Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Scanner Skanner Bildläsare som tar A0. Vilka alternativ för mindre företag?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Löddeköpinge
  • 2017-10-17 17:20

På jobbet funderar vi på att köpa en A0 skanner (flatbädd).
Men det är en ny värld för en som aldrig använt skannrar större än A3...

Jag kollar på Molanders sida men misstänker att den de har på hemsidan -SMA MapMaster XL- ligger långt från vad vi är intresserade av (prisklass och annat, de har inte ens satt ut pris).

Om någon kan ge lite tips vore jag tacksam. Jag vet inte vilken prisnivå som är rimlig men det är mer åt 15000 än 50000.

Måste det verkligen vara flatbädd? Jag tror att det saknas minst en, kanske två eller fler nollor i din önskade prisklass i så fall...

Rullscanners är f.ö. de enda A0-scanners jag stött på ute i verkligheten, men dessa har fungerat utmärkt för digitalisering av ritningar och kartor. En snabb googling hittade den här intressanta produkten i Storbritannien för 2500€.

"On sale $71,495.00"

Dvs 581 769,11 svenska pistoler.

+ frakt

+ tull

+ moms

...

Som hittat!

Men om man exempelvis skall skanna oljemålningar och dokument på ett museum så krävs det förstås doningar därefter.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-10-19 08:24
Ursprungligen av johan_tanying:

Måste det verkligen vara flatbädd? Jag tror att det saknas minst en, kanske två eller fler nollor i din önskade prisklass i så fall...

Rullscanners är f.ö. de enda A0-scanners jag stött på ute i verkligheten, men dessa har fungerat utmärkt för digitalisering av ritningar och kartor. En snabb googling hittade den här intressanta produkten i Storbritannien för 2500€.

Det är betydligt billigare att fota av stora objekt än att scanna dem. Inte alltid tillämpligt men vill upplysa om den här billigare lösningen. På jobbet har vi fotat av byggnadsritningar i A0 storlek. Spände upp dem på en slät skiva, kamera på stativ, tände lite extra lampor och med 3 minuters redigering hade vi 10 ritningar digitaliserade. Självklart inte samma sak som om vi scannade, men nu kan vi komma åt ventilationsritningarna från valfri skräm.

Ursprungligen av reboot81:

Det är betydligt billigare att fota av stora objekt än att scanna dem. Inte alltid tillämpligt men vill upplysa om den här billigare lösningen. På jobbet har vi fotat av byggnadsritningar i A0 storlek. Spände upp dem på en slät skiva, kamera på stativ, tände lite extra lampor och med 3 minuters redigering hade vi 10 ritningar digitaliserade. Självklart inte samma sak som om vi scannade, men nu kan vi komma åt ventilationsritningarna från valfri skräm.

Och det gäller även dia och negativ. Jag har alla prylarna hemma (sans automatik), men saknar tyvärr tiden. Men då du!

  • Medlem
  • Löddeköpinge
  • 2017-10-19 10:50

Tack för svar. Ja, prisspannet jag satte var kanske inte helt på allvar. Jag hade då ingen aning om vad vi pratade om för nivåer...
Lärde mig idag att vi snackar en halv miljon för A0 flatbädd. Hade ett lärorikt samtal med Molanders.

Tack för länken till SmartLF Scan. Har sett några andra rullskannrar för mellan 22000-35000. Det verkar som det blir något sådant.

Vi fotograferar nu olika dokument upp till 225 cm bredd med kamera. Problemet är att det är många sköra dokument och den rigg vi (ok då, jag...) byggt är bra men den blir en belastning på papperen.
Vi skannar också större på A3 och lägger ihop men det har också sina avigsidor, särskilt då tiden.

Kul att grotta lite i en "ny" värld...

  • Medlem
  • Neverland
  • 2017-10-19 14:47
Ursprungligen av mipert:


Vi fotograferar nu olika dokument upp till 225 cm bredd med kamera. Problemet är att det är många sköra dokument och den rigg vi (ok då, jag...) byggt är bra men den blir en belastning på papperen.

Låt dokumenten ligga ner och placera kameran ovanför?

1
Bevaka tråden