Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Begagnad iPad sedan länge nu blivit låst till säljarens konto

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-09-30 10:32

Köpte en begagnad iPad Mini Wifi (ej 3G) för flera år sedan till min dotter. Den hade säljarens Apple ID men vi kunde utan problem installera appar från vårt konto så vi fortsatte använda den utan problem, tills nyligen...

Nu är den plötsligt spärrad och vi kommer inte in i den. Jag är fullt medveten om att vi borde ha gjort en full reset av den innan Apple beslutade sej att leka gud med allas enheter, men så är inte fallet.

Data ej av intresse, jag har uppdaterat och gjort en reset via iTunes men kommer inte längre efter att jag kopplat upp via Internet.

FRÅGA: Finns det något sätt att få tillbaka iPaden?

Jag försöker få kontakt med säljaren. Kommer som tur är ihåg hans namn och det är mycket ovanligt.

Säljaren skulle ha loggat ut från "Hitta min iPad"/iCloud.
Finns nog inget ni kan göra mer än att få tag på tidigare ägaren och få dennes lösenord för AppleID.

Möjligen att Apple kan hjälpa er om ni ringer dit, men tveksam till det.

Ursprungligen av TureB:

Jag kan se vissa fördelar med att ha ett system, men Apple liknar mer och mer det man var emot 1984...

Inte om man gör rätt.
Det är likadant på andra sidan också.

Man måste se till att ha koll på grejerna idag.

  • Medlem
  • 2017-09-30 11:04
Ursprungligen av TureB:

... FRÅGA: Finns det något sätt att få tillbaka iPaden? ..

Ja, att säljaren loggar ut från Hitta min Iphone (Ipad i detta fall). Ett bra system av Apple som gör att tjuvar inte kommer åt data (man kan fjärradera) eller utan problem kan sälja vidare andras iprylar. Det hade skyddat även din dotters Ipad om denna hade blivit stulen och om förutsättningarna i övrigt hade varit som de borde ha varit.

Ursprungligen av TureB:

Jag kan se vissa fördelar med att ha ett system, men Apple liknar mer och mer det man var emot 1984...

Tvärt om. Det är modernt med säkerhet. Enligt mig är de tydliga med vad man ska göra när man planerar att sälja vidare en enhet (finns artikel om det).

  • Medlem
  • 2017-09-30 12:57
Ursprungligen av TureB:

Har kommit i kontakt med säljaren som försöker hitta iPaden, men kan inte.

Det står: "This iPad is linked to an Apple ID. Enter the Apple ID and password that were used to set up this iPad. r••••••@gmail.com"

Måste man logga in på hans Apple ID på iPaden för att sedan logga ut?

Läs instruktioner här, under rubriken ”Ta bort en iOS-enhet, Apple Watch eller Mac som du inte längre använder”.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-09-30 13:07

Säljaren gave mej hans lösenord, jag loggade in och sedan ut. Skapat en ny iPad med vårt Apple ID.

Tur att det finns några fantastiska människor.

Ursprungligen av TureB:

Säljaren gave mej hans lösenord, jag loggade in och sedan ut. Skapat en ny iPad med vårt Apple ID.

Tur att det finns några fantastiska människor.

Härligt, vilken tur ni hade.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-10-01 17:54
Ursprungligen av keptang:

Säljaren skulle ha loggat ut från "Hitta min iPad"/iCloud.
Finns nog inget ni kan göra mer än att få tag på tidigare ägaren och få dennes lösenord för AppleID.

Möjligen att Apple kan hjälpa er om ni ringer dit, men tveksam till det.

Kan man visa upp ett inköpskvitto, så kan de hjälpa till.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-10-01 20:20
Ursprungligen av kenjon:

Kan man visa upp ett inköpskvitto, så kan de hjälpa till.

Fast ofta när man köper något begagnat så får man inte kvittot, kvitto på det privata köpet lär man inte komma långt med...

1
Bevaka tråden