Lavinartad ökning av skadlig programvara/virus?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-08-25 15:38

Hej, läste i Tech World att antalet nya virus till Mac är fler i år än någonsin.
Tidigare har ju de flesta sagt att man inte behöver oroa sig om man kör Mac, men är det så fortfarande?

Justerade titeln att inte bara innefatta ordet "virus". /mod

Senast redigerat 2017-08-25 17:21

Finns väl fortfarande inga (0 st) virus till macOS?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2017-08-25 17:16

det kommer mer och mer skadlig kod som drabbar OS X. Sen om den kallas "virus" eller nåt annat har inte så stor betydelse i slutändan.

Men de flesta hoten kräver väl att en kör nåt program eller installerar nåt tillägg i webbläsaren?

I ordet "virus" räknar Tech World och flera andra tidningar/hemsidor in trojaner, malware, phishingattacker etc. som mycket väl finns till macOS och alla andra operativsystem.

Så var det dags igen. Detta kommer var 3e år (sedan 20 år tillbaka)...och inget händer...ingen drabbas...

Ursprungligen av Demiurgen:

Så var det dags igen. Detta kommer var 3e år (sedan 20 år tillbaka)...och inget händer...ingen drabbas...

Ingen drabbas av vad? Skadlig programvara, malware, trojaner, phishingförsök?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2017-08-29 12:42
Ursprungligen av keptang:

I ordet "virus" räknar Tech World och flera andra tidningar/hemsidor in trojaner, malware, phishingattacker etc. som mycket väl finns till macOS och alla andra operativsystem.

Tack för ditt svar, men behöver jag oroa mig? Bör jag installera något skydd? Tidigare har ju rekommendationen varit att om man är försiktig så behöver man inget extra skydd.

Ursprungligen av Gnulia:

Tack för ditt svar, men behöver jag oroa mig? Bör jag installera något skydd? Tidigare har ju rekommendationen varit att om man är försiktig så behöver man inget extra skydd.

Jag tycker det jag fetat räcker.

Ja, jag håller med. Med sunt förnuft och försiktighet kommer man långt.

Och så kan man installera det här programmet, och köra det lite då och då:
https://www.malwarebytes.com/mac/

Om man tar "köp-versionen" av det programmet så får man kontinuerlig övervakning, och behöver inte köra programmet manuellt. Jag funderar på det, men har hittills nöjt mig med gratisversionen.

Programmet har ännu inte hittat något på min dator. Dock har det gjort nytta både på sambons och döttrarnas datorer.

... och Kaspersky ska man hålla sig borta ifrån!
Via Cornucopia som länkar till ursprungartiklarna från Reuters och New York Times.

#nyhetstips

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, jag håller med. Med sunt förnuft och försiktighet kommer man långt.

Och så kan man installera det här programmet, och köra det lite då och då:
https://www.malwarebytes.com/mac/

Om man tar "köp-versionen" av det programmet så får man kontinuerlig övervakning, och behöver inte köra programmet manuellt. Jag funderar på det, men har hittills nöjt mig med gratisversionen.

Programmet har ännu inte hittat något på min dator. Dock har det gjort nytta både på sambons och döttrarnas datorer.

Har den gratisversionen som man kör då och då men nu är den väl gammal och värdelös efter några år (1.3.1.628) mot den nya 3.0.3.433....Blir hela tiden påmind att uppdatera men då antar jag att man ska betala för den. 😐

Ursprungligen av calinou:

...men då antar jag att man ska betala för den.

Nej, det behövs inte. Att det fortfarande finns en gratisversion framgår klart och tydligt i inlägget som du citerade.

Senast redigerat 2017-10-31 21:03
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, det behövs inte. Att det fortfarande finns en gratisversion framgår klart och tydligt i inlägget som du citerade.

Ja, varför ska man betala när det finns gratis-alternativ. 🙃

1
Bevaka tråden