

Enligt Finwire News så kommer Apple Pay till Sverige och Finland i år.
Pay

En länk till Applepay

Två trådar om Apple Pay sammanfogade.

Mäktigt! Inte en dag försent!

Bästa som hänt Sverige efter skivat bröd ?

Okej kompisar, pausa allt ni gör och kör lite "happy dance" för den här nyheten. Innan året är slut är inte så specifikt, men det är i alla fall en tidsrymd jag kan förhålla mig till.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2017-08-02 08:39

Norge är inte ens med i framtida lanseringsplaner

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-08-02 08:52

Hrm, ursäkta en felande yngling... Men hur fungerar Apple Pay..? I telefonen kopplar men ett konto som pengarna dras från och så håller man telefonen nära en apparat..?

Ursprungligen av xms67:

Hrm, ursäkta en felande yngling... Men hur fungerar Apple Pay..? I telefonen kopplar men ett konto som pengarna dras från och så håller man telefonen nära en apparat..?

Finns ingen svensk supportsida om saken än, men du använder Wallet-appen. I den kan du lägga in ett eller flera bankkort. Apple Pay kan sedan användas i fysiska butiker som har NFC-betalterminaler, i appar och i nätbutiker som har stöd för tjänsten.

Ursprungligen av andas:

Norge är inte ens med i framtida lanseringsplaner

Hur ligger Norge till i övrigt när det gäller såna här saker? Kommit igång med kort man bara blippar å sånt? Inte varit i landet på alldeles för länge.

Jag förstår inte varför alla är så hypade över det här.

Jag har använt Apple Pay (eller i vart fall haft det aktiverat) i ett och ett halvt år ungefär. Ja, visst är det smidigt de få gånger man glömt kortet hemma, men med tanke på att de flesta bankkort vi har här går att få kontaktlösa så går det otroligt mycket långsammare med Apple Pay (eller egentligen alla tjänster kopplade till telefonen) än det gör att betala med det kontaktlösa i normala fall. Om man hamnar bakom någon som ska betala med telefonen för en kaffe kan man se att den bakom kassan får hålla sig för att himla med ögonen.

Visst, på större inköp (över £30 här) får man använda sig av chip/remsa och pinkod så då går det på ett ut.

Jag ser fördelar dock, sällan använda kort, typ kreditkort, kan vara smidigt att ha i telefonen för att enkelt kunna skiftas, likaså om man har ett företagskort som bara används ibland. Men de få gånger man behöver använda kreditkort är det inte helt säkert att de accepterar Apple Pay/kontaktlösa kort i alla fall!

Annars ser jag detta som en backuplösning. Jag har oftast med mig körkort och debitkort i alla fall (sitter i ett skäl tillsammans med mobilen) så jag är kanske inte målgruppen för denna lösning. Min jobbsamsung har en smidig lösning via NFC som inte kräver en speciell terminal, vilket också gör att man slipper undra om de tar Apple Pay (vilket väldigt många, men inte alla), så länge som det är en "contact less" terminal.

Nä, om man hade haft infört NFC terminaler för flera år sen i Sverige skulle detta bara mottas med en axelryckning, det är jag ganska övertygad om. Nu blir det väl så att alla Apple Pay-terminaler kommer att få NFC också (nåt annat vore tråkigt) så det blir intressant att se hur det kommer mottas i Sverige.

När jag i somras satte upp en ny iPad så angav jag att den fanns i HK, men gjorde allt annat precis som vanligt med svenskkopplat AppleID etc; och då fungerade det utmärkt att lägga till ApplePay (men inte med ett svenskt bankkort, så klart).

Ursprungligen av suddgummi:

. .

Annars ser jag detta som en backuplösning. Jag har oftast med mig körkort och debitkort i alla fall (sitter i ett skäl tillsammans med mobilen) så jag är kanske inte målgruppen för denna lösning. Min jobbsamsung har en smidig lösning via NFC som inte kräver en speciell terminal, vilket också gör att man slipper undra om de tar Apple Pay (vilket väldigt många, men inte alla), så länge som det är en "contact less" terminal.

Nä, om man hade haft infört NFC terminaler för flera år sen i Sverige skulle detta bara mottas med en axelryckning, det är jag ganska övertygad om. Nu blir det väl så att alla Apple Pay-terminaler kommer att få NFC också (nåt annat vore tråkigt) så det blir intressant att se hur det kommer mottas i Sverige.

Apple Pay är NFC så jag förstår inte riktigt alla dina invändningar.

Ursprungligen av BlackSmp:

Apple Pay är NFC så jag förstår inte riktigt alla dina invändningar.

Det räcker väl inte med att de är NFC? De måste väl få speciell mjukvara i sig för att ta emot Apple Pay också? Eller har jag missuppfattat här. I så fall är det ju bra men fortfarande inte lika smidigt som att bara lägga kortet på terminalen, tycker jag.

Edit
Ja, rätt mjukvara i terminalen krävs https://support.apple.com/en-us/HT205747
Verkar bero på vilket kort man använder. Säkerligen inget problem i Sverige där NFC terminalen inte varit så vanliga.

Ursprungligen av suddgummi:

Jag förstår inte varför alla är så hypade över det här.

Jag har använt Apple Pay (eller i vart fall haft det aktiverat) i ett och ett halvt år ungefär. Ja, visst är det smidigt de få gånger man glömt kortet hemma, men med tanke på att de flesta bankkort vi har här går att få kontaktlösa så går det otroligt mycket långsammare med Apple Pay (eller egentligen alla tjänster kopplade till telefonen) än det gör att betala med det kontaktlösa i normala fall.

Smidigare än att plocka fram rätt fysiska kort:

Snälla från dag ett:

Banker: Nordea, Swedbank, Handelsbanken, SEB, Forex, ICA-banken.

Affärer: ICA, Coop, Hemköp, Systembolaget.

Medlemskort: ICA, Coop, Hemköp.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2017-08-02 10:11
Ursprungligen av Ida Blix:

Hur ligger Norge till i övrigt när det gäller såna här saker? Kommit igång med kort man bara blippar å sånt? Inte varit i landet på alldeles för länge.

Jodå blippning med kort och specifika appar för olika butiker fungerar. Men det är ett litet land och inte alltid i teknikframfronten så det är antagligen inte prioriterat av Apple.

Ursprungligen av svanstrom:

Smidigare än att plocka fram rätt fysiska kort:

Jag kan lova att jag får fram mitt "default" kort och fått det placerat på läsaren fortare än att med en knepig rörelse få klockan på läsaren som i videon. Alla terminaler sitter ju inte så bra som denna heller. Har ni aldrig varit inne i en butik där terminalen ligger alldeles vid kassan? Kanske på fel sida gentemot den arm som ni bär klockan på eller kanske lite knepigt så att det med kort är alldeles jättelätt att komma åt, men lite avigt med telefonen. Den bakom kassan får då kanske flytta fram terminalen för att kunden ska kunna komma åt och kanske flytta tillbaka den efteråt för att nästa kund ska få upp sina varor.

Visst, då kan man argumentera att det är upp till butiken att lösa sin placering av terminaler och layout av kassan, men om det är för enstaka kunder som betalar med telefon och/eller klocka skulle i vårt fall jag, om jag varit butiksägare, inte högprioriterat det för de fåtal som vill betala "avigt".

Ursprungligen av suddgummi:

Det räcker väl inte med att de är NFC? De måste väl få speciell mjukvara i sig för att ta emot Apple Pay också? Eller har jag missuppfattat här. I så fall är det ju bra men fortfarande inte lika smidigt som att bara lägga kortet på terminalen, tycker jag.

Edit
Ja, rätt mjukvara i terminalen krävs https://support.apple.com/en-us/HT205747
Verkar bero på vilket kort man använder. Säkerligen inget problem i Sverige där NFC terminalen inte varit så vanliga.

"Rätt mjukvara" är inte samma som "speciell mjukvara [för] Apple Pay".

När ApplePay kom i USA så var det åtminstone en större kedja som uppdaterade deras betalterminaler just för att blockera ApplePay, som fungerade rakt av med bara standardmjukvaran i terminalerna.

Ursprungligen av andas:

Jodå blippning med kort och specifika appar för olika butiker fungerar. Men det är ett litet land och inte alltid i teknikframfronten så det är antagligen inte prioriterat av Apple.

Låter ju ändå inte helt olikt hur det är här tycker jag. Hoppas Norge kommer med snart!

Ursprungligen av suddgummi:

Jag kan lova att jag får fram mitt "default" kort och fått det placerat på läsaren fortare än att med en knepig rörelse få klockan på läsaren som i videon. Alla terminaler sitter ju inte så bra som denna heller. Har ni aldrig varit inne i en butik där terminalen ligger alldeles vid kassan? Kanske på fel sida gentemot den arm som ni bär klockan på eller kanske lite knepigt så att det med kort är alldeles jättelätt att komma åt, men lite avigt med telefonen. Den bakom kassan får då kanske flytta fram terminalen för att kunden ska kunna komma åt och kanske flytta tillbaka den efteråt för att nästa kund ska få upp sina varor.

Visst, då kan man argumentera att det är upp till butiken att lösa sin placering av terminaler och layout av kassan, men om det är för enstaka kunder som betalar med telefon och/eller klocka skulle i vårt fall jag, om jag varit butiksägare, inte högprioriterat det för de fåtal som vill betala "avigt".

Du ser problem som jag tror inte riktigt finns där för de flesta andra.

Ursprungligen av suddgummi:

Jag förstår inte varför alla är så hypade över det här.

Jag "hypar" för jag vill slippa ha med mig korten helt och hållet! Åh så skönt att bara behöva ha med sig mobilen. Hur de tjänsterna fungerar just nu är ju ett steg på vägen i rätt riktning (hoppas jag).

  • Medlem
  • 2017-08-02 10:25
Ursprungligen av Ida Blix:

Jag "hypar" för jag vill slippa ha med mig korten helt och hållet! Åh så skönt att bara behöva ha med sig mobilen. Hur de tjänsterna fungerar just nu är ju ett steg på vägen i rätt riktning (hoppas jag).

I så fall vill jag ha ett chip under huden för det är hemskt att glömma sådant där när man behöver det som mest. Plus att det är opraktiskt när man är skogsmulle som jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-08-02 10:25
Ursprungligen av suddgummi:

Edit
Ja, rätt mjukvara i terminalen krävs https://support.apple.com/en-us/HT205747
Verkar bero på vilket kort man använder. Säkerligen inget problem i Sverige där NFC terminalen inte varit så vanliga.

Det behövs ingen specifik mjukvara för att stödja just Apple Pay, men det behövs en uppdaterad terminal som stödjer emulerad contactless i sin riskprofil. Annars kommer terminalen att utgå från att något är fel och sätta för hög risk på transaktionen.

Ingen terminal behöver veta något om Apple. De följer den standard som EMVCo tagit fram och som också vanliga contactless-kort och EMV-kort (Chip) stödjer.

Apple gör inget gratis utan tar givetvis betalt för alla transaktioner via Apple pay och inte sällan så biter de av en större bit av kakan än andra aktörer. Därför tror jag vi kan glömma deras lösning.
Kreditkortet fungerar överallt och kommer därför finnas i plånboken en lång tid framöver. Man står inte i en butik o kollar om Apple Pay fungerar utan plockar fram kortet som man vet fungerar problemfritt. Förutom när man inte har några pengar på kontot

Ursprungligen av Alix:

I så fall vill jag ha ett chip under huden för det är hemskt att glömma sådant där när man behöver det som mest. Plus att det är opraktiskt när man är skogsmulle som jag.

Tänker att det är några steg ännu längre fram i tiden Då när jag inte ens behöver mobilen som en lös enhet.

Bevaka tråden