Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bäst mobiloperatör för iPhone 8?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

tänkte beställa iPhone 8, men inte bestämt mig över vilken operatör jag ska välja? Har ni någon bra rekommendation?

Ursprungligen av Applelovers:

Hej,

tänkte beställa iPhone 8, men inte bestämt mig över vilken operatör jag ska välja? Har ni någon bra rekommendation?

Iom att det står att du bor i sthlm så skulle jag säga att det inte spelar så stor roll, åtminstone inte när det gäller mobiltäckning. Beror väl lite vad du är ute efter, hur mycket data du brukar nyttja, hur priskänslig du är etc.

Det är faktiskt billigare att köpa iPhone 8 med ett mobilabonnemang än att köpa bägge separat. Nackdelen är att du i så fall binder upp dig i 24 månader, så det beror på hur nöjd du är med täckning mm. med mobiloperatörer i ditt område. Men om du inte har några problem med att köra på samma abonnemang under den närmsta tiden hittar du en jämförelse med iPhone 8 med mobilabonnemang här:
http://www.mobilabonnemang.nu/mobiler/iphone-...

Ursprungligen av Applelovers:

...någon bra rekommendation?

I princip omöjligt att komma med rekommendationer när du inte berättar någonting om din användning.

Mycket eller lite samtal?
Mycket eller lite sms?
Mycket eller lite surf?
Geografi - dvs var i landet ska du använda telefonen?

Vilken operatör har du nu? Fungerar den bra? Om den du har nu fungerar bra, fortsätt använda samma.

  • Medlem
  • 2017-10-05 13:58

Jag köper telefonen direkt hos Apple och har ett billigt abonnemang separat. Då slipper man krångla med en operatör om telefonen strular, och så blir det billigast förstås.

Ursprungligen av WiFi:

Jag köper telefonen direkt hos Apple och har ett billigt abonnemang separat. Då slipper man krångla med en operatör om telefonen strular, och så blir det billigast förstås.

Vad räknar du till billigt abonnemang?

  • Medlem
  • 2017-10-05 19:51
Ursprungligen av U Dick:

Vad räknar du till billigt abonnemang?

Just nu betalar jag 40 kr/mån för 3 GB surf, 60 samtal och 600 sms. Har ett riktigt prisvärt abonnemang eftersom att jag har en väldigt stor rabatt hos Vimla.

Men även om man inte har en rabatt så finns det billiga abonnemang, hos exempelvis Vimla, Comviq och Hallon.

Nackdelen är att med snål abonnemanget från Vimla kan du inte använda telefonen i utlandet med start november. Värt att tänka på..

Ursprungligen av SethCohen:

Nackdelen är att med snål abonnemanget från Vimla kan du inte använda telefonen i utlandet med start november. Värt att tänka på..

Har man det får man komma ihåg att höja ett snäpp innan resa och sen sänka igen.

Tycker halebop är bra på grund av att man kan välja mellan 12-18-24 månaders bindningstid. Nu har jag jobblur, men innan när jag hade halebop tecknade jag alltid 12-månaders och köpte ny iPhone varje år. Klart att det inte blir samma rabatt på luren som om man binder 24månader, men jag var alltid nöjd.

Sambon har halebop och hon byter telefon vartannat år, hon band sig 24 mån (deras största för 369kr/mån) och gav 6000kr för en iPhone 8 64Gb.

Tack för alla svar!
Har Samsung S8 med Vimla idag (ingen bindningstid).
Jobbar ganska mycket på resande fot, så passade på nu när det var Black Friday.

Blev Hallon 100 GB/mån. Kan jag använda mobilen som hotspot och koppla upp min dator på den och jobba tex på hotellrum med dåligt internet eller på en rastplats när jag kör på motorvägen.

Enda nackdelen som jag kom fram till med Hallon är att man bara får 10 GB i EU. På sommaren är jag ofta utomalands 1-2 månader och då vill jag såklart ha mer än 10 GB.

Blir nog att utnyttja att det inte finns någon bindningstid och kanske byta till Tele2 som har sjukt generös EU-surf.

Till er som binder upp er 24 mån! Har ni koll på vad man fick för abonnemang för 24 månader sedan? Priserna har rasat och surfmängden har skjutit i höjden - tror det finns stor risk att detta bara accelererar. Så nog klokt att inte binda upp sig.

Senast redigerat 2017-11-28 12:45
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2017-11-30 15:57

Blir lite som att fråga "hur långt är ett snöre?". Helt beroende på var du bor, vilken del som är viktigast (bra täckning eller snabbt när för surf). Telia/Halebop har ju helt klart det mest rikstäckande nätet när man räknar med GSM-nätet så du kan ringa och sms:a oavsett var du är. Speciellt i norra Sverige är de ju ganska ensamma på tronen med bra täckning. Jag har själv kört 3 i 10 år då deras surfhastighet faktiskt är riktigt bra. Jag spöade många kompisars 4G-lurar i hastighet med andra operatörer, även fast jag själv bara hade 3G-täckning. 3:s nät är ju det enda som inte har ett GSM-nät att falla tillbaka på när 4G och 3G försvinner vilket är en nackdel, så det händer att jag har lite luckor utan täckning här och där men i ärlighetens namn så bryr jag mig inte så mycket om det.

Telia/Halebop, Tele2 och Telenor har egna GSM-nät där skulle jag nog ranka dom precis i den ordningen. Telia/Halebop och Tele2 delar 3G-nätet med varandra. Telia har eget 4G-nät medans Tele2 och Telenor delar med varandra. 3 kör eget 3G och 4G-nät men delar ut sitt till bl.a oepratören Hallon. Tele2 och Telenors 4G-nät blev faktiskt prisat som världens bästa 4G-nät när jag jobbade på Tele2 för några år sedan.

Senast redigerat 2017-11-30 16:59
1
Bevaka tråden