Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Laddare för Iphone 8 jämförs

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Snabbladdningstekniken i Iphone 8 sätts på prov av utvecklaren Dan Loewenherz, som kommer fram till att den mest prisvärda lösningen är att använda en Ipad-laddare.

Läs hela artikeln här

Medföljande laddaren är alltså på 1 A vid 5 V, det är snålt ställt mot övriga branschen i samma prisklass. Ipad-laddaren är om jag läser rätt 2,4 A vid 5,2 V, vilket är mer i linje med vad många andra skickar med påkostade telefoner.

Det finns även en ziljon alterantiv från tredje part, såklart. Nu menar jag inte 29 kr från närmaste tveksamma Asien-import, utan etablerade märken i stil med Belkin eller IKEA. Allt som egentligen är intressant är spänningen (5 V), sedan kan antalet ampere vara hur högt som helst då telefonen ändå bara använder vad den vill ha.

En tumregel är väl av allt att döma minst 2 A för vettig laddningshastighet. IKEA:s Koppla ger upp till 2,4 A per port, så borde vara ett utmärkt alternativ som dessutom kostar en mycket rimlig summa.

Senast redigerat 2017-10-11 08:35

Min medföljande Huawei P10 Plus-laddare ger 4,5A vid 5V (5A vid 4,5V), dvs drygt fyra gånger mer än laddaren som Apple skickar med en dyrare telefon. Huaweis snabbladdning verkar dessutom fortfarande kvickare än Apple, oavsett vilken laddare man använder. Kan fortfarande inte förstå hur Apple tänker (om inte nästa kvartalsrapport är allt och framtiden kvittar).

Kvalitetskänslan på allt jag köpt av originalprylar till Huawei känns dessutom lika bra eller t o m något bättre än Apples. Billaddaren som också ger 4,5/5A och har samma snabbladdning som standardladdaren är kanon.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-10-11 09:38
Ursprungligen av emilakered:

IKEA:s Koppla ger upp till 2,4 A per port, så borde vara ett utmärkt alternativ som dessutom kostar en mycket rimlig summa.

En utmärkt produkt, har satt en i mitt sovrum och i dotterns så har vi varsin laddstation.
Hade önskat den fanns med 4 portar bara.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2017-10-11 09:55
Ursprungligen av emilakered:

IKEA:s Koppla ger upp till 2,4 A per port, så borde vara ett utmärkt alternativ som dessutom kostar en mycket rimlig summa.

Men 3,4A totalt över tre portar...

Ursprungligen av frazze:

Men 3,4A totalt över tre portar...

Ja, absolut, men jämför vi med till exempel Ipad-laddaren som bara har en ensam port är det ju knappast sämre oavsett, snarare mer flexibelt.

Ursprungligen av frazze:

Men 3,4A totalt över tre portar...

Det blir fortfarande mer än 1A per port. Och du får en mycket flexibel lösning. Så länge den är testad och säker, den ser ut att ha rätt taskig byggkvalitet om man kikar på bilderna.

  • Medlem
  • Boston
  • 2017-10-11 11:27

Sen handlar det väl inte bara om hastighet utan också portabilitet (som bla. Daringfireball tar upp). Den lilla laddaren som Apple skickar med är ju galet mycket smidigare att slänga i väskan än iPad-laddaren och det föredras säkerligen av många. Sen önskar jag också att Apple implementerade "vikbara" pluggar även i EU-standard som både USA har (på duck head) och UK har (både på lilla iPhone-laddaren och duck head).

Ursprungligen av Jonatatatan:

Det blir fortfarande mer än 1A per port. Och du får en mycket flexibel lösning. Så länge den är testad och säker, den ser ut att ha rätt taskig byggkvalitet om man kikar på bilderna.

Den är väldigt välkonstruerad enligt "folk som sägs veta vad de snackar om", bland annat Youtube-profilen Big Clive.

Ursprungligen av Gurra:

Sen handlar det väl inte bara om hastighet utan också portabilitet (som bla. Daringfireball tar upp). Den lilla laddaren som Apple skickar med är ju galet mycket smidigare att slänga i väskan än iPad-laddaren och det föredras säkerligen av många. Sen önskar jag också att Apple implementerade "vikbara" pluggar även i EU-standard som både USA har (på duck head) och UK har (både på lilla iPhone-laddaren och duck head).

Absolut är smidighet viktigt! Däremot är inte laddare från till exempel Samsung, Huawei eller LG så mycket större att det bör spela någon roll i vardagen. De levererar samtidigt betydligt högre effekt än Apples lösning.

Ursprungligen av Gurra:

Sen önskar jag också att Apple implementerade "vikbara" pluggar även i EU-standard som både USA har (på duck head) och UK har (både på lilla iPhone-laddaren och duck head).

Den får man inte med som standard. Men man får gärna köpa den av Apple som tillbehör :).

  • Medlem
  • Boston
  • 2017-10-11 14:34
Ursprungligen av suddgummi:

Den får man inte med som standard. Men man får gärna köpa den av Apple som tillbehör :).

Nu finns det väl inga "vikbara" EU-pluggar i Apples sortiment vad jag sett (eller någon annanstans heller), varken som duck head eller i den vanliga lilla laddaren. Den lilla UK-laddaren med vikbara pluggar blir extremt liten och praktisk och iPad-laddaren med vikbara pluggar gör stor skillnad i hur praktisk den är att slänga i väskan tycker jag, kanske inte för storleken utan mest för att den inte fastnar i kablar etc.

Ursprungligen av Gurra:

Nu finns det väl inga "vikbara" EU-pluggar i Apples sortiment vad jag sett (eller någon annanstans heller), varken som duck head eller i den vanliga lilla laddaren. Den lilla UK-laddaren med vikbara pluggar blir extremt liten och praktisk och iPad-laddaren med vikbara pluggar gör stor skillnad i hur praktisk den är att slänga i väskan tycker jag, kanske inte för storleken utan mest för att den inte fastnar i kablar etc.

Jag menade att den laddaren med vikbara pluggar är inget man får som standard. I alla fall inte i iphonepaketet jag fick (iphone 7 plus). Jag bor alltså i UK.

  • Medlem
  • Boston
  • 2017-10-11 17:49
Ursprungligen av suddgummi:

Jag menade att den laddaren med vikbara pluggar är inget man får som standard. I alla fall inte i iphonepaketet jag fick (iphone 7 plus). Jag bor alltså i UK.

Åh fan, jag har bara sett UK varianten på bild och trodde det var den som följde med. I USA så finns den lilla iPhoneladdaren bara med fasta pluggar som här men däremot är duck headen, både till datorladdare och iPad med vikbara pluggar, standard.

  • Medlem
  • Lammhult
  • 2017-10-12 08:21

Sulle vara bättre med en review på dom trådlösa laddarna. Att testa dom trådade klarar väl mer eller mindre vem som helst av, själv räknar jag inte mindre än 16(!) olika usb-ladd-puckar här hemma

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1711#r...
56 st olika trådlösa mellan 91:- upp mot tusenlappen, vilken ska inhandlas?

Detta med "fastcharge" verkar ju vara en soppa också.
Belkin applestore

Citat:

*Snabb trådlös laddning är möjlig med en kostnadsfri uppdatering av mjukvaran som kommer senare i år.

Så som jag på ett ungefär har förstått det hela

  • 5w verkar var nån sorts "standard"

  • 7.5w är nån "fastcharge" som ska stödjas senare via mjukvara

  • xxxx w är nån "super" fastcharge som ska komma via apples egna laddare i Q1 2018?

Utöver det så har man läst en hel del om folk med galaxy s8 som haft problem med att vissa laddare inte har funkat optimalt, mobilen måste ligga åt ett visst håll för att det ska funka, osv osv osv.

Mao vore det ju nice om nån som har tid (och pengar ) kunde testa igenom alla dessa trådlösa laddare....

Ett batteri som laddas kan av intresse för hur laddningsprocessen går till liknas vid en en tryckkokare. Med ett väldigt högt tryck så slits mobilbatteriet och blir också väldigt varmt. Laddar man med transformatorer som laddar snabbare, men som inte medföljt tillverkaren, så sänks antalet laddningar med den laddningstid som tillverkaren har lovat att batteriet kan ge. Battiet blir snabbare dåligt. Därför har jag föredragit att ladda min Iphone med medföljande transformator på 7.5 V och inte med min Ipad:s som laddar med 12 V. Jag är ingen expert på batterier och har lärt mig det här från populärvetenskapliga tidsskrifter. Jag vill dock gärna att mina mobiltelefoners livslängd ska åtminstone hålla några år efter tillverkarens utlovade angivelser. Har vi experter här, så rätta mig gärna om jag har fel. Intressant är för övrigt att en lång laddningskabel ökar resistansen för elektriciteten och sänker märkbart hastigheten som mobilen laddas med.

Ursprungligen av easyusername:

Ett batteri som laddas kan av intresse för hur laddningsprocessen går till liknas vid en en tryckkokare. Med ett väldigt högt tryck så slits mobilbatteriet och blir också väldigt varmt. Laddar man med transformatorer som laddar snabbare, men som inte medföljt tillverkaren, så sänks antalet laddningar med den laddningstid som tillverkaren har lovat att batteriet kan ge. Battiet blir snabbare dåligt. Därför har jag föredragit att ladda min Iphone med medföljande transformator på 7.5 V och inte med min Ipad:s som laddar med 12 V. Jag är ingen expert på batterier och har lärt mig det här från populärvetenskapliga tidsskrifter. Jag vill dock gärna att mina mobiltelefoners livslängd ska åtminstone hålla några år efter tillverkarens utlovade angivelser. Har vi experter här, så rätta mig gärna om jag har fel. Intressant är för övrigt att en lång laddningskabel ökar resistansen för elektriciteten och sänker märkbart hastigheten som mobilen laddas med.

Båda följer samma standard och ger 5 V (ish) ut, inte 7,5 V eller 12 V. Det som skiljer är strömstyrkan i ampere, där iPad-laddaren är betydligt kraftfullare. Telefonen tar dock bara vad den vill ha, det är den som bestämmer takten snarare än laddaren. Huruvida batteriet slits snabbare, därom tvistar de lärde. Moderna enheter har dock tekniker för att minska slitage, till exempel genom att ladda sista procenten långsammare.

Den Honor 8 jag har kan bli rätt varm under laddning (9V fastcharge), men med P10 Plus så laddas telefonen inte bara snabbare utan den blir inte heller speciellt varm längre, knappt ljummen och det bara under en viss del av laddcykeln. Tekniken går uppenbart framåt i snabb takt.

1
Bevaka tråden