Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Utredning vill slopa public service-licensen

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Utredningen som tillsatts för att lägga fram ett förslag om ny finansiering av public service påstås föreslå att det nuvarande licenssystemet slopas.

Läs hela artikeln här

Debatter och utredningar har pågått i 20-25 år nu....kanske det blir skattefinansiering istället för licens år 2030...eller år 2035...typ...

Ursprungligen av Demiurgen:

Debatter och utredningar har pågått i 20-25 år nu....kanske det blir skattefinansiering istället för licens år 2030...eller år 2035...typ...

Läste du artikeln?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-08-25 19:14
Citat:

Den nya avgiften skulle i sådana fall regleras efter den enskildes inkomst men det skulle finnas ett tak som gör att höginkomsttagare inte kommer behöva betala mer än vad de betalar idag.

Om det läggs på individnivå bör det ju rimligen bli betydligt mindre än dagens avgift med tanke på att den är per hushåll nu.
Men på vanligt sossetänk ska väl alla höginkomsttagare (dvs alla med ett jobb) betala minst dagens nivå, gärna lite högre.

Vore ju lämpligt om SVT slutade vara så vänstervridet också om det ska skattefinansierat.

  • Medlem
  • 2017-08-25 19:29

Äntligen ?

Ursprungligen av Json_81:

Men på vanligt sossetänk ska väl alla höginkomsttagare (dvs alla med ett jobb) betala minst dagens nivå, gärna lite högre.

Det kommer finnas ett tak som gör att ingen ska betala mer än vad avgiften är nu

  • Medlem
  • Uppland
  • 2017-08-25 19:46

"höginkomsttagare inte kommer behöva betala mer än vad de betalar idag."

Första året ja.

Ursprungligen av amandareventlid:

Det kommer finnas ett tak som gör att ingen ska betala mer än vad avgiften är nu

Då måste man alltså ta och dividera 2340kr/år med x antal personer i hushållet som har en inkomst.
Tveksamt att det kommer ske eller är genomförbart.

Ursprungligen av amandareventlid:

Det kommer finnas ett tak som gör att ingen ska betala mer än vad avgiften är nu

Och ett hushåll med två eller fler inkomster?

Här betalas det ingen TV Licens

Ursprungligen av ibra_apple:

Här betalas det ingen TV Licens

Och du har ingen TV, gammal VHS-bandspelare eller PVR/DVR?

Bra, duktigt du!

Illa att man kanske måste börja betala om 10 år då.

Ursprungligen av Borttaget:

Och du har ingen TV, gammal VHS-bandspelare eller PVR/DVR?
Bra, duktigt du!

Civilt motstånd är rimligt om man har en TV men inte tar del av ordinarie utbud från exempelvis SVT och Tv4.

Senast redigerat 2018-07-23 15:52

Har ingen tv, streamat SVT extremt lite, betalar mer än gärna! PS är för viktigt för att ignorera.

Ursprungligen av sextontio:

Civilt motstånd är rimligt om man har en TV men inte tar del av ordinarie utbud från exempelvis SVT och Tv4.

Du tycker det. Jag är av annan åsikt.

Ursprungligen av Borttaget:

Du tycker det. Jag är av annan åsikt.

Pröva tänk på andra än dig själv..

Senast redigerat 2018-07-23 15:52
Ursprungligen av D_Odell:

Pröva tänk på andra än dig själv..

Hur tänker du nu?
Skall jag tänka och förstå varför man har TV men vägrar betala TV-licens?

Se det ur min synvinkel istället. Vill du inte betala TV-licens har du inte TV-tuner i hushållet (med dagens regelverk).

Har inga problem med den som väljer att streama TV via datorn då den inte är ämnad för att titta på just TV.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-08-25 23:14
Ursprungligen av amandareventlid:

Det kommer finnas ett tak som gör att ingen ska betala mer än vad avgiften är nu

Se nedan. Sannolikt får många betala dubbelt eller ännu mer.

Ursprungligen av keptang:

Då måste man alltså ta och dividera 2340kr/år med x antal personer i hushållet som har en inkomst.
Tveksamt att det kommer ske eller är genomförbart.

  • Medlem
  • 2017-08-25 23:41
Ursprungligen av ibra_apple:

Här betalas det ingen TV Licens

Just därför vill man ju lägga det på skatten ☺️

Ni gör självklart som ni vill. Tycker heller inte om licensen i sig även om jag betalar.
Men tycker det är ren skit att ni så lättvindigt väljer att bryta mot Svensk lag.

Nu lämnar jag tråden för det blir inte mer konstruktiv diskussion av det hela.

Åter till ämnet Utredning vill slopa public service-licensen, tack.

Publicservice finns inte längre.

Den har ersatts av "klick bait" media med appar och nöjesprogram i TV4 stil.

Det tänker jag inte betala för.

Som tur är för mig så finns det Skärmar utan tuner och Apple TV.

Jag är helt App baserade i mitt serie och film tittande.

2400 räcker ju till både Netflix och Viaplay.

Det känns då väldigt surt att behöva betala för ren skit igen.

Ursprungligen av Ancientdragon:

Publicservice finns inte längre.

Den har ersatts av "klick bait" media med appar och nöjesprogram i TV4 stil.

Det tänker jag inte betala för.

Som tur är för mig så finns det Skärmar utan tuner och Apple TV.

Jag är helt App baserade i mitt serie och film tittande.

2400 räcker ju till både Netflix och Viaplay.

Det känns då väldigt surt att behöva betala för ren skit igen.

Oavsett vad man tycker om utbudet, så behöver vi allmänna kanaler för utrop av olika slag, t ex olyckor. Detta görs inte av sig självt annars, och det är en sjukt viktig del av "Public Service" som inte många tänker på.

Personligen tycker jag det är helt underbart att den här avgiften slopas och bakas in i skatten! Tänk så många miljarder som vi nu slipper lägga på administration och byråkrati som vi nu kanske lägger på annat.

Ursprungligen av carlsson:

Oavsett vad man tycker om utbudet, så behöver vi allmänna kanaler för utrop av olika slag, t ex olyckor. Detta görs inte av sig självt annars, och det är en sjukt viktig del av "Public Service" som inte många tänker på.

Personligen tycker jag det är helt underbart att den här avgiften slopas och bakas in i skatten! Tänk så många miljarder som vi nu slipper lägga på administration och byråkrati som vi nu kanske lägger på annat.

En radiokanal och tv-frekvenz för olyckor skulle inte kosta 2500kr medborgare/år. Det skulle nästan vara gratis.

Det är all underhållning som kostar och den vill jag inte betala för. Underhållningen står för nästan 80% av avgiften har jag hört, vet inte hur mycket sanning det ligger i det men Melodifestivalen är inte gratis. Ej heller alla serier och filmer de finansierar

Ursprungligen av Ancientdragon:

En radiokanal och tv-frekvenz för olyckor skulle inte kosta 2500kr medborgare/år. Det skulle nästan vara gratis.

Det är all underhållning som kostar och den vill jag inte betala för. Underhållningen står för nästan 80% av avgiften har jag hört, vet inte hur mycket sanning det ligger i det men Melodifestivalen är inte gratis. Ej heller alla serier och filmer de finansierar

När jag har räknat på detta så har jag kommit fram till att ett skattepåslag om 50,- per månad skulle täcka de nuvarande licensavgifterna (fatta hur mycket pengar som går till löner och byråkrati för att hålla igång det där idiotsystemet). Jag lägger gärna 50,- per månad för att kunna lyssna och se på reklamfri radio och tv.
Samtidigt betalar jag skatt så att alla handikappade kan ha det bra, trots att jag inte är handikappad själv. Jag lipar inte för det. Det handlar om att ge och ta.

Vad som är skönt är som sagt att vi slipper den satans legitimiserade byråkratin kring licensavgifterna.

Slopa TV avgiften.

Ursprungligen av Redaktionen:

Utredningen som tillsatts för att lägga fram ett förslag om ny finansiering av public service påstås föreslå att det nuvarande licenssystemet slopas.

Läs hela artikeln här

Det måste vara upp till betalande kunder att få bestämma vad dom vill se på TV eller inte.
Inför en grundavgift på typ 500:- varje år och sedan 10:- på varje program man väljer från en "Programlista"
Som det nu är påprackas vi licensbetalare skräpprogram som få bett om.
Det skulle sätta press på programmakarna att hela tiden göra program som tittarna vill betala för, annars lär dom svälta ihjäl.
Det skulle också hindra politikerna att plantera ovälkomna partiledardebatter och " Jag muslim" program. Självklart skall tittare som vill se och betala för denna typ av program få göra det. Vi andra bläddrar vidare i programlistan. Det skulle innebära att politikerna får skärpa till sig för att få några betalande tittare.

Utredarna som är en myndighet borde styra över kanalbolagen som Comhem och de andra som vill vara med att inte få ta betalt för repriser tittarna redan har sett. Vem vill prenumerera på DN om du skulle få gamla tidningar som du redan har läst.
Det borde gå att genomföra.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-08-26 11:54

Skillnaden mellan public service och de kommersiella kanalerna kommer att försvinna då. Public service kan ju göra program som ganska få tycker är intressanta. Dessa program kommer helt att försvinna om man ska betala för varje program man vill se, eftersom det blir för få som betalar för dem. Utbudet tunnas alltså ut.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-08-26 11:55

Nackdelen med att lägga kostnaden på skattsedeln är att efter 5 år eller så, kommer de att nagga på bidraget till public service, eftersom Staten måste spara. Så om 10 år finns det knappt några pengar att göra program för

TV licensen.

Ursprungligen av kenjon:

Skillnaden mellan public service och de kommersiella kanalerna kommer att försvinna då. Public service kan ju göra program som ganska få tycker är intressanta. Dessa program kommer helt att försvinna om man ska betala för varje program man vill se, eftersom det blir för få som betalar för dem. Utbudet tunnas alltså ut.

Nja.
De flesta idag har redan ett TV paket från sina bredbandsbolag som dom betalar 3-500:- för varje år och det lär dom fortsätta med om dom tvingas till det.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-08-26 14:53

Jag menar att utbudet av program för den lilla publiken kommer att minska då det inte finns några pengar i att satsa på dessa.

Imo bör inte media ha något med skattesedeln att göra.

Bevaka tråden