Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tv-avgiften ser ut att skrotas och blir istället public service-skatt

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Enligt flertalet källor är det mer eller mindre klart att den befintliga tv-avgiften ska skrotas helt till förmån för en public service-skatt som baseras på inkomstnivåer.

Läs hela artikeln här

Jag trodde inte jag skulle få se detta under min livstid...detta har ältats sedan 20-30 år (ja, det snackades om detta även före Internet).
Om det nu verkligen händer är ingen gladare än jag (trots att jag aldrig betalat licensavgiften och nu altså då får en skatt...som man inte kan fiffla med...och trots att jag inte tittat på TV på måååånga år ). Jag gillar också förslaget om grundlagsändring så att SVT/SR/UR blir HELT avskurna från politiskt inflytande UPPIFRÅN.
Ty, klart vi ska ha public service media (när allt funkar är det shit samma, men om det brjar blåsa riktigt kalla vindar och demokratin allvarligt korrumperas av "den fria marknaden" (som ju inte alls är "fri") och extrem populism - religiös eller sekulär - tar över landet; DÅ är public servise en säkerhetsventil.
Idag är SVT/SR totalt under PC-maffian, men det finns värre maffior och det är bra att dom finns där...förutsatt att dom behåller det höga förtroendet vill säga. Och...public servise är i alla fall något vi kan plocka bort om vi vill - vi äger det - medan den "fria marknadens" informationskanoner är helt utanför vår kontroll. Bara det.
Jag tycker dock dom ska skita i att konkurera på den plastiga struntunderhållningens arena...den är redan mättad och det kan gott helt skötas av marknaden. Dom borde satsa helt på nyheter, politik, vetenskap, dokumetärer, saklig info, debatter, etc. Kanske lite drama produktion också och satir etc. Sport borde helöt lämnas över till marknaden. Förlorar dom tittare då? Klart som korvspad, men det spelar ingen roll...det finns inget vinstkrav och när det verkligen gäller - när medborgare har svårt att navigera i den "fria propaganda-apparaten - så kommer dom till SVT/SR. Om demokratin svajar på riktigt, eller det lutar åt krig etc, vilka kanaler kommer svensken att söka sig till? Svar: SVT/SR. "Objektivt" finns inte, men vi kan alltid vara säker på att public service är MINST skruvade och vi vet att risken för korrupta info p.g.a. enskilda intressen (politiskt eller ekonomiskt) är MINDRE hos SVT/SR.
Jag ser det som matematik, riskanalys, och jag pyntar gärna 1000-2000 spänn i skatt för en slags info-försäkring...så att säga. Precis som jag pyntar för sjukvård (försäkring...kan bryta benet eller få cancer) och viss infrastruktur (kanske behöver ta mig till ett ställe en vacker dag eller använda energi där "marknaden" inte vill lira).

  • Superhjälte
  • 2017-09-19 16:08
Ursprungligen av Demiurgen:

Jag trodde inte jag skulle få se detta under min livstid...detta har ältats sedan 20-30 år (ja, det snackades om detta även före Internet).
Om det nu verkligen händer är ingen gladare än jag (trots att jag aldrig betalat licensavgiften och nu altså då får en skatt...som man inte kan fiffla med...och trots att jag inte tittat på TV på måååånga år ). Jag gillar också förslaget om grundlagsändring så att SVT/SR/UR blir HELT avskurna från politiskt inflytande UPPIFRÅN.
Ty, klart vi ska ha public service media (när allt funkar är det shit samma, men om det brjar blåsa riktigt kalla vindar och demokratin allvarligt korrumperas av "den fria marknaden" (som ju inte alls är "fri") och extrem populism - religiös eller sekulär - tar över landet; DÅ är public servise en säkerhetsventil.
Idag är SVT/SR totalt under PC-maffian, men det finns värre maffior och det är bra att dom finns där...förutsatt att dom behåller det höga förtroendet vill säga. Och...public servise är i alla fall något vi kan plocka bort om vi vill - vi äger det - medan den "fria marknadens" informationskanoner är helt utanför vår kontroll. Bara det.
Jag tycker dock dom ska skita i att konkurera på den plastiga struntunderhållningens arena...den är redan mättad och det kan gott helt skötas av marknaden. Dom borde satsa helt på nyheter, politik, vetenskap, dokumetärer, saklig info, debatter, etc. Kanske lite drama produktion också och satir etc. Sport borde helöt lämnas över till marknaden. Förlorar dom tittare då? Klart som korvspad, men det spelar ingen roll...det finns inget vinstkrav och när det verkligen gäller - när medborgare har svårt att navigera i den "fria propaganda-apparaten - så kommer dom till SVT/SR. Om demokratin svajar på riktigt, eller det lutar åt krig etc, vilka kanaler kommer svensken att söka sig till? Svar: SVT/SR. "Objektivt" finns inte, men vi kan alltid vara säker på att public service är MINST skruvade och vi vet att risken för korrupta info p.g.a. enskilda intressen (politiskt eller ekonomiskt) är MINDRE hos SVT/SR.
Jag ser det som matematik, riskanalys, och jag pyntar gärna 1000-2000 spänn i skatt för en slags info-försäkring...så att säga. Precis som jag pyntar för sjukvård (försäkring...kan bryta benet eller få cancer) och viss infrastruktur (kanske behöver ta mig till ett ställe en vacker dag eller använda energi där "marknaden" inte vill lira).

"PC-maffian"? Jag har allt sett en och annan Mac på SVT (även om de alltid täcker över äpplet).

Ursprungligen av Zop:

"PC-maffian"? Jag har allt sett en och annan Mac på SVT (även om de alltid täcker över äpplet).

Folk ser vad dom vill se. Skulle det vara 3 datorer från Apple och en med Windows, skulle dom bara se den med Windows.

Edit:

Naturfilmer och lite svenska serier är det jag ser på SVT. Dokumentärer händer också. Nyheter hämtar jag från annan håll.

Senast redigerat 2017-09-19 16:32
Ursprungligen av Zop:

"PC-maffian"? Jag har allt sett en och annan Mac på SVT (även om de alltid täcker över äpplet).

PC = Politically Correct. En i vissa kretsar använd beteckning på alla som inte hör till sagda kretsar....;-)

Jo, jag fick svengelska-psykos (70-80% av allt jag läser är på engelska); jag menar PK-maffian så klart.

Ursprungligen av elgenper:

PC = Politically Correct. En i vissa kretsar använd beteckning på alla som inte hör till sagda kretsar....;-)

Sjukt, avgiften skulle såklart tagits bort helt ingenting annat.

Ursprungligen av Chaosstar:

Sjukt, avgiften skulle såklart tagits bort helt ingenting annat.

Håller med, vänsterpropaganda har jag svårt att betala för.

Ursprungligen av _empty:

Håller med, vänsterpropaganda har jag svårt att betala för.

Vill du "smita" är det ju bara att avsäga sig lön så du hamnar under gränsen. Mycket smidigare än att behöva ljuga och bli jagad hela nätterna av radiotjänsts kontroller.

  • Medlem
  • Uppland
  • 2017-09-20 08:14

Varför ska det baseras på inkomst? Ska vi ha inkomstbaserade matpriser också? Momssatser? Det handlar bara om att S sitter i knät på kommunisterna. ”De rika har råd”-nonsens.

Ursprungligen av flygarn:

Varför ska det baseras på inkomst? Ska vi ha inkomstbaserade matpriser också? Momssatser? Det handlar bara om att S sitter i knät på kommunisterna. ”De rika har råd”-nonsens.

Alla partier står ju bakom det. Och när gränsen går redan vid 130000 så ser jag ingen anledning att gnälla. De flesta med jobb får betala maximala beloppet.

Ursprungligen av flygarn:

Varför ska det baseras på inkomst? Ska vi ha inkomstbaserade matpriser också? Momssatser? Det handlar bara om att S sitter i knät på kommunisterna. ”De rika har råd”-nonsens.

Intressant iakttagelse. Utan att ha forskat i ämnet är jag helt säker på att rika dessutom tittar mindre på TV än fattiga.

Let the shit storm begin...

Ursprungligen av Redaktionen:

Enligt flertalet källor är det mer eller mindre klart att den befintliga tv-avgiften ska skrotas helt till förmån för en public service-skatt som baseras på inkomstnivåer.

Läs hela artikeln här

Vi som bor i Spanien kan utan att beskattas i Sverige se på svensk tv via VPN. Vi gillar inte multikulturell hjärntvätt och avstår därför från det nöjet.

Ursprungligen av Björn Wahlsten:

Vi som bor i Spanien kan utan att beskattas i Sverige se på svensk tv via VPN. Vi gillar inte multikulturell hjärntvätt och avstår därför från det nöjet.

Haha, jag kan hålla med. Lars Norén och blekfet feminism känns lite ointressant när solen skiner året om. SVT har dock skärpt sig politiskt men SR kanal 1 fortfarande en fullfjädrad PK-hjärntvättsmaskin. Kim Jong-un skulle troligen bli ganska imponerad över den trovärdiga propagandretoriken i skitsnacket.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-09-20 14:25
Ursprungligen av ABC800:

SVT har dock skärpt sig

Jaså? Det är inte min uppfattning.

Dessutom skulle jag aldrig sponsra SVT som låter dömda brottslingar jobbar kvar och dessutom betalar deras rättegångskostnader.

Ursprungligen av Jonatatatan:

Vill du "smita" är det ju bara att avsäga sig lön så du hamnar under gränsen. Mycket smidigare än att behöva ljuga och bli jagad hela nätterna av radiotjänsts kontroller.

Ja, för jagad av radiotjänst blir man ju ofta...

Ursprungligen av Jonatatatan:

Alla partier står ju bakom det. Och när gränsen går redan vid 130000 så ser jag ingen anledning att gnälla. De flesta med jobb får betala maximala beloppet.

Spelar ju ingen roll. Tanken är fortfarande bedrövlig, de rika ska betala mer för samma vara.

Ursprungligen av zinned:

Ja, för jagad av radiotjänst blir man ju ofta...

Jag var 100% seriös.

Citat:

Spelar ju ingen roll. Tanken är fortfarande bedrövlig, de rika ska betala mer för samma vara.

Eftersom gränsen är så lågt satt som 130 000kr tror jag mer det handlar om att fattiga studenter, pensionärer osv ska slippa och det tycker jag känns helt okej.
Jag har inget emot att betala skatt trots att inte allt gynnar mig personligen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-09-20 14:49
Ursprungligen av Jonatatatan:

Eftersom gränsen är så lågt satt som 130 000kr tror jag mer det handlar om att fattiga studenter, pensionärer osv ska slippa och det tycker jag känns helt okej.
Jag har inget emot att betala skatt trots att inte allt gynnar mig personligen.

Jag tycker det är direkt felaktigt att medvetet introducera en kostnad för något som många inte nödvändigtvis nyttjar. Framför allt när man då får betala för något som håller utstuderat låg kvalitet med en högst påtaglig och medveten politisk agenda.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-09-20 15:59

Var har jag hamnat?

Så förutsägbara kommentarer. Bah!

Ursprungligen av zinned:

Jag tycker det är direkt felaktigt att medvetet introducera en kostnad för något som många inte nödvändigtvis nyttjar. Framför allt när man då får betala för något som håller utstuderat låg kvalitet med en högst påtaglig och medveten politisk agenda.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-09-20 16:57
Ursprungligen av Hey!:

Så förutsägbara kommentarer. Bah!

Vad var poängen med ditt inlägg? Vad ville du ha sagt? Utveckla.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-09-20 17:37

Slapp och geggig retorik!

"Håller med, vänsterpropaganda har jag svårt att betala för."
"Det handlar bara om att S sitter i knät på kommunisterna."
"Vi gillar inte multikulturell hjärntvätt och avstår därför från det nöjet."
"Lars Norén och blekfet feminism känns lite ointressant när solen skiner året om. SVT har dock skärpt sig politiskt men SR kanal 1 fortfarande en fullfjädrad PK-hjärntvättsmaskin."
"Dessutom skulle jag aldrig sponsra SVT som låter dömda brottslingar jobbar kvar och dessutom betalar deras rättegångskostnader."
"Framför allt när man då får betala för något som håller utstuderat låg kvalitet med en högst påtaglig och medveten politisk agenda."

Ovan kommentarer är så tröttsamma på en site för Mac. Det är trevligt att få hjälp med sina mac-produkter av duktiga likasinnade och kul att diskutera Apple här på 99. Men det finns andra platser där man kan lassa ur sig politisk slagg till de som tycker precis som en själv. Därför tycker jag att ni kan ladda ur er gubbig frustration någon annanstans helt enkelt. Nuf said.

mvh Anders

Ursprungligen av Hey!:

Ovan kommentarer är så tröttsamma på en site för Mac. Det är trevligt att få hjälp med sina mac-produkter av duktiga likasinnade och kul att diskutera Apple här på 99. Men det finns andra platser där man kan lassa ur sig politisk slagg till de som tycker precis som en själv. Därför tycker jag att ni kan ladda ur er gubbig frustration någon annanstans helt enkelt. Nuf said.

Du får väl ondgöra dig hos redaktionen som lade upp detta som tråd till att börja med då. Men jag kan förstå din frustration - att försvara svensk publik propagandaservice på sina faktiska egna meriter låter sig inte göras, så det är bättre att ventilera sin ilska över att någon alls tillåts ha en åsikt i frågan.

Nu ska alltså de flesta löntagare tvingas betala för program som Gift vid första ögonkastet och Melodifestivalen. Sistnämnda lär ju stå för en rätt stor del av kostnaden. Blä!

Ursprungligen av Hey!:

"Håller med, vänsterpropaganda har jag svårt att betala för."
"Det handlar bara om att S sitter i knät på kommunisterna."
"Vi gillar inte multikulturell hjärntvätt och avstår därför från det nöjet."
"Lars Norén och blekfet feminism känns lite ointressant när solen skiner året om. SVT har dock skärpt sig politiskt men SR kanal 1 fortfarande en fullfjädrad PK-hjärntvättsmaskin."
"Dessutom skulle jag aldrig sponsra SVT som låter dömda brottslingar jobbar kvar och dessutom betalar deras rättegångskostnader."
"Framför allt när man då får betala för något som håller utstuderat låg kvalitet med en högst påtaglig och medveten politisk agenda."

Ovan kommentarer är så tröttsamma på en site för Mac. Det är trevligt att få hjälp med sina mac-produkter av duktiga likasinnade och kul att diskutera Apple här på 99. Men det finns andra platser där man kan lassa ur sig politisk slagg till de som tycker precis som en själv. Därför tycker jag att ni kan ladda ur er gubbig frustration någon annanstans helt enkelt. Nuf said.

mvh Anders

Du måste missat att denna site inte längre är för Mac. Vad den är vet jag inte. Välkommen till 99.se.

Kanonbra! Det finns jättemånga som struntar att betala i dag. Då kan de inte komma undan.
Fortsätt gärna att kopiera från Finland! Fast i sanningens namn, är inte ALLTING så bra ändå …

  • Medlem
  • Uppland
  • 2017-09-20 20:42

Tråkigt tycker jag när diskussionen drar iväg åt relevant samhällsdebatt så här, men jag lättar upp stämningen med ett 99.se-approved telefontillbehör så är vi på banan igen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-09-21 16:12
Ursprungligen av Hey!:

Ovan kommentarer är så tröttsamma på en site för Mac.

Som sagt, du har missförstått nuvarande status. Detta är inte längre en site för Mac.

"Nuf said".

Vad Public Service istället borde göra är att säkra sitt innehåll, precis som övriga kanaler. Lås möget bakom en betalvägg så de som vill kunna nyttja det får betala för att låsa upp.

1
Bevaka tråden