Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vet inte användarnamn och lösenord

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-10-04 09:36

Hej
Köpte en begagnad MacPro för ett drygt år sedan. Skulle nu installera ett program men datorn är inställd så att jag bara kan installera macprogram, kan tydligen ändra detta , men när jag försöker öppna inställningspanelen Säkerhet och integritet så måste jag skriva in användarnamn och lösenord, och dessa har jag inte. Finns det något annat sätt att lösa detta?

Ursprungligen av vivan:

...måste jag skriva in användarnamn och lösenord, och dessa har jag inte...

Att döma av din bild så verkar det som du kör på ett användarkonto som saknar lösenord. Om du klickar på "Ange lösenord..." och ställer in ett lösenord på kontot, så kan du kanske använda den inloggningen sen. Men om det aktuella användarkontot inte är ett administratörskonto, så hjälper nog inte den åtgärden.

Senast redigerat 2017-10-04 10:22
  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-10-04 17:38

Annars kan man kolla upp lösenordet för sitt konto (autoinloggning kanske?) via Keychain Access, sök efter ditt användarnamn, du bör hitta ett objekt kallat AppleID (application password) där.

Fast du kanske inte kan öppna detta objekt utan lösenord..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-10-05 15:33
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Att döma av din bild så verkar det som du kör på ett användarkonto som saknar lösenord. Om du klickar på "Ange lösenord..." och ställer in ett lösenord på kontot, så kan du kanske använda den inloggningen sen. Men om det aktuella användarkontot inte är ett administratörskonto, så hjälper nog inte den åtgärden.

Ursprungligen av mattiL:

Annars kan man kolla upp lösenordet för sitt konto (autoinloggning kanske?) via Keychain Access, sök efter ditt användarnamn, du bör hitta ett objekt kallat AppleID (application password) där.

Fast du kanske inte kan öppna detta objekt utan lösenord..

Tackar för svar, testade båda, och till slut funkade det med att klicka på ange lösenord, skriva in ett och använda det.
Stort tack båda två, lärde mig något på båda svar. Ni har gjort denna veckan till en bra vecka!

1
Bevaka tråden