Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad är fördelen med macOS jämfört med Linux?

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har försökt att hitta några fördelar med Mac OS på en Mac jämfört med att ha Linux på Mac... Fördelen med Mac vet jag. Det är att man kan välja mellan att ha Mac OS Linux eller Windows eller två operativsystem samtidigt . Det funkade inte så bra för mej att köra Mac OS virtuelt på min Linux dator.
/Maria

Senast redigerat 2017-08-28 23:41

Bättre att köra Linux i VM än macOS. Sedan är det lite efter tycke och smak.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-08-28 23:41

Du kan köra allt på en Mac, men bara macOS på en Mac.

Ursprungligen av reboot81:

Du kan köra allt på en Mac, men bara macOS på en Mac.

Nä.. Så är det väl inte riktigt.
https://www.tonymacx86.com/

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-08-28 23:56
Ursprungligen av Anderlind:

Nä.. Så är det väl inte riktigt.
https://www.tonymacx86.com/

Självklart går det att trixa till en hackintosh. Är det något du rekommenderar till Svensson?

Ursprungligen av reboot81:

Självklart går det att trixa till en hackintosh. Är det något du rekommenderar till Svensson?

Absolut, lika ofta som jag rekommenderar rm -rf / (obs, prova inte detta hemma eller någon annanstans ).

Ursprungligen av Anna Maria:

Jag har försökt att hitta några fördelar med Mac OS på en Mac jämfört med att ha Linux på Mac... Fördelen med Mac vet jag. Det är att man kan välja mellan att ha Mac OS Linux eller Windows eller två operativsystem samtidigt . Det funkade inte så bra för mej att köra Mac OS virtuelt på min Linux dator.
/Maria

De fördelar som jag ser med MacOS vs Linux på en Macintoch är väl att man får ett UNIX derivat i botten, tillgång till bash/sh i terminalfönstret och det underliggande POSIX systemet/standarden som gör det enklare att kompilera upp Unix binärer.
Dessutom har du tillgång till Microsoft Office för dokumentation och presentationer, något som verkar vara standard på många företag.

Sedan har vi det du nämner att man kan köra Linux och Windows virtuellt på MacOS, medan virtualiserad MacOS inte är officiellt supportat.

Ursprungligen av northswede:

De fördelar som jag ser med MacOS vs Linux på en Macintoch är väl att man får ett UNIX derivat i botten, tillgång till bash/sh i terminalfönstret och det underliggande POSIX systemet/standarden som gör det enklare att kompilera upp Unix binärer.
Dessutom har du tillgång till Microsoft Office för dokumentation och presentationer, något som verkar vara standard på många företag.

Sedan har vi det du nämner att man kan köra Linux och Windows virtuellt på MacOS, medan virtualiserad MacOS inte är officiellt supportat.

Microsoft office ka jag använda på min Linuxdator också om jag använder det nunder wine. Terminalen finns ju i Linux också och många kommandon är lika som i unix vad nu det är??? Det är visst inte många som vet...Jag har försökt att söka på det på nätet också och ingen kan ge något bra exempel på skilladerna...

När jag avslutar min Linusdator skriver jag ofta poweroff, init 0 eller shutdown i terminalen. Dessa kommandon finns i unix också vad nu det är?? Free BSD är det unix ? De påstår det i boken "En hacker i systemet" av Clifford Stoll. En av dem kör Free BSD på en Mac.

Jag har Open Office på min gamla Linuxdator som jag har en gammal version av Mandriva på. Open office finns inte i Linux Mint Sonya som jag använder nu.

Jag har inte kompilerat några program. De jag vill använda hämtar jag från programhanteraren eller installerat från terminalen med sudo apt-get install.

/Maria

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-08-29 11:25

UNIX finns i många varianter, varav FreeBSD är en. UNIX "uppfanns" av Digital på 60-talet.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Unix

Ursprungligen av Anna Maria:

...unix vad nu det är??? Det är visst inte många som vet...Jag har försökt att söka på det på nätet också och ingen kan ge något bra exempel på skilladerna...

Här är några exempel:
http://www.diffen.com/difference/Linux_vs_Uni...
http://www.makeuseof.com/tag/linux-vs-unix-cr...
https://www.quora.com/What-is-difference-betw...
https://beebom.com/unix-vs-linux-what-is-the-...

Mer här:
https://www.google.se/search?q=unix+vs+linux

Jag ska kolla på sidorna hoppas jag blir lite klokare...
/Maria

Ursprungligen av SweSG:

Bättre att köra Linux i VM än macOS. Sedan är det lite efter tycke och smak.

Går det att installera MacOS på en dator som är konfigurerad för Linux? När jag köpte den så var Linux installerad. Jag vill inte testa om det inte funkar... Jag har fått börja om från 0 filer lite för många gånger... Jag borde göra vettigare saker med datorn än att installera program som inte funkar... Jag försökte installera system 7 på min dator som jag hade Windows XP på en gång i tiden. Nu har jag en gammal version av Mandriva på den eftersom det inte funkade att installera system 7.
Men det kanske berodde på att iso-filen var förstörd?
/Maria

Förutom Apples biotop som kräver macOS/iOS, sä är enda anledningen att välja macOS framför Linux applikationer. Om jag inte jobbade med musik, video och grafik så kunde jag lika gärna köra Linux (förutom det där med biotopen).
M.a.o. så är skillnaden ENORM för mig.

Ursprungligen av Demiurgen:

Förutom Apples biotop som kräver macOS/iOS, sä är enda anledningen att välja macOS framför Linux applikationer. Om jag inte jobbade med musik, video och grafik så kunde jag lika gärna köra Linux (förutom det där med biotopen).
M.a.o. så är skillnaden ENORM för mig.

Du håller på med djurbilder? https://sv.wikipedia.org/wiki/Biotop Då är Mac bättre. Linux är inte så bra på bildhantering. Man kan inte välja vilket bildprogram man ska installera heller om det inte finns i Linux förråd eller om man inte är expert på Linux. Det gäller i allafall Linux Mint som jag använder. Det är nog annorlunda med andra Linux versioner?
Med Mac OS kan man välja flera olika program verkar det som... Jag har aldrig installerat program i en mac. Jag har bara surfat på en Mac och skrivit i ett ordbehandlingsprogram.
/Maria

Ursprungligen av Anna Maria:

Du håller på med djurbilder? https://sv.wikipedia.org/wiki/Biotop Då är Mac bättre. Linux är inte så bra på bildhantering. Man kan inte välja vilket bildprogram man ska installera heller om det inte finns i Linux förråd eller om man inte är expert på Linux. Det gäller i allafall Linux Mint som jag använder. Det är nog annorlunda med andra Linux versioner?
Med Mac OS kan man välja flera olika program verkar det som... Jag har aldrig installerat program i en mac. Jag har bara surfat på en Mac och skrivit i ett ordbehandlingsprogram.
/Maria

Att installera program som inte finns i pakethanteringssystem som apt-get eller yum är inte särskilt svårt. I en del fall kan man behöva installera några dependencies manuellt, men i regel finns det mesta så att man bara kan göra en "./configure && make install && install" i en vanlig kommandotolk. Men visst, i en del fall kanske man också vill göra lite specialknep med ./configure innan man går vidare med resten. Fast då finns det oftast mycket bra information om hur man gör det.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-09-09 22:26
Ursprungligen av Anna Maria:

Går det att installera MacOS på en dator som är konfigurerad för Linux? När jag köpte den så var Linux installerad. Jag vill inte testa om det inte funkar... Jag har fått börja om från 0 filer lite för många gånger... Jag borde göra vettigare saker med datorn än att installera program som inte funkar... Jag försökte installera system 7 på min dator som jag hade Windows XP på en gång i tiden. Nu har jag en gammal version av Mandriva på den eftersom det inte funkade att installera system 7.
Men det kanske berodde på att iso-filen var förstörd?
/Maria

"Installera om" är något Mac-användare inte gör så ofta. Jag känner 10+ personer som kört sina datorer i flera (<7) är, ingen har någonsin installerat om sin dator.
Sen vet jag ett par Windows användare som gör en total blåsning av datorn 2ggr per år.

Demiurgen syftar nog på ecosystem när han skrev biotop.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-09-09 22:29
Ursprungligen av Anna Maria:

Går det att installera MacOS på en dator som är konfigurerad för Linux? När jag köpte den så var Linux installerad. Jag vill inte testa om det inte funkar... Jag har fått börja om från 0 filer lite för många gånger... Jag borde göra vettigare saker med datorn än att installera program som inte funkar... Jag försökte installera system 7 på min dator som jag hade Windows XP på en gång i tiden. Nu har jag en gammal version av Mandriva på den eftersom det inte funkade att installera system 7.
Men det kanske berodde på att iso-filen var förstörd?
/Maria

Du kan vara köra macOS fullt ut på en Mac.

Varför kör du sa många olika OS?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-09-10 01:36
Ursprungligen av kenjon:

UNIX finns i många varianter, varav FreeBSD är en. UNIX "uppfanns" av Digital på 60-talet.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Unix

Nej, UNIX uppfanns inte av Digital Equipment Corporation (DEC) utan av bl.a. Thompson och Richie som arbetade på AT&T labs. Den dator de använde var däremot tillverkad av Digital (PDP-7).

UNIX var inte så populärt överallt hos DEC; VMS var vad som gällde. Men 1984 släppte de sin egen variant; Ultrix.
http://www.unix.org/license-plate.html

Ursprungligen av reboot81:

Du kan vara köra macOS fullt ut på en Mac.

Varför kör du sa många olika OS?

Jag har flera olika datorer. Jag har 2 Windowsdatorer med windows 7 Ultimate., En dator med Windows 98 och två med Linux. Linux Mint Sonya Mate och Linux Mandriva KDE. Den datorn som jag har Mandriva på hade jag jag Windows XP på en gång i tiden.
/Maria

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-09-12 12:40
Ursprungligen av Anna Maria:

Jag har flera olika datorer. Jag har 2 Windowsdatorer med windows 7 Ultimate., En dator med Windows 98 och två med Linux. Linux Mint Sonya Mate och Linux Mandriva KDE. Den datorn som jag har Mandriva på hade jag jag Windows XP på en gång i tiden.
/Maria

Jo... Det är ju precis detta jag frågade över.
Jag har svårt att förstå varför du kör så många olika system och datorer.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-09-13 13:26
Ursprungligen av Anna Maria:

Jag har försökt att hitta några fördelar med Mac OS på en Mac jämfört med att ha Linux på Mac... Fördelen med Mac vet jag. Det är att man kan välja mellan att ha Mac OS Linux eller Windows eller två operativsystem samtidigt . Det funkade inte så bra för mej att köra Mac OS virtuelt på min Linux dator.
/Maria

Linux är ett dåligt desktop. Men bra för tekniker och programmerare (som inte är beroende av program som kräver Win/OS X) och framför allt som server.
Till stor del beror det nog på att Linus Torvalds struntar i den grafiska miljön. Ironiskt nog var hans ursprungliga plan att skapa ett bra desktop, men då han endast är intresserad av kernel-utveckling och verkar tycka att grafisk design är löjligt så kommer systemet att halta. Jag har sett intervjuer där han nämner både ambitionen att skapa ett grafiskt desktop och att han inte bryr sig, märkligt. Kanske lite avsaknad av självinsikt.

Men jag skulle verkligen önska att Linux blev ett finfint desktop. Och allt tyder på att de närmar sig.

Jag tycker att det finns bra program iallafall. Det gäller att kolla så att man installerar rätt program till den skrivbordsmiljö som man har valt. Jag har Linux Mint Sonya Mate. Här är några program. De program jag har installerade är markerade med grönt.
/Maria

Ursprungligen av reboot81:

Jo... Det är ju precis detta jag frågade över.
Jag har svårt att förstå varför du kör så många olika system och datorer.

Jag trodde att du menade på en och samma dator... Orsaken till att jag kör så många olika operativsystem är för att jag har datorer från olika år... Windows 7 t.e.x. går inte att använda på datorn som jag har Windows 98 på. Jag gillar att spela gamla spel på min dator med Windows 98. Datorn med Windows 7 använder jag till min scanner. Scannern funkar inte så bra till min Linuxdator. Det är bäst att bränna Blu-ray på Windowsdatorn. Jag surfar helst på min Linuxdator för då får jag inte virus.
/Maria

Ursprungligen av Anna Maria:

Jag trodde att du menade på en och samma dator... Orsaken till att jag kör så många olika operativsystem är för att jag har datorer från olika år... Windows 7 t.e.x. går inte att använda på datorn som jag har Windows 98 på. Jag gillar att spela gamla spel på min dator med Windows 98. Datorn med Windows 7 använder jag till min scanner. Scannern funkar inte så bra till min Linuxdator. Det är bäst att bränna Blu-ray på Windowsdatorn. Jag surfar helst på min Linuxdator för då får jag inte virus.
/Maria

Om du har en hyffsat modern dator med tillräckligt minne (8 GB eller mer) går det utmärkt att migrera Windows XP maskiner (och framåt) till en virtuell miljö, såvida man inte kör en massa tunga grafiska program (typ vissa krävande spel och CAD). Även linux går utmärkt att köra i en virtuell maskin.

Windows 98 stöds såvitt jag vet inte av någon tillverkare av virtuella maskinsmjukvaror, men jag är nyfiken på vad det är för applikationer som du kör som du inte kan köra i Windows XP. Min gissning är att det är egentligen DOS program och då finns det en mjukvara som heter DOSbox som man kan använda. Kan du ge exempel på program du kör på din Windows 98 maskin?

För att ge ett exempel; på min Mac (MBP early-2011 med 2.2GHz i7) har jag installerat Virtual Box (en fri Open source mjukvara) och där har jag en Windows XP, en Windows 7, en Windows 8.1, en Windows 10 och ett flertal Linuxdistributioner. Jag har också ett par OS X maskiner jag kan ladda in om jag behöver (de ligger på en extern hårddisk).
Jag kör inte alla samtidigt förstås, men ett par tre stycken är inga problem om man tänker sig för när man tilldelar minne (jag har totalt 16GB).
Fördelen med detta är också att jag kan göra snapshots så om jag testar något lurigt program som kakfat allt går det lätt att backa tillbaka till en föregående, bra, status på maskinen.

Ursprungligen av suddgummi:

Om du har en hyffsat modern dator med tillräckligt minne (8 GB eller mer) går det utmärkt att migrera Windows XP maskiner (och framåt) till en virtuell miljö, såvida man inte kör en massa tunga grafiska program (typ vissa krävande spel och CAD). Även linux går utmärkt att köra i en virtuell maskin.

Windows 98 stöds såvitt jag vet inte av någon tillverkare av virtuella maskinsmjukvaror, men jag är nyfiken på vad det är för applikationer som du kör som du inte kan köra i Windows XP. Min gissning är att det är egentligen DOS program och då finns det en mjukvara som heter DOSbox som man kan använda. Kan du ge exempel på program du kör på din Windows 98 maskin?

För att ge ett exempel; på min Mac (MBP early-2011 med 2.2GHz i7) har jag installerat Virtual Box (en fri Open source mjukvara) och där har jag en Windows XP, en Windows 7, en Windows 8.1, en Windows 10 och ett flertal Linuxdistributioner. Jag har också ett par OS X maskiner jag kan ladda in om jag behöver (de ligger på en extern hårddisk).
Jag kör inte alla samtidigt förstås, men ett par tre stycken är inga problem om man tänker sig för när man tilldelar minne (jag har totalt 16GB).
Fördelen med detta är också att jag kan göra snapshots så om jag testar något lurigt program som kakfat allt går det lätt att backa tillbaka till en föregående, bra, status på maskinen.

Jag misslyckades med att installera Linux i en virtuell maskin och orsaken är att mina datakunskaper inte är så bra när det gäller att skapa virtuella maskiner. Jag har aldrig lyckats skapa en enda som funkar bra.
/Maria

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-09-13 22:19
Ursprungligen av Anna Maria:

Jag misslyckades med att installera Linux i en virtuell maskin och orsaken är att mina datakunskaper inte är så bra när det gäller att skapa virtuella maskiner. Jag har aldrig lyckats skapa en enda som funkar bra.
/Maria

VMware Fusion är det mest välpolerade programmet för virtualisering på Mac. VMware är ett stort bolag som gör många komplexa produkter inom virtualisering, så för dem är det nog relativt enkelt att göra ett "litet" program för "hemmabruk". Till skillnad mot Parallels som är en betydligt mindre aktör och som inte gör många andra produkter. Jag har bara gott att säga om Fusion, men tyvärr inte lika bra erfarenheter av Parallels. Jag har även testat Virtual Box, lite meckigt, fick pyssla mer, men det funkar också bra och är gratis.

Fusion kan även hämta in en befintlig dator/installation och gör om den till en virtuell enhet. Hela tjusningen med virtuella maskiner är att du inte blir beroende av hårdvara. Hela gamla systemet blir en enda fil på din nya dator. Och den filen körs sedan av virtualiserings-värden.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-09-13 22:41
Ursprungligen av suddgummi:

...
Windows 98 stöds såvitt jag vet inte av någon tillverkare av virtuella maskinsmjukvaror, men jag är nyfiken på vad det är för applikationer som du kör som du inte kan köra i Windows XP. Min gissning är att det är egentligen DOS program och då finns det en mjukvara som heter DOSbox som man kan använda. Kan du ge exempel på program du kör på din Windows 98 maskin?
...

Jodå Fusion stödjer Win 98. Även ME, 95 och 3.1
Men XP eller DOSbox är nog som du skriver smidigare.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-09-13 22:45
Ursprungligen av Anna Maria:

Jag tycker att det finns bra program iallafall. Det gäller att kolla så att man installerar rätt program till den skrivbordsmiljö som man har valt. Jag har Linux Mint Sonya Mate. Här är några program. De program jag har installerade är markerade med grönt.
/Maria

Ja det finns många mycket bra program till Linux. Men plattformen saknar många av tungviktarna som är särskilt nödvändiga för professionellt bruk. Det mesta från Adobe saknas, Solidworks, Ableton Live, mm för att bara nämna några.

Senast redigerat 2017-09-13 22:59
Ursprungligen av Anna Maria:

Jag misslyckades med att installera Linux i en virtuell maskin och orsaken är att mina datakunskaper inte är så bra när det gäller att skapa virtuella maskiner. Jag har aldrig lyckats skapa en enda som funkar bra.
/Maria

Vad är det du menar med att de inte funkar bra?

Precis som @iSweden säger är det väldigt smutt att kunna ha sina maskiner som separata filer på sin dator. Om du behöver uppdatera din fysiska dator gör du det och plockar sedan över filerna till den nya maskinen och fortsätter som om inget hade hänt.

Jag tycker däremot inte att det är mer meckigt med någon av mjukvarorna nu för tiden, om man bara väljer standardinställningarna är det lätt att komma igång med alla tre (för nyinstallationer). Migreringarna är meckigare med Virtual Box, men de har en Wiki som har instruktioner. Sen säkerhetskopieras de med den vanliga backupen också, vilket jag tycker är käckt.

Jag antar att du inte har en Mac ännu, men på din Linuxdator finns säkert Virtual Box i pakethanteringssystemet om du vill prova. Det finns massvis av information på nätet (oftast på engelska) om hur man installerar operativsystem i Virtual Box och de andra programmen. T.ex. finns information om hur man installerar Ubuntu här: https://askubuntu.com/questions/142549/how-to-install-ubuntu-on-virtualbox. Och om du inte får det att funka går det alltid att skapa en tråd här med dina problem så försöker vi hjälpa dig.

Kunde du nämna vilka program/spel du använder i Windows 98?
Är det DOS program skulle du kunna testa de programmen i DOSBox, eller installera FreeDOS i Virtual Box.

Ursprungligen av iSweden:

Jodå Fusion stödjer Win 98. Även ME, 95 och 3.1
Men XP eller DOSbox är nog som du skriver smidigare.

Nja, stödets för dem fasades ut med version 5. Det kanske går att installera fortfarande, men det supportas inte av VMWare.

Bevaka tråden