Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Watch 3 stöder inte roaming

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Bristen på stöd för roaming innebär att Watch Series 3 inte kommer kunna användas utanför de nationella gränserna i landet där klockan köpts.

Läs hela artikeln här

Ursprungligen av Redaktionen:

En hugad användare på Reddit hörde då av sig till Apple Support och fick det där bekräftat att klockorna inte stöder roaming på något sätt.

Kan någon förklara hur det rent tekniskt skulle kunna vara låst i klockan (förutom vilka band som stöds då)?

Vi har diskuterat detta på jobbet - många av oss har jobbat/jobbar med mobiltelefonisystem. Dessvärre så är vi mest fokuserade på andra detaljer så vi har inte koll på detta område och hur funktionen är implementerad. Men vi gillar att spekulera:)

Om vi antar att det krävs någon form av nätfunktion för att det ska fungera med samma nummer i två fysiska enheter. Att nätet inser att signalering ska skickas samtidigt till två olika enheter så kan det vara så att man inte kan garantera att det nätverk som du befinner dig i har stöd för detta - och då skulle inte roamingen fungera.

Det skulle kanske kunna vara så enkelt att det rör sig om VoLTE (Voice over LTE) och eventuella problem med det? Att man inte kan garantera att det nätverk som du befinner dig har stöd för VoLTE och då kan du inte köra samtal via klockan?

Jag är rätt övertygad om att problemet ligger i nätverken och inte i klockan/telefonen.

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag är rätt övertygad om att problemet ligger i nätverken och inte i klockan/telefonen.

Men om så är fallet så kommer det dröja innan det kommer att fungera sömlöst i hela världen. Känns ju sjukt tråkigt och konstigt.

Senast redigerat 2017-09-19 11:39

Jag tror fortfarande att problemet är överdrivet.

I de flesta fall så kommer du ändå ha telefonen med dig och då fungerar det.

Eventuella problem när jag är ute och reser skulle inte avhålla mig från att köpa en LTE version om min hemmanätverk stödde den

För mig känns det bara som en artificiell begränsningen. Det är en mjukvaruuppdatering som behövs för att slå på roamingfunktionen. Snarare så är det så att Apple vill begränsa gråimporten. Så snart som Apple Watch 3 LTE släpps globalt för hela världen så kommer roamingen att automagiskt börja fungera efter en firmwareuppdatering.

Ursprungligen av darkshippo:

För mig känns det bara som en artificiell begränsningen. Det är en mjukvaruuppdatering som behövs för att slå på roamingfunktionen. Snarare så är det så att Apple vill begränsa gråimporten. Så snart som Apple Watch 3 LTE släpps globalt för hela världen så kommer roamingen att automagiskt börja fungera efter en firmwareuppdatering.

Då kan du börja med att förklara varför följande begränsningar finns idag. Beror det också på magiska begränsingar i klockans firmware? Dvs: LTE koppling för klockan är inte tillgänglig i alla delar av respektive nätverk.

China Unicom
Activation available only in Shanghai, Guangzhou, Shenzhen, Tianjin, Changsha, Wuhan and Zhengzhou.

Bell2 (EN, FR)
Activation available in all Canadian provinces except Manitoba and Saskatchewan.

Detta trots att Manitoba och Saskatchewan har LTE täckning. Det kan iofs bero på att dessa regioner inte har LTE Advance så det finns kanske ett beroende till LTE Advance för denna funktion.

BTW: Jag tänker inte ge mig in på China Unicoms siter för att försöka reda ut vad som gäller för deras regioner

Senast redigerat 2017-09-19 14:13
  • Medlem
  • Lammhult
  • 2017-09-19 14:29

Jag är övertygad om att det är näten som inte har stöd för roaming ännu.

Vidare fundering:
Fakta (A): Det finns operatörer i flera länder som erbjuder iaf funktionalitet utan roaming för klockan.
Antagande (B): Man leds då till att anta att Apple bör (?) ha gett dom svenska operatörerna samma info/möjlighet(?)
Fundering (C): Detta jag varit inne på förut när jag var "besviken" på att ingen av operatörerna har support nu vid release. Jag kanske är helt bakom flötet, men en enda sak har jag iaf uppfattat av alla år jag jobbat. Det dom företagen jag jobbat på har tjänat absolut mest $$$ på är att erbjuda saker som konkurrenterna inte har.

Fatta i vilken SJUKT nice sits den svenska operatör som kunnat erbjuda eSim/Klock-LTE nu vid lansering?!

"Tele2, exklusiv partner till Apple Watch 3". Hur mkt tror ni inte det hade sålt?

Så det är därför jag sitter här och kliar huvudet och inte kan förstå hur -ingen- av våra operatörer har lyckats fixa support för detta vid release? Omöjligt är det ju uppenbarligen inte eftersom operatörer i andra länder har lyckats.

  • Medlem
  • 2017-09-19 15:18
Ursprungligen av Basss:

"Tele2, exklusiv partner till Apple Watch 3". Hur mkt tror ni inte det hade sålt?

Ja, om man har Tele2 som operatör för telefonen så hade det nog sålt. Har man en annan operatör och är nöjd med den och/eller kanske har bindningstid på abonnemanget där så hade det nog varit lite mer svårsålt.

Senast redigerat 2017-09-19 16:17

Ni som suktar efter en Apple Watch med LTE, tror ni att ni kommer använda den funktionaliteten? Eller är det mer "tänk om nåt händer när jag är ute och joggar"?
Jag tänker på att batteritiden inte är fantastisk. Annars hade jag nog funderat på om inte den skulle kunna bli min första Apple Watch. Nu lutar det mer åt varianten utan LTE.

Ursprungligen av suddgummi:

Ni som suktar efter en Apple Watch med LTE, tror ni att ni kommer använda den funktionaliteten? Eller är det mer "tänk om nåt händer när jag är ute och joggar"?
Jag tänker på att batteritiden inte är fantastisk. Annars hade jag nog funderat på om inte den skulle kunna bli min första Apple Watch. Nu lutar det mer åt varianten utan LTE.

Grejen är att LTE och gps aktiverad bara när klockan tappar kontakten med telefonen så vid normal anvöndnig så tar inte batteritiden så mycket stryk.

Även med LTE stöd så blir klockan ett komplement men ingenting som ersätter telefonen för längre stunder. De användningsfall som jag ser är i praktiken träning och enstaka övriga tillfällen.

Ursprungligen av BlackSmp:

De användningsfall som jag ser är i praktiken träning och enstaka övriga tillfällen.

Ja, de är typfallen så som jag ser det. Hmm... Det är ett svårt val det här, jag tilltalas av tanken på att den blir "komplett" på nåt sätt, men frågan är om det är värt det. Får nog kika på lite recensioner vad det lider.

Ursprungligen av suddgummi:

Ja, de är typfallen så som jag ser det. Hmm... Det är ett svårt val det här, jag tilltalas av tanken på att den blir "komplett" på nåt sätt, men frågan är om det är värt det. Får nog kika på lite recensioner vad det lider.

Bara för att vara tydlig

Jag skulle definitivt gå på LTE varianten om jag slulle köpa. Batteritiden kommer sannolikt inte bli ett problem.

Blir intressant att se om vi får "cellular" i Sverige inom kort också eller om det redan är avgjort i vilka länder det blir och bättre lycka nästa gång...

Efter lite grävning och googlande så är jag nästan helt övertygad om att avsaknaden av roaming beror på att samtal med klockan går över LTE, så kallad Voice over LTE (VoLTE). Då blir roaming ett stort problem eftersom roaming för VoLTE inte är standardiserat ännu.

Jag är ingen helt säker på detta men nästan:)

1
Bevaka tråden