Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Webbutveckling och databaser

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2017-08-08 10:51

Hej. Jag håller på göra webbsida med olika butikers information som adress och hemsida. Webbhotellet använder mysql. Jag är nybörjare det här med databaser.

Det första.
Är det lämpligt att använda filemaker? och är det enkelt att synka med mysql?

Det andra.
T ex Hemköp finns på flera adresser och varje Hemköp har sin egen hemsida.

Måsta jag skapa en fil till varje butik?

Senast redigerat 2017-08-08 11:12

Filemaker är ett bra databasprogram, tycker jag. Men med den lilla information vi har fått, så är det ju i princip omöjligt att bedöma om det är lämpligt att använda det i det här fallet.

Berätta gärna lite mer om din hemsida, t.ex syftet med hemsidan, hur informationen ska samlas in, och hur den sedan ska publiceras till databasen på webbhotellet.

  • Medlem
  • 2017-08-08 11:25

Mitt syfte är skapa en hemsida som hitta.se och eniro men mindre skala.

Jag använder Loopia som webbhotell.

Jag kommer samla informationen från företagets hemsida, hitta.se och eniro.

Senast redigerat 2017-08-08 11:38
Ursprungligen av Igow:

...Jag kommer samla informationen från företagets hemsida, hitta.se och eniro.

Hur då? Manuellt?

  • Medlem
  • 2017-08-08 11:45
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Hur då? Manuellt?

Ja

Ok.

Ja, det går väl bra att använda Filemaker för det. Och det behövs bara en datafil, inte en för varje butik.

Men varför gå omvägen via en lokal databas (t.ex. Filemaker), och sedan synka mot webbhotellet? Varför inte bara mata in uppgifterna direkt i MySQL-databasen, via t.ex PHP-sidor?