Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lavinartad ökning av skadlig programvara/virus?

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2018-11-29 11:09

Det är visserligen några år sedan då jag läste flera trådar i något Macforum om att CleanMyMac inte gör någon nytta på Macdatorer för systemet städar själv bort sånt som behövs städas bort. Gäller det fortfarande.

Ursprungligen av calinou:

Detta har jag installerat efter att jag fick detta meddelande. Är det fel med det? pga när man klickar där uppe på ikonen så är det ett konstigt meddelande.

"efter att jag fick detta meddelande" - vilket meddelande syftar du på?
"så är det ett konstigt meddelande" - vilket meddelande syftar du på?
"där uppe på ikonen" - vilken ikon?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

"efter att jag fick detta meddelande" - vilket meddelande syftar du på?
"så är det ett konstigt meddelande" - vilket meddelande syftar du på?
"där uppe på ikonen" - vilken ikon?

Jag menar meddelandet/information via dialogrutan som jag visade en skärmdump på. Har ingen aning vad det är.
Efter att jag fick detta så installerade jag Canvas Defender plugin i Chrome så att man kan gardera sig mot ev. virus
Klickade sedan på ikonen på vektygsfältet i chrome och nu vet jag inte vad som menas med denna nedanstående info

Ursprungligen av calinou:

Jag menar meddelandet/information via dialogrutan som jag visade en skärmdump på. Har ingen aning vad det är...

Din första bild visar en notis från Chrome-tillägget "Canvas Fingerprint Defender", som du verkar ha installerat tidigare.

Och sen väljer du att installera ytterligare ett (likadant) tillägg, "Canvas defender", för att du tycker att det första tilläggets notis var "konstig"(?)

Ursprungligen av calinou:

...installerade jag Canvas Defender plugin i Chrome så att man kan gardera sig mot ev. virus...

"Canvas fingerprinting" är inte virus. Det är ett sätt att spåra/kartlägga din webb-användning. Nog så illa kanske, beroende på hur man surfar - men det är inte virus.

Ursprungligen av calinou:

...Klickade sedan på ikonen på vektygsfältet i chrome och nu vet jag inte vad som menas med denna nedanstående info

Här står hur Canvas Defender fungerar:
https://chrome.google.com/webstore/detail/can...

Och där står ju t.o.m att det kan vara lätt att bli spårad även om man använder en sådan canvas-blockerare!!!!!

Så mitt tips är att avinstallera båda de här tilläggen, och lugnt surfa vidare.

Senast redigerat 2018-11-30 18:46
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Din första bild visar en notis från Chrome-tillägget "Canvas Fingerprint Defender", som du verkar ha installerat tidigare.

Och sen väljer du att installera ytterligare ett (likadant) tillägg, "Canvas defender", för att du tycker att det första tilläggets notis var "konstig"(?)

"Canvas fingerprinting" är inte virus. Det är ett sätt att spåra/kartlägga din webb-användning. Nog så illa kanske, beroende på hur man surfar - men det är inte virus.

Här står hur Canvas Defender fungerar:
https://chrome.google.com/webstore/detail/can...

Och där står ju t.o.m att det kan vara lätt att bli spårad även om man använder en sådan canvas-blockerare!!!!!

Så mitt tips är att avinstallera båda de här tilläggen, och lugnt surfa vidare.

Tack för info! Canvas Fingerprint Defender fanns installerad men visades inte som ikon i verktygsfältet därför hade jag inte någon aning att det var installerat på min Chrome. Har i alla fall följt dina råd och avinstallerat båda.

Nu har jag hamnat i en sådan typ virussida igen. Går inte att stänga fliken. Dialogrutan vill du lämna platsen följer med överallt. Är det ok att klicka där eller hur gör jag för att bli av med den?

Ursprungligen av calinou:

Nu har jag hamnat i en sådan typ virussida igen. Går inte att stänga fliken. Dialogrutan vill du lämna platsen följer med överallt. Är det ok att klicka där eller hur gör jag för att bli av med den?

Du kan tvångsavsluta din webbläsare. Googla på hur om du inte vet hur du gör.

Ursprungligen av calinou:

Nu har jag hamnat i en sådan typ virussida igen. Går inte att stänga fliken. Dialogrutan vill du lämna platsen följer med överallt. Är det ok att klicka där eller hur gör jag för att bli av med den?

Ja, du kan klicka på Lämna, ingen fara.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Du kan tvångsavsluta din webbläsare. Googla på hur om du inte vet hur du gör.

Så man ska helst inte klicka för att stänga av den? Finns inget ett annat sätt än tvångsavsluta? pga har många flikar igång jag inte vill förlora.

Ursprungligen av calinou:

Så man ska helst inte klicka för att stänga av den? Finns inget ett annat sätt än tvångsavsluta? pga har många flikar igång jag inte vill förlora.

Du behöver bara tvångsavsluta om Finder säger att programmet inte svarar. Annars ska du undvika att tvångsavsluta.

Ursprungligen av Zeugma:

Du behöver bara tvångsavsluta om Finder säger att programmet inte svarar. Annars ska du undvika att tvångsavsluta.

Tack för info! Jag litade på din tips och klickade bort den. Det hände inget konstigt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-03-16 17:49

Om du tvångsavsluta och sedan startar Safari igen så ska alla flikar laddas upp igen (kanske en inställning, min gör så).

Bevaka tråden