Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

High Sierra fungerar inte med fusion drive

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Trondheim
  • 2017-09-21 09:14

Har läst att High Sierra inte kommer fungera med fusion drive, till början i alla fall. Är det någon som betatestat High Sierra med en fusion drive och kan spekulera i varför det inte fungerar?

https://arstechnica.com/gadgets/2017/09/apple...

#nyhetstips

  • Medlem
  • 2017-09-21 09:32

Det är det nya filsystemet APFS som inte fungerar med fusion drive. Då sker alltså ingen konvertering av filsystemet vid installationen och man fortsätter med HFS+ i High Sierra.

Senast redigerat 2017-09-21 10:24
  • Medlem
  • Trondheim
  • 2017-09-21 09:56
Ursprungligen av Ljung:

Det är det nya filsystemet APFS som inte fungerar med fusion drive. Då sker alltså ingen konvertering av filsystemet vid installationen och man fortsätter med HPFS+ i High Sierra.

Ok, det var skönt att veta att inte hela uppdateringen går åt skogen. Filsystemet har jag ju kört i några år nu, så det får väl bli en stund till

  • Medlem
  • 2017-09-21 10:29

För de som har High Sierra beta på FD så har Apple gjort en guide för hur man ska göra när man installerar ordinarie High Sierra.

Sitter själv i samma båt...27" iMac med fusion drive.
Men är inte det ganska konstigt att dom inte kan få fusion drive att fungera med APFS i High Sierra med tanke på att om man tittar på Appel´s hemsida på en ny 27" iMac tex så är fusion drive standard disken på samtliga modeller? Undrar vad dom säger till kunderna i butik.."Tyvärr så får du inte det senaste filsystemet på din nya iMac för +20,00 kr om du inte uppdaterar med SSD"
Men vi får väl hoppas att det kanske kommer i en senare uppdatering.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-09-21 17:58
Ursprungligen av Christian_W:

Sitter själv i samma båt...27" iMac med fusion drive.
Men är inte det ganska konstigt att dom inte kan få fusion drive att fungera med APFS i High Sierra med tanke på att om man tittar på Appel´s hemsida på en ny 27" iMac tex så är fusion drive standard disken på samtliga modeller? Undrar vad dom säger till kunderna i butik.."Tyvärr så får du inte det senaste filsystemet på din nya iMac för +20,00 kr om du inte uppdaterar med SSD"
Men vi får väl hoppas att det kanske kommer i en senare uppdatering.

Det har funnits i betorna men inte i skarpa. Kommer med största sannolikhet tillbaka.

Jag gissar att det helt enkelt inte är färdigt och testat till belåtenhet på fusion drive. Hellre att de väntar med det tills det funkar fullt ut än riskerar katastrof.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2017-09-22 08:18
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Jag gissar att det helt enkelt inte är färdigt och testat till belåtenhet på fusion drive. Hellre att de väntar med det tills det funkar fullt ut än riskerar katastrof.

Jag håller med där, man vill inte att något så viktigt som filsystemet ska strula. Men, de har haft lång tid på sig att jobba fram ett nytt och Fusion är ju Apples signum så det är också konstigt att de lyckas ta sig fram till release datum utan att ha det på plats. Fungerar verkligen allt annat tillfredställande då?

"If you installed a beta version of macOS High Sierra, the Fusion Drive in your Mac may have been converted to Apple File System. Because this configuration is not supported in the initial release of macOS High Sierra......"

Notera "initial".......

  • Medlem
  • 2017-09-22 09:26
Ursprungligen av andas:

... Fungerar verkligen allt annat tillfredställande då?

Det är ju en subjektiv upplevelse på många sätt. Men det brukar komma en version xx.xx.1 inom någon månad efter första släpp av nytt Mac OS.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2018-02-14 15:22

Någon som vet ifall APFS + Fusion Drive = Sant än?

  • Medlem
  • 2018-02-14 15:32
Ursprungligen av lensv:

Någon som vet ifall APFS + Fusion Drive = Sant än?

Ja, det är inte sant ännu.

Å andra sidan, jag som kör med SSD och alltså APFS efter uppgraderingen till High Sierra märker ingen skillnad överhuvudtaget mot hur det var tidigare i mitt dagliga användande. APFS tror jag man ska se som ett avstamp till framtiden med ett modernt filsystem och inget som man behöver vara ledsen idag för att man inte kan använda det.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2018-02-14 15:48

Okej, så om jag uppgraderar min iMac till High Sierra (från MacOS 10.12.6) förblir dess Fusion Drive intakt och visas fortfarande som en enda disk med Mac OS Extended som filsystem, korrekt?

Ursprungligen av lensv:

Okej, så om jag uppgraderar min iMac till High Sierra (från MacOS 10.12.6) förblir dess Fusion Drive intakt och visas fortfarande som en enda disk med Mac OS Extended som filsystem, korrekt?

Efter uppgradering hos mig åtminstone.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2018-02-15 07:25

Någon mer som kan bekräfta?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-02-15 09:35
Ursprungligen av lensv:

Någon mer som kan bekräfta?

Ja

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-02-15 09:36
Ursprungligen av lensv:

Någon mer som kan bekräfta?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2018-02-15 09:49

OK, tack! Även om det inte syns på bilderna utgår jag ifrån att det är Mac OS Extended på disken (eftersom det ingick i frågan )

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-02-15 10:00
Ursprungligen av lensv:

OK, tack! Även om det inte syns på bilderna utgår jag ifrån att det är Mac OS Extended på disken (eftersom det ingick i frågan )

Vad är macos extended???

Aha men det trodde jag var en självklarhet eftersom apfs+ inte fungerar med fusion drive ?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2018-02-15 10:16
Ursprungligen av Innis:

Vad är macos extended???

Aha men det trodde jag var en självklarhet eftersom apfs+ inte fungerar med fusion drive ?

Ingenting är självklart, iaf. inte i den här frågan

1
Bevaka tråden