Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Qi-laddare

Tråden skapades och har fått 78 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-09-16 19:38

Nu när iPhone 8, 8+, X och AirPods fodralet får trådlös laddning så tror jag Qi kommer ta fart.
Fyndade själv 2 st Nordmärke tripple för halva priset idag. Såg dessutom att Jyssen nu även finns i svart som såg riktigt snygg ut jämfört med den plastiga vita. Det var relativt tomt i hyllan med qi-laddare.

Någon som har erfarenhet av Qi? Fungerar det med fodral?
Biltema säljer en laddlapp för 200kr. Nåt att ha? Lite jobbigt att den då ockuperar kontakten bara…

Hur tänker du göra? Lösa laddplattor eller borra ner en Jyssen i skrivbordet?

Notera bara att airpodfodralet tydligen inte är qi enligt Gruber

Citat:

But AirPower can do things Qi cannot — it can charge Apple Watch and the upcoming new AirPod case. Apple Watch and the AirPod case are not Qi devices — you cannot charge them on a Qi charging pad. That’s similar to the way AirPods (and the Beats headphones also equipped with Apple’s W1 chip) can do things regular Bluetooth headsets cannot — in particular, the seamless pairing process, and the lower audio playback latency enabled by the W1.

Funkar med fodral till andra telefoner iallafall.

  • Medlem
  • 2017-09-16 20:38
Ursprungligen av reboot81:

Nu när iPhone 8, 8+, X och AirPods fodralet får trådlös laddning så tror jag Qi kommer ta fart.
Fyndade själv 2 st Nordmärke tripple för halva priset idag. Såg dessutom att Jyssen nu även finns i svart som såg riktigt snygg ut jämfört med den plastiga vita. Det var relativt tomt i hyllan med qi-laddare.

Någon som har erfarenhet av Qi? Fungerar det med fodral?
Biltema säljer en laddlapp för 200kr. Nåt att ha? Lite jobbigt att den då ockuperar kontakten bara…

Hur tänker du göra? Lösa laddplattor eller borra ner en Jyssen i skrivbordet?

Trådlös snabbladdning är lysande
Det finns mängder av olika produkter att köpa och har bytt ut min bilhållare till trådlös laddning numera. Stödjer iPhone 8 / X snabb trådlös laddning?

Hänger på laddaren om den går genom skal men tex Samsung funkar deras laddare med de flesta skal

Ursprungligen av PaO:

Stödjer iPhone 8 / X snabb trådlös laddning?

Nej, max 7.5W. Alltså inte 15W som Qi 1.2-standarden som en del andra telefoner har stöd för.

Fast varför man kallar det för trådlös är intressant för det är vare sig trådlöst eller kontaktlöst

Ursprungligen av BlackSmp:

Fast varför man kallar det för trådlös är intressant för det är vare sig trådlöst eller kontaktlöst

Så det är en tråd mellan laddaren och telefonen? Tror det är därför.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-09-16 21:28
Ursprungligen av reboot81:

Nu när iPhone 8, 8+, X och AirPods fodralet får trådlös laddning så tror jag Qi kommer ta fart.
Fyndade själv 2 st Nordmärke tripple för halva priset idag. Såg dessutom att Jyssen nu även finns i svart som såg riktigt snygg ut jämfört med den plastiga vita. Det var relativt tomt i hyllan med qi-laddare.

Någon som har erfarenhet av Qi? Fungerar det med fodral?
Biltema säljer en laddlapp för 200kr. Nåt att ha? Lite jobbigt att den då ockuperar kontakten bara…

Hur tänker du göra? Lösa laddplattor eller borra ner en Jyssen i skrivbordet?

Det står på IKEAs hemsida att de ska utgå... Kanske kommer något bättre, eller kanske inga alls.

  • Medlem
  • 2017-09-16 22:42

Jag är på en restaurang och batteriet börjar att sina. Kanon, de har QI-laddare inbyggda i bordet. Problemet löst även om det krävs en efterrätt och en avslutande Irish coffee innan laddningen är klar. Eller något liknande i ett hotellrum i Tjottahejti när jag har missat att ta med rätt adapter till vägguttaget

Men aldrig köper jag en "trådlös" laddgrunka för att använda hemma. Där funkar det bra med en sladd från väggen in i luren.

  • Medlem
  • Orust
  • 2017-09-16 23:03

Är ju ett utmärkt tillfälle att beställa in en öl eller nåt annat gott till efterrätt, eller så nöjer man sej med att mobilen är lite mer laddad än innan man gick in. Inget jag hade funderat så mycket över i alla fall

Ursprungligen av keptang:

Så det är en tråd mellan laddaren och telefonen? Tror det är därför.

De måste läggas på en laddare som är ansluten till ett eluttag. Dvs de behöver en fysisk anslutning även om vi inte behöver trycka in en kontakt. Så de facto så är det en förbindelse mellan telefonen och laddaren

Det är skillnad mot trådlös dataöverföring som Wifi eller mobildata

Eller?

Men jag förnekar inte att det är bekvämare med induktionsladdning.

Ursprungligen av BlackSmp:

Så de facto så är det en förbindelse mellan telefonen och laddaren

Det är skillnad mot trådlös dataöverföring som Wifi eller mobildata

Eller?

Men jag förnekar inte att det är bekvämare med induktionsladdning.

Ämne för en ny tråd? Vad är trådlöst?

Eller så fortsätter vi på denna och ger återkoppling/förslag och erfarenheter kring Qi-laddning.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-09-17 05:53
Ursprungligen av kenjon:

Det står på IKEAs hemsida att de ska utgå... Kanske kommer något bättre, eller kanske inga alls.

Vilken utgår?

Ursprungligen av keptang:

Ämne för en ny tråd? Vad är trådlöst?

Eller så fortsätter vi på denna och ger återkoppling/förslag och erfarenheter kring Qi-laddning.

Jag har inget större behov av att diskutera det så jag överlever. Jag bara kommenterade namngivningen, du drog igång diskussionen genom att svara - eller hur?

  • Medlem
  • 2017-09-17 07:43
Ursprungligen av BlackSmp:

De måste läggas på en laddare som är ansluten till ett eluttag. Dvs de behöver en fysisk anslutning även om vi inte behöver trycka in en kontakt. Så de facto så är det en förbindelse mellan telefonen och laddaren

Det är skillnad mot trådlös dataöverföring som Wifi eller mobildata

Eller?

Men jag förnekar inte att det är bekvämare med induktionsladdning.

Helt trådlös laddning är tyvärr rätt långt borta

Idag är trådlös laddning och snabb laddning riktigt bra att ha. Samsung S8 plus laddar snabbare trådlöst än en iPhone 7 plus med det som ingår i boxen.

Mycket bra att Apple äntligen infört trådlös laddning och QI standard även om. Inte 15W

Jag förstår att Apple vill ha sina marginaler men nu kommer iPhone 8 och X med snabb laddning men inte med det som ingår i priset och boxen. Har du ingen måste du köpa en kabel och plugg som klarar av kraften. Ca 400 kr kanske. Köper en iPhone X för 13000 kr och måste lägga ytterligare pengar på att få snabb laddning, faktiskt otroligt

Skall bli intressant att se batteritiden på iPhone 8 och 8 plus då de har mindre batteri än 7 och 7 plus

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-09-22 14:40
Ursprungligen av reboot81:

Vilken utgår?

Laddarna som du hänvisade till på IKEAs hemsida.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80...
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80...

Kan meddela iaf att Qi funkar på iPhone 8.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-09-22 16:24

Kan meddela att en Samsung QI-laddare ej fungerar på en Apple Watch Sport Gen 1. (var tvungen att testa...)

Ursprungligen av mattiL:

Kan meddela att en Samsung QI-laddare ej fungerar på en Apple Watch Sport Gen 1. (var tvungen att testa...)

Nä du behöver väl AirPower där.

Hur klockorna eventuellt fungerar ihop med qi verkar vara ett mörker Apple insider om Apple Watch och qi

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-09-22 16:33
Ursprungligen av keptang:

Nä du behöver väl AirPower där.

Köpte en platta för 90kr bara för att.
Kan donera den till någon Samsung-användare nu då testet är avslutat...

Ursprungligen av mattiL:

Köpte en platta för 90kr bara för att.
Kan donera den till någon Samsung-användare nu då testet är avslutat...

Eller en iPhone 8/8 Plus/X-användare.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-09-22 16:41
Ursprungligen av keptang:

Eller en iPhone 8/8 Plus/X-användare.

Hehe, kanske det, om jag ser någon sådan.
Men vilken medveten Apple-apparatägare vill ha en platta från det andra märket?

Jag har fattat som att det bara series 3 tyvärr som fixar trådlös laddning. Jag som har den första klockan och Airpods, måste då köpa både ny klocka och ett nytt skal till Airpods.. Köper jag iPhone X så blir det nog en Mophie till att börja med. Verkar bra annars. Den kommer med en uppdatering senare i höst med snabb laddning.

Ursprungligen av westerlu77:

Jag har fattat som att det bara series 3 tyvärr som fixar trådlös laddning. Jag som har den första klockan och Airpods, måste då köpa både ny klocka och ett nytt skal till Airpods.. Köper jag iPhone X så blir det nog en Mophie till att börja med. Verkar bra annars. Den kommer med en uppdatering senare i höst med snabb laddning.

Stämmer series 3 har stöd för Qi.
iPhone är begränsade till 7.5W via Qi (inte nya Qi 1.2 som går upp till 15W), så speciellt snabbt kommer det inte gå ändå, men fungerar gör det ju.

  • Medlem
  • Orust
  • 2017-09-23 21:56
Ursprungligen av keptang:

Kan meddela iaf att Qi funkar på iPhone 8.

Vilken laddare köpte du?

Ursprungligen av Mazak:

Vilken laddare köpte du?

Jag hade en liggande, någon noname-grej.
Samsung gör bra Qi-laddare om du är på jakt efter en.

Ursprungligen av westerlu77:

Jag har fattat som att det bara series 3 tyvärr som fixar trådlös laddning. .

Alla apples klockor fixar trådlös laddning eftersom de laddas via magnetiskt induktion. De stöder däremot inte QI.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-10-13 17:55
Ursprungligen av kenjon:

Japp, du har rätt. Nordmärke trippel i trä har utgått, den vita finns kvar. Nu har de Rälen i svart eller vitt för 159kr. Lyser vid laddning, blinkar vid fel och släcks när laddning är klar.

Sambon upptäckte en irriterande sak, lägger man mobilen aningens fel så kan den plinga till var 5:e minut eller så. Numera är hon mer noggrann var hon placerar sin 8+.

Någon podcast tipsade om TYLT VÜ där mobilen hamnar rätt automatiskt. Intressant är även deras bilhållare med Qi.

Den här verkar intressant för att ha i bilen
http://nillkin.org/accessories/chargers/nillkin-car-magnetic-ii

Men hur går dagens telefoner ihop med starka magneter?

Bevaka tråden