Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Iphone SE för 2795:- Prisvärt?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Inte haft någon Iphone tidigare men är lite sugen att testa. Erfarenheter av denna modell? Är 2795:- ett bra pris?
Enkelt att migrera allt från en Android? Egentligen bara SMS, kontakter och Wifi-lösenord som behöver migreras.

Senast redigerat 2017-09-24 11:19
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-09-24 10:47
Ursprungligen av Hasse_Lkp:

Inte haft någon Iphone tidigare men är lite sugen att testa. Erfarenheter av denna modell? Är 2795:- ett bra pris?

Bra pris är beroende på om den är ny eller begagnad och minnesstorlek. Modellen med bara 16 GB blir väldigt snabbt trång om du tar mycket bilder och video, men det verkar du inte göra? Minsta storlek som säljs ny nu är 32 GB

iPhone SE är prestandamässigt som en 6s, alltså top of the line för två år sedan. Läs 99.se-test här.

Ursprungligen av Hasse_Lkp:

Enkelt att migrera allt från en Android? Egentligen bara SMS, kontakter och Wifi-lösenord som behöver migreras.

Meddelanden och kontakter mm flyttar du över med appen Move to iOS. Tror inte det går att flytta över sparade wifi-lösenord, de får du knappa in igen när du ska ansluta till nätverken.

Flytta från Android till iPhone, iPad eller iPod touch

Ursprungligen av Hasse_Lkp:

Inte haft någon Iphone tidigare men är lite sugen att testa. Erfarenheter av denna modell? Är 2795:- ett bra pris?
Enkelt att migrera allt från en Android? Egentligen bara SMS, kontakter och Wifi-lösenord som behöver migreras.

Har inte ägt någon själv men den är ju smidig om man vill ha en lite mindre telefon och den är inte på något sätt föråldrad då den kör samma processor och kamera som iPhone 6S. Apple säljer fortfarande telefonen som ny för 4195kr med 32GB. Jag skulle rekommendera att ha minst 64GB på telefonen men om man inte har mycket appar, musik och så vidare så kommer det att räcka. Om telefonen du tänker köpa är på 32GB begangnad skulle väl 2500kr vara ett schysst pris.

  • Medlem
  • 2017-09-24 10:53

Stora kedjor säljer Iphone SE 32 GB för 3190 kronor. Priset har legat där ett bra tag. Prisjakt.

Ursprungligen av Hasse_Lkp:

Erfarenheter av denna modell?

Jag valde en iPhone SE efter att jag sålde min Samsung Galaxy S8. Det som jag tyckte i början var att återgången till en så pass liten skärm var oerhört problematiskt, men nu mer har jag blivit van vid att det är min daily driver och tänker inte lika mycket på det.

Telefonen är väl ungefär två år gammal idag men det gör ingenting. Touch ID kanske tar lite längre tid och är inte exakt lite träffsäker som på senaste iPhone 7 och iPhone 8, men det fungerar fint då man lärt sig leva med de pyttemillisekundernas skillnad. Men apparna startar tillräckligt snabbt. Gesterna flyter på utan någon minsta upplevd fördröjning. Batteritiden är fanatisk och pålitlig. Tillgången till 3.5mm-kontakt är trevligt eftersom det då går att ladda telefonen medan man lyssnar på musik. Kameran duger även om den håller dålig kvalitet i mörker. Om du tycker om att ta selfies så är faktiskt även front-camera riktigt bra.

Ja, som du ser har jag faktiskt inte något att klaga på. Så är du inte beroende av att ha en större skärm så kör på. I de stora butikerna hittar du ett pris på 3 190 kronor, så det är väl fullt rimligt med det pris du har hittat. Se bara till så att det inte är nå skit du köper. Det låter märkligt att det är så pass mycket under jättarna om telefonen är helt ny och har obruten förpackning.

Den är ny i butik. 32 GB minne.

  • Medlem
  • 2017-09-24 17:27
Ursprungligen av Hasse_Lkp:

Den är ny i butik. 32 GB minne.

Då är den prisvärd.

Varför skriver alla "två år gammal"? Den släpptes i slutet av mars 2016 = 1,5 år gammal...

OnT: Och ja, jag har en själv. Jätteskönt med en telefon som går att hantera med en hand. Till och med en plusmodell är ju ändå för liten för att bekvämt surfa på webben med - till sådant använder vi som inte är 18 år med örnblick en datorskärm eller möjligen en fullstor iPad.

Ursprungligen av johan_tanying:

Till och med en plusmodell är ju ändå för liten för att bekvämt surfa på webben med - till sådant använder vi som inte är 18 år med örnblick en datorskärm eller möjligen en fullstor iPad.

Jag vill hemskt gärna kunna göra en extremt stor Gilla-symbol på detta.

Detta var lite mina tankegångar också när jag valde iPhone SE istället för att köpa en större. Att använda iPhone eller annan smartphone som primär enhet för att webbsurfa är inte särskilt ergonomiskt. Det blir på tok för litet. Så den får liksom tjäna sitt syfte med telefonsamtal och iMessage/SMS och bara extraknäcka vid lite snabba nyheter och sociala medier. Resten har jag gärna en riktig skärm till. Jag ska nog till och med investera i en bra IPS 1440p-skärm på minst 27" och ansluta den till min nya Macbook Pro.

1
Bevaka tråden