Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AW3 LTE till Sverige?

Tråden skapades och har fått 120 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av andlin76:

Jäkligt irriterande att inte veta om övriga operatörer kommer att haka på, och när?

Och hur tänker Apple, vill man inte få ut sina produkter till så många som möjligt? Här har Apple valt bort invånarna i norra delen av Sverige där Tre inte har någon täckning.

Det här är värre än när ApplePay kom och Apple valde att bara samarbeta med en illa omtyckt bank och ett okänt bensinbolag.

Okänt beror mest på att de säljer under varunamnet Shell i Sverige men de kommer snart att byta ut Shell mot St1 (jämf Stailoil och Circle-K)

Apples hemsida...

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag tror inte heller att detta har med "utvalda" sammarbetspartners att göra. Det finns ingen exklusvitet i dessa avtal.

Ursprungligen av E-Sim fighter:

Ja, varför finns inte Sweden med på carriers...Thailand flaggade de ju för på förhand.??

Ej på engelska versionen...

Ursprungligen av E-Sim fighter:

Ja, varför finns inte Sweden med på carriers...Thailand flaggade de ju för på förhand.??

...men på den svenska hittade jag Sverige och även Danmark )

Ursprungligen av E-Sim fighter:

Apples hemsida

Jag skrev ingen exklusivitet i bemärkelsen att det finns ingen ensamrätt för 3. De är givetvis enda leverantören just nu men texten är öppen med att det kan komma fler senare eller hur?

Citat:

Här är några företag som har stöd för Apple Watch. Fler tillkommer hela tiden.

Kommer man kunna köpa en LTE direkt av Apple utan att binda upp sig mot Tre?

Lite oklart när den släpps, går att beställla 4 Maj fast när kommer den då?

  • Medlem
  • 2018-04-24 23:07
Ursprungligen av andlin76:

Kommer man kunna köpa en LTE direkt av Apple utan att binda upp sig mot Tre?

Varför skulle du vilja göra det?

Ursprungligen av Ljung:

Varför skulle du vilja göra det?

För att man kanske inte ser så stor poäng med LTE-uppkopplingen nu, men att det kan komma bra användningsområden i framtiden ?

Kanske för att man väntar på att ens egen operatör ska lansera e-sim som tillägg till befintlig abonnemang ? (så att det inte kostar extra)

Finns massa anledningar - jag har inte köpt mobiltelefon med nytt eller förlängning av abonnemang på säkert 10 år.

Ursprungligen av andlin76:

Kommer man kunna köpa en LTE direkt av Apple utan att binda upp sig mot Tre?

Lite oklart när den släpps, går att beställla 4 Maj fast när kommer den då?

Ja. Det kan du görs

11/5

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-04-25 07:32
Ursprungligen av Pulver:

För att man kanske inte ser så stor poäng med LTE-uppkopplingen nu, men att det kan komma bra användningsområden i framtiden ?

Kanske för att man väntar på att ens egen operatör ska lansera e-sim som tillägg till befintlig abonnemang ? (så att det inte kostar extra)

Finns massa anledningar - jag har inte köpt mobiltelefon med nytt eller förlängning av abonnemang på säkert 10 år.

Innan dess kanske det kommer en AW4...

Ursprungligen av kenjon:

Innan dess kanske det kommer en AW4...

Ja, så kan man ju alltid resonera (och aldrig köpa någonting eftersom det alltid är bättre saker på gång bakom hörnet)
Men här menade jag mer att man ska kunna köpa saker utan att binda upp sig med abonnemang (även om 3 är enda alternativet i dagsläget)

Ursprungligen av Pulver:

Ja, så kan man ju alltid resonera (och aldrig köpa någonting eftersom det alltid är bättre saker på gång bakom hörnet)
Men här menade jag mer att man ska kunna köpa saker utan att binda upp sig med abonnemang (även om 3 är enda alternativet i dagsläget)

Det är den klassiska frågan, ska jag vänta på nästa modell av klockan.

Fast med LTE versionen kan det vara motiverat, den har fått en del kritik för dålig batteritid.

Efter 1h samtal är batteriet slut, och ger man sig ut på en löparrunda med GPS och samtidigt streamar musik håller inte batteriet resten av dagen.

Jag förstår inte riktigt grejen med LTE om jag ska vara ärlig. Känns lite overkill. Det drar bara massa mer batteri och så får man typ betala 100:- extra i månaden.

Ursprungligen av westerlu77:

Jag förstår inte riktigt grejen med LTE om jag ska vara ärlig. Känns lite overkill. Det drar bara massa mer batteri och så får man typ betala 100:- extra i månaden.

Det är väl därför som det finns modeller utan LTE koppling så att vi kan välja vad som passar oss.

Vad det gäller batteriet så används bara LTE när klockan inte har kontakt via mobilen eller wifi så batteritiden påverkas inte speciellt mycket. Men det klart - om man använder den för långa samtal så drar det batteri - men det är en korkad användning. Jag talar inte en timme i mobilen så inte lär jag tala 1 timme via klockan...

3:s prissättning för tjänsten är horribel - det finns inget annat ord för det.

Telenor har ännu inte fått igång sitt VoLTE nät till iPhone, använder klockan samma teknik?

Isåfall kan man anta ta det kommer att dröja innan Telenor stöder LTE versionen?

Ursprungligen av westerlu77:

Jag förstår inte riktigt grejen med LTE om jag ska vara ärlig. Känns lite overkill. Det drar bara massa mer batteri och så får man typ betala 100:- extra i månaden.

Jag har en 7 Plus, alltså en hyfsat stor mobil. Skulle vara skönt att slippa släpa med den när man bara ska hämta ungarna i skolan. Mina byxor börjar tillåmed få ”snusdos” märken, alltså det syns utanpå fickorna var mobilen brukar ligga.

Ja, jag vill kunna bli nådd närsom.

Ursprungligen av andlin76:

Jag har en 7 Plus, alltså en hyfsat stor mobil. Skulle vara skönt att slippa släpa med den när man bara ska hämta ungarna i skolan. Mina byxor börjar tillåmed få ”snusdos” märken, alltså det syns utanpå fickorna var mobilen brukar ligga.

Ja, jag vill kunna bli nådd närsom.

Men är det värt 100:- i månaden??

Ursprungligen av westerlu77:

Men är det värt 100:- i månaden??

Svårt att svara på då jag inte har haft LTE innan.

Ofta så bjuder operatören på några månader, då får man la känna efter. Använder jag klockan över LTE varje dag är 100/mån inte speciellt mycket per dag. Fast visst, använder man knappt LTE är det dyrt.

Ursprungligen av andlin76:

Telenor har ännu inte fått igång sitt VoLTE nät till iPhone, använder klockan samma teknik?

Isåfall kan man anta ta det kommer att dröja innan Telenor stöder LTE versionen?

Jag misstänker att det är Voice over LTE (VoLTE) som används eftersom LTE är ett rent datanät utan kretskopplat tal. Det kan kanske också förklara varför det dröjer hos olika operatörer?

Ursprungligen av andlin76:

Svårt att svara på då jag inte har haft LTE innan.

Ofta så bjuder operatören på några månader, då får man la känna efter. Använder jag klockan över LTE varje dag är 100/mån inte speciellt mycket per dag. Fast visst, använder man knappt LTE är det dyrt.

Om jag jämför med mitt teliaabbonemang där jag får en extra dataanknytning till ipaden för 49kr/månad så 100 kr för att koppla upp klockan väldigt mycket. 50 kr hade jag accepterat. Nu är det iofs en teoretiskt diskussion så här långt. 3 är inte aktuellt för mig av andra anledningar.

Telia + AW4

Ursprungligen av BlackSmp:

Om jag jämför med mitt teliaabbonemang där jag får en extra dataanknytning till ipaden för 49kr/månad så 100 kr för att koppla upp klockan väldigt mycket. 50 kr hade jag accepterat. Nu är det iofs en teoretiskt diskussion så här långt. 3 är inte aktuellt för mig av andra anledningar.

Jag väntar också på Telia fixar det. Kommer säkert när de släpper nya telefoner och ny AW4. Jag får vänta tills dess, men rejält sugen...

Ursprungligen av E-Sim fighter:

Jag väntar också på Telia fixar det. Kommer säkert när de släpper nya telefoner och ny AW4. Jag får vänta tills dess, men rejält sugen...

Jo, det är svårt att stå emot suget.

Ursprungligen av E-Sim fighter:

Jag väntar också på Telia fixar det. Kommer säkert när de släpper nya telefoner och ny AW4. Jag får vänta tills dess, men rejält sugen...

Då hoppar jag också på tåget.

Jag säljer min vanliga 3a och beställer en LTE på fredag, hoppas att Telenor får igång sitt LTE nät snart.

Telenor har satt igång LTE för android lurar och väntar på godkännande från Apple, inte otänkbart att klockan följer med i samma veva.

Annars kommer det röda märket på klockan matcha mitt svart/röda armband iallefall.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2018-04-30 13:25
Ursprungligen av andlin76:

Telenor har satt igång LTE för android lurar och väntar på godkännande från Apple, inte otänkbart att klockan följer med i samma veva.

Tänker du på VoLTE när du säger "LTE för android"?

Ursprungligen av frazze:

Tänker du på VoLTE när du säger "LTE för android"?

Ja, precis.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-05-06 21:09
Ursprungligen av Ljung:

Varför skulle du vilja göra det?

Jag skulle gärna vilja köpa stålversionen av AW3, jag är inte så intresserad av LTE eller aluminium. Fast jag kör AW3 aluminium nu... för jag kan inte köpa den i stål.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2018-05-07 20:04

Jag skrev och frågade Telia på deras facebook, via chatten.
Och frågade om när deras E-Sim funktion kommer släppas.

Jag skrev: Hej. Jag har en fundering gällande E-SIM. När kommer Telia lansera det? Ligger det snart i tiden? Jobbas det på alls? Det är ju rätt aktuellt nu när produkter som tex Apple Watch 3 med cellular via E-SIM lanseras i dagarna.
Mvh

Dom svarade såhär:Tjenare ****
Jajjemen, nog jobbas det hårt för att vi också ska hoppa på tåget.
(E-sim tåget) Just nu har vi ingen exakt dag eller tid vi kommer att lansera det, men håll ut det kommer. ?

Man kan läsa det svaret på många sett, och kanske är det bara önsketänkande. Men med smileyn i slutet. Så tolkar jag det som att det är ganska snart dom kommer lansera det hela.
Eftersom dom lanserat det i andra länder, och det är högaktuellt iom AW3 just nu, och 3 precis lanserat sitt. Så tror jag att dom kommer komma stöd från telia väldigt snart.

Telia brukar ligga i framkant när det gäller apple stöd generellt.

Jag beställde mig en LTE AW3 i helgen. Dröjer det för telia med E-SIM stöd, så kan jag vänta.
Känns inte som det är någon direkt brådska med just den biten. Även om jag gärna haft den så snart som möjligt.

Svenska operatörer ser ut att erbjuda tjänsten köp av klocka inkl abonnemang.
Så det är inte alldeles tydligt om de kommer stödja att erbjuda abonnemang för LTE-klockor som kund redan köpt på annat sätt.
I Sverige krävs modellen A1891 som de svenska operatörerna tillhandahåller.
I USA säljs A1861. Eftersom telefonen har inbyggt fast SIM så är det operatören som bestämmer vilken affärsmodell de vill erbjuda.

Ursprungligen av gunnar-f:

Svenska operatörer ser ut att erbjuda tjänsten köp av klocka inkl abonnemang.
Så det är inte alldeles tydligt om de kommer stödja att erbjuda abonnemang för LTE-klockor som kund redan köpt på annat sätt.
I Sverige krävs modellen A1891 som de svenska operatörerna tillhandahåller.
I USA säljs A1861. Eftersom telefonen har inbyggt fast SIM så är det operatören som bestämmer vilken affärsmodell de vill erbjuda.

Du kan även köpa klockan direkt från Apple.se och den fungerar med svenska operatörer, i nuläget bara Tre.

Bevaka tråden