Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Qi-laddare

Tråden skapades och har fått 78 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2017-11-14 17:06
Ursprungligen av medelnisse:

Den här verkar intressant för att ha i bilen
http://nillkin.org/accessories/chargers/nillkin-car-magnetic-ii

Men hur går dagens telefoner ihop med starka magneter?

Är det magnet skall till?

Ursprungligen av Ljung:

Jag är på en restaurang och batteriet börjar att sina. Kanon, de har QI-laddare inbyggda i bordet. Problemet löst även om det krävs en efterrätt och en avslutande Irish coffee innan laddningen är klar. Eller något liknande i ett hotellrum i Tjottahejti när jag har missat att ta med rätt adapter till vägguttaget

Men aldrig köper jag en "trådlös" laddgrunka för att använda hemma. Där funkar det bra med en sladd från väggen in i luren.

I bilen tror jag också på men inte hemma.

Ursprungligen av PaO:

Är det magnet skall till?

Nej, hållaren har 4 magneter i hörnen.

Men man får också med två klisterremsor som man kan limma på baksidan av mobilen om inte mobilen är magnetisk.

Ursprungligen av medelnisse:

Den här verkar intressant för att ha i bilen
http://nillkin.org/accessories/chargers/nillkin-car-magnetic-ii

Men hur går dagens telefoner ihop med starka magneter?

Efter lite vidare googlande verkar det som att alla magnetiska mobilhållare kräver att man klistrar på en metallplatta på mobilens baksida.

Ursprungligen av jimel:

I bilen tror jag också på men inte hemma.

Trots allt ganska smidigt hemma också...

Ursprungligen av BlackSmp:

Trots allt ganska smidigt hemma också...

Jag laddar aldrig min telefon hemma förutom när jag sover, det har hänt att jag haft så lite batteri kvar att jag varit tvungen att ladda när jag lagt mig och ska kolla lite på telefonen innan jag sover och då vill jag ju verkligen inte ha en platta.
Ni vet väl att man ska undvika att ladda i onödan?

Ursprungligen av jimel:

Jag laddar aldrig min telefon hemma förutom när jag sover, det har hänt att jag haft så lite batteri kvar att jag varit tvungen att ladda när jag lagt mig och ska kolla lite på telefonen innan jag sover och då vill jag ju verkligen inte ha en platta.
Ni vet väl att man ska undvika att ladda i onödan?

Du vet väl om att det där är en svårdödad myt när det gäller moderna batterier?

Ursprungligen av BlackSmp:

Du vet väl om att det där är en svårdödad myt när det gäller moderna batterier?

Nej dom klarar inte hur många cykler som helst och varje gång du laddar lite räknas som en cykel.

  • Medlem
  • 2017-11-15 23:06
Ursprungligen av jimel:

... varje gång du laddar lite räknas som en cykel.

Det är helt fel. Googla. Binga. Läs på, skaffa kunskap och lär dig så kan vi diskutera. Så svårt kan det inte vara.

Sorry, men det där med att ladda och batterier är ofta så j-vla fullt av okunskap och är inget som behöver spridas vidare. Fakta, tack.

Senast redigerat 2017-11-15 23:19
Ursprungligen av jimel:

Nej dom klarar inte hur många cykler som helst och varje gång du laddar lite räknas som en cykel.

http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_charge_when_to_charge_table

Samt

https://en.wikipedia.org/wiki/Charge_cycle

Citat:

Apple Inc. clarifies that a charge cycle means using all the battery's capacity, but not necessarily by full charge and discharge; e.g., using half the charge of a fully charged battery, charging it, and then using the same amount of charge again count as a single charge cycle.

Dvs: en cyklel motsvarar hela batteriets kapacitet. Om du förbrukar det i en laddning eller 10 "delladdningar" spelar ingen roll

Faktum är att Litium-Jon batterier mår bättre av flera delladdningar än en "djupladdning". Vilket är tvärtemot ditt råd.

Senast redigerat 2017-11-16 06:42
Ursprungligen av BlackSmp:

Faktum är att Litium-Jon batterier mår bättre av flera delladdningar än en "djupladdning". Vilket är tvärtemot ditt råd.

Ok jag har blivit förd bakom ljuset och ber om ursäkt

Men just det senaste finns det ju skydd emot.

Skulle dock aldrig ha en laddplatta hemma då jag vill kunna använda telefonen hela tiden.

Ursprungligen av jimel:

Ok jag har blivit förd bakom ljuset och ber om ursäkt

Men just det senaste finns det ju skydd emot.

Skulle dock aldrig ha en laddplatta hemma då jag vill kunna använda telefonen hela tiden.

Ingen fara:)

Vi är alla olika och detta är ett sådant område där det inte finns något rätt eller fel - bara personliga preferenser, jag gillar smidigheten att bara lägga ner telefonen och plocka upp den när jag behöver den. Om jag landar i batterinöd så finns alltid flera traditionella sladdar liggandes på strategiska platser:)

Dessutom så är min batteritid för X så mycket bättre jämfört med 7 så jag har inte landat i batterinöd ännu

Förutom det så verkar Apple lyckats med att isolerat batteriet bättre än tidigare. Inga batteriproblem i kyla ännu (vilket är en akilleshäl för li-jo battierer, de tappar snabbt verkan i kyla)

Ursprungligen av BlackSmp:

Ingen fara:)

Vi är alla olika och detta är ett sådant område där det inte finns något rätt eller fel - bara personliga preferenser, jag gillar smidigheten att bara lägga ner telefonen och plocka upp den när jag behöver den. Om jag landar i batterinöd så finns alltid flera traditionella sladdar liggandes på strategiska platser:)

Dessutom så är min batteritid för X så mycket bättre jämfört med 7 så jag har inte landat i batterinöd ännu

Förutom det så verkar Apple lyckats med att isolerat batteriet bättre än tidigare. Inga batteriproblem i kyla ännu (vilket är en akilleshäl för li-jo battierer, de tappar snabbt verkan i kyla)

Jag är mycket nöjd med batteritiden i X, hade den bara varit liiite bättre så hade jag kunnat ladda varannan dag.

  • Medlem
  • 2017-11-16 08:49
Ursprungligen av jimel:

Jag är mycket nöjd med batteritiden i X, hade den bara varit liiite bättre så hade jag kunnat ladda varannan dag.

Vad har du för SOT?

Ursprungligen av PaO:

Vad har du för SOT?

Screen On Time...

https://www.xda-developers.com/sot-battery-meter-xdatv/

Ursprungligen av PaO:

Vad har du för SOT?

??? http://www.abbreviationfinder.org/sv/acronyms...

EDIT: Jaha hur mycket använder jag den. Vart ser man det? Vill inte gissa men surfar och läser mycket e-böcker.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-11-16 11:35

Någon som hittat en clean, snygg platta som lev. 7,5W för under 500kr ?

Ursprungligen av kladda:

Någon som hittat en clean, snygg platta som lev. 7,5W för under 500kr ?

Prismässigt och designen faller in på dina önskemål. Dock osäker på 7,5W men den erbjuder snabbladdning så det borde väl funka?

Satechi Wireless

  • Medlem
  • 2017-11-16 20:55
Ursprungligen av jimel:

??? http://www.abbreviationfinder.org/sv/acronyms...

EDIT: Jaha hur mycket använder jag den. Vart ser man det? Vill inte gissa men surfar och läser mycket e-böcker.

Sorry Screen On Time ?
Under batteriövervakning står det väl hur mycket av förbrukning som är skärmtid.

Ursprungligen av PaO:

Sorry Screen On Time ?
Under batteriövervakning står det väl hur mycket av förbrukning som är skärmtid.

Nej.

  • Medlem
  • 2017-11-17 04:38
Ursprungligen av keptang:

Nej.

Okej attans ?

Ursprungligen av keptang:

Nej.

Nja.

Ursprungligen av BlackSmp:

Nja.

Visas ingen total skärmtid på iOS.

Men rätt långt ifrån trådens ämne Qi-laddare.

Ursprungligen av keptang:

Visas ingen total skärmtid på iOS.

Men rätt långt ifrån trådens ämne Qi-laddare.

Därför som jag skrev nja eftersom det går att räkna ihop en total skärmtid

Over and out

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2017-11-17 12:16
Ursprungligen av medelnisse:

Den här verkar intressant för att ha i bilen
http://nillkin.org/accessories/chargers/nillkin-car-magnetic-ii

Men hur går dagens telefoner ihop med starka magneter?

Verkar smidig!

Någon som vet om denna säljs i Sverige?

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2017-11-17 12:23
Ursprungligen av mattiL:

Hehe, kanske det, om jag ser någon sådan.
Men vilken medveten Apple-apparatägare vill ha en platta från det andra märket?

Har inget problem med det.

Vi har blandat i familjen. Har iPhone (8) och Windows (HP X3), och dottern har Samsung (S6). Tyvärr så har frugan S7+ som inte stödjer trådlöst, men nästa gång hon byter så är vi alla "trådlösa" i hemmet.

Ursprungligen av keptang:

Nej, max 7.5W. Alltså inte 15W som Qi 1.2-standarden som en del andra telefoner har stöd för.

Är det en hårdvarubegränsning eller kan det gå att uppdatera med mjukvara?

Finns det någon laddare som redan idag kan ladda flera enheter samtidigt, eller var det nått Apple höll på att få Qi att standardisera?

Ursprungligen av Chaosstar:

Finns det någon laddare som redan idag kan ladda flera enheter samtidigt, eller var det nått Apple höll på att få Qi att standardisera?

Ikea har en variant

Trippelplatta

Ursprungligen av kafferast:

Ikea har en variant

Trippelplatta

Efter vad jag förstår så är den tre fasta positioner i samma enhet medan apples skulle bli mer flexibel i placeringen av enheter som ska laddas

Bevaka tråden