Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iOS11 - Filer appen verkar inte fungera?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

iPhone 6S +
Sett fram emot filer-appen men den verkar inte fungera? Han man missat nåt?
Tappar jag på iCloud Drive så tänds Lägg till uppe i höger på bilden. Men På min iPhone så hände ingenting. Har provat olika vägar och olika sätt att försöka spara i filer-appen, men utan framgång. Nån som har nån susning vad det an vara för fel?
Tacksam för hjälp!

Senast redigerat 2017-09-20 16:07

Din bild är lite förvirrande i förhållande till det du skriver. Ladda istället upp en bild på hur det ser ut när du har valt iCloud och/eller På min iPhone.

Ja det är ju lite svårt då det är precis det som inte fungerar.
Men prova själv om du har iOS11 installerat på nån iPhone.

Testa att markera en anteckning eller en bild. Välj sen i raden längst ner Spara i Filer så kommer den här rutan upp som jag visade. Det går att lägga i iCloud men inte i På min iPhone, det händer inget. Det är precis som om det fattas att man måste skapa en mapp under På min iPhone för att Lägg till ska "high lightas" men den förblir grå.
Tack för svar

Det fungerar troligen men du kan inte lägga till det på ”rootnivå”. Du måste gå ner i trädet

Ja jag får ju inte upp nånting "under trädet"
Och hur skapar man en mapp där? Går ens det? Nu ser jag ju att Du har ju Keynote, Numbers osv. Men kan man inte skapa en egen mapp? Tror jag har missat nåt rejält här ?

Ursprungligen av KillwithSkill:

Ja jag får ju inte upp nånting "under trädet"
Och hur skapar man en mapp där? Går ens det? Nu ser jag ju att Du har ju Keynote, Numbers osv. Men kan man inte skapa en egen mapp? Tror jag har missat nåt rejält här ?

Jag antar att du måste ha appar som lagrar data på telefonen. Det är nog rätt meningslöst att (exempelvis) spara en bild på godtycklig plats i telefonen i en katalog som du själv skapar

Ah, då var det som jag trodde då. Jag trodde seriöst att man fick en liten Finder att kunna skapa lite mappar att ha lite viktiga projekt i.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-09-20 19:47
Ursprungligen av KillwithSkill:

Ah, då var det som jag trodde då. Jag trodde seriöst att man fick en liten Finder att kunna skapa lite mappar att ha lite viktiga projekt i.

Nej, Apple tänker "appcentrerat". Bildfiler har du ju redan i "Bilder". Det är tänkt att du ska kunna spara enskilda filer till enstaka appar för att använda dem där.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-10-11 00:39
Ursprungligen av reboot81:

Nej, Apple tänker "appcentrerat". Bildfiler har du ju redan i "Bilder". Det är tänkt att du ska kunna spara enskilda filer till enstaka appar för att använda dem där.

Jag får käka upp vad jag skrev. Apple var appcentrerade vad gäller filer på iOS. Fraser & Federico upplyste mig om att det hör till historian. Så här kommer en liten kik på vad Filer kan erbjuda:

Ny mapp ikon syns inte alltid först, isåfall dra ner lite så syns den.
Filer i iOS är lovande - man kan döpa om, flytta, jobba mellan olika fil/moln-tjänster. Lite buggigt är det, men överlag fungerar det bra.

Fast du kan väl inte skapa en ny mapp på ditt device under rootnivån ”på min iPhone”?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-10-11 17:55
Ursprungligen av BlackSmp:

Fast du kan väl inte skapa en ny mapp på ditt device under rootnivån ”på min iPhone”?

Nej, var det just det som efterfrågades?
Ser inte nyttan med det, filer lagrade och endast åtkomliga på en enhet känns lite trist med tanke på alla smarta molntjänster som finns.

Ursprungligen av reboot81:

Nej, var det just det som efterfrågades?
Ser inte nyttan med det, filer lagrade och endast åtkomliga på en enhet känns lite trist med tanke på alla smarta molntjänster som finns.

Jag håller med dig men OP skrev på följande sätt vilket jag tolkade som att hen ville skapa kataloger på devicet - men jag kan ha tolkat fel. Hur som helst så är det främst det som jag har sett folk klaga över - men jag begriper inte heller varför man vill göra det.

Citat:

Tappar jag på iCloud Drive så tänds Lägg till uppe i höger på bilden. Men På min iPhone så hände ingenting.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-10-11 18:33
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag håller med dig men OP skrev på följande sätt vilket jag tolkade som att hen ville skapa kataloger på devicet - men jag kan ha tolkat fel. Hur som helst så är det främst det som jag har sett folk klaga över - men jag begriper inte heller varför man vill göra det.

Icloud Drive är där det är tänkt att spara filer. Allt utom att ladda ner filer som inte finns på enheten fungerar i offlineläge.
Tror ”På min iPhone” är en gammal kvarleva då vissa appar nyttjar det. Min gissning är att denna lagringsyta via Filer är borta inom ett år.

1
Bevaka tråden