Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Webbutveckling och databaser

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2017-08-08 10:51

Hej. Jag håller på göra webbsida med olika butikers information som adress och hemsida. Webbhotellet använder mysql. Jag är nybörjare det här med databaser.

Det första.
Är det lämpligt att använda filemaker? och är det enkelt att synka med mysql?

Det andra.
T ex Hemköp finns på flera adresser och varje Hemköp har sin egen hemsida.

Måsta jag skapa en fil till varje butik?

Senast redigerat 2017-08-08 11:12

Filemaker är ett bra databasprogram, tycker jag. Men med den lilla information vi har fått, så är det ju i princip omöjligt att bedöma om det är lämpligt att använda det i det här fallet.

Berätta gärna lite mer om din hemsida, t.ex syftet med hemsidan, hur informationen ska samlas in, och hur den sedan ska publiceras till databasen på webbhotellet.

  • Medlem
  • 2017-08-08 11:25

Mitt syfte är skapa en hemsida som hitta.se och eniro men mindre skala.

Jag använder Loopia som webbhotell.

Jag kommer samla informationen från företagets hemsida, hitta.se och eniro.

Senast redigerat 2017-08-08 11:38
Ursprungligen av Igow:

...Jag kommer samla informationen från företagets hemsida, hitta.se och eniro.

Hur då? Manuellt?

  • Medlem
  • 2017-08-08 11:45
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Hur då? Manuellt?

Ja

Ok.

Ja, det går väl bra att använda Filemaker för det. Och det behövs bara en datafil, inte en för varje butik.

Men varför gå omvägen via en lokal databas (t.ex. Filemaker), och sedan synka mot webbhotellet? Varför inte bara mata in uppgifterna direkt i MySQL-databasen, via t.ex PHP-sidor?

Men jag har fortfarande väldigt svårt att förstå syftet. Ursäkta att jag frågar - men är det en seriös affärsidé, eller ett hobbyprojekt för att lära eller bara för att fördriva lite tid?

  • Medlem
  • 2017-08-08 12:22
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ok.

Ja, det går väl bra att använda Filemaker för det. Och det behövs bara en datafil, inte en för varje butik.

Men varför gå omvägen via en lokal databas (t.ex. Filemaker), och sedan synka mot webbhotellet? Varför inte bara mata in uppgifterna direkt i MySQL-databasen, via t.ex PHP-sidor?

Men jag har fortfarande väldigt svårt att förstå syftet. Ursäkta att jag frågar - men är det en seriös affärsidé, eller ett hobbyprojekt för att lära eller bara för att fördriva lite tid?

Det är affärsidé som jag har tänkt driva på min fritid, efter 40 timmars arbete.

Som sagt jag är ganska ny på detta, där Google är min mentor ?.

Jag läste om phpmyadmin, är det mer lämpligt kanske?

Tackar för all råd

  • Medlem
  • 2017-08-08 12:48

Jag hade tänkt läsa webbutveckling utbildning på distans men jag fick ingen plats.

Tänkt använda min affärsidé/hobby under utbildningen men nu blir det att jag får samla information från ön olika hål

Enklast är att börja med grundläggande webbdesign.

Lär dig HTML och CSS, och se till så att du kan skriva det både så det ser bra ut i allt från mobiler upp till 5K-skärmar; och enligt standard (https://validator.nu/).

Efter det så har du en website som ser rätt ut för din affärsidé, men som inte är det minsta interaktiv; och efter det så lär du dig javascript.

Så länge som du bara hanterar typ ett par hundra butiker så kan du ha din "databas" direkt hårdkodad i webbsidan; så du behöver inte göra något för att kommunicera med en databas på en server någonstans.

När sen så allt fungerar rätt kan du börja titta på att stycka upp databasen i olika textfiler, vilka du sedan smart hämtar hem efter behov; och efter det går vidare till att lära dig "riktiga" databaser.

Tidsmässigt så tar det dig kortare tid att göra det steg för steg, och du lär dig bättre vanor, än att försöka göra allt på en gång.

  • Medlem
  • 2017-08-08 15:56
Ursprungligen av svanstrom:

Enklast är att börja med grundläggande webbdesign.

Lär dig HTML och CSS, och se till så att du kan skriva det både så det ser bra ut i allt från mobiler upp till 5K-skärmar; och enligt standard (https://validator.nu/).

Efter det så har du en website som ser rätt ut för din affärsidé, men som inte är det minsta interaktiv; och efter det så lär du dig javascript.

Så länge som du bara hanterar typ ett par hundra butiker så kan du ha din "databas" direkt hårdkodad i webbsidan; så du behöver inte göra något för att kommunicera med en databas på en server någonstans.

När sen så allt fungerar rätt kan du börja titta på att stycka upp databasen i olika textfiler, vilka du sedan smart hämtar hem efter behov; och efter det går vidare till att lära dig "riktiga" databaser.

Tidsmässigt så tar det dig kortare tid att göra det steg för steg, och du lär dig bättre vanor, än att försöka göra allt på en gång.

Jag har låtit någon proffs göra hemsidan skapa hemsidan för mig, nu vill jag lägga in informationen.

Jag fick rådet att lägga informationen i Excel först och överföra till mysql sen.

Ursprungligen av Igow:

Jag har låtit någon proffs göra hemsidan skapa hemsidan för mig, nu vill jag lägga in informationen.

Jag fick rådet att lägga informationen i Excel först och överföra till mysql sen.

Du behöver börja med att kontakta ditt proffs och reda ut vad du betalat för, och hur det är menat att fungera.

  • Medlem
  • 2017-08-08 16:42
Ursprungligen av svanstrom:

Du behöver börja med att kontakta ditt proffs och reda ut vad du betalat för, och hur det är menat att fungera.

Jag får göra det,

När man har webbhotell då har man ju sin databas där, och vill man ha mer utrymme köper man mer.

Sen finns det php som funkar som databashanterare, jag menar allt finns ju.

Det jag vill lära synka ihop det, det är lättare sagt än gjort.

Ursprungligen av Igow:

Jag får göra det,

När man har webbhotell då har man ju sin databas där, och vill man ha mer utrymme köper man mer.

Sen finns det php som funkar som databashanterare, jag menar allt finns ju.

Det jag vill lära synka ihop det, det är lättare sagt än gjort.

Bara du inte ger upp så kommer du garanterat lära dig; och desto mer du lär dig, desto lättare blir det att ta in nya saker. Det är bara första tröskeln som känns extra hög.

Men… Bara för att ge dig en fingervisning om hur du ligger till i dag: Dina frågor är lite som att se en kille som står med en yxa i skogen med planen att bygga en bokhylla, och som frågar efter IKEA-instruktionerna.

Det blir liksom väldigt svårt att ge konstruktiva råd i en sån situation. :/

  • Medlem
  • 2017-08-08 17:38
Ursprungligen av svanstrom:

Bara du inte ger upp så kommer du garanterat lära dig; och desto mer du lär dig, desto lättare blir det att ta in nya saker. Det är bara första tröskeln som känns extra hög.

Men… Bara för att ge dig en fingervisning om hur du ligger till i dag: Dina frågor är lite som att se en kille som står med en yxa i skogen med planen att bygga en bokhylla, och som frågar efter IKEA-instruktionerna.

Det blir liksom väldigt svårt att ge konstruktiva råd i en sån situation. :/

??. Jag är ute cyklar med andra ord.

Jag följer rådet och börjar lära mig från grunden. Tack för er tid.

Ursprungligen av Igow:

??. Jag är ute cyklar med andra ord.

Jag följer rådet och börjar lära mig från grunden. Tack för er tid.

"Ute och cyklar" låter lite för elakt.

Det största problemet med att lära sig sätta ihop en webbsajt är i dag egentligen det att det finns så otroligt många olika alternativ; så det är svårt att få grepp om var en bör börja och vad en ska fokusera på, och vad en "måste" lära sig.

Till exempel så är "databas" inte så mycket mer än en samling (väl)organiserad data… Så din "databas", om den inte är allt för stor, kan i praktiken ligga direkt i webbsidan; och sen så använder du JavaScript för att visa och dölja delar av den utifrån vad besökaren vill ha. Men när du pratar om databas när det gäller webben så kan det också handlar om speciella språk och protokoll för hur du pratar med dedikerade servrar som hanterar databaser, samt allt däromkring för hur du sätter upp dem.

Att lära sig hantera databaser kan i praktiken alltså falla under allt från vad en del skulle se som grundläggande webbdesign, till att du först nära nog måste bli en expert på att sätta upp och säkra upp linuxservrar.

Att verkligen ta den långa vägen via först bara HTML, sen lägga på CSS/stilmallar och sen lära dig JavaScript kan låta som om det tar längre tid; men… det viktiga är inte att du lär dig allt, utan snarare mer hur det hänger ihop. Du får en bra känsla för vad som kan göras var, och olika sätt för att hantera information. Utifrån det kommer det bli mycket lättare för dig att ställa/googla mer specifika frågor; och du kommer kunna lära dig saker mycket snabbare.

  • Medlem
  • 2017-08-09 12:41

När man läser runt på nätet får man intrycket att allt är redan byggt och att man inte behöver kunna mycket om kodning. Att man kan ordna allt genom wordpress eller webbhotellet.

Jag tycker detta verkar vara roligt, då tänker jag lära mig grunderna i html css och sen java

Ursprungligen av Igow:

När man läser runt på nätet får man intrycket att allt är redan byggt och att man inte behöver kunna mycket om kodning. Att man kan ordna allt genom wordpress eller webbhotellet.

Det stämmer; du kan i praktiken göra i princip vad som helst utan att koda själv.

Men… du pratade om att vilja lära dig göra det här själv, och dina frågor… de ganska mycket satte dig precis mellan två olika världar. Det är stor skillnad mellan att lära sig att göra saker själv, och att lära sig hantera det som någon annan gjort.

Ursprungligen av Igow:

Jag tycker detta verkar vara roligt, då tänker jag lära mig grunderna i html css och sen java

Java och JavaScript är två helt olika språk som används på helt olika sätt.

  • Medlem
  • 2017-08-09 13:09

JavaScript självklart ?

1
Bevaka tråden