Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårddisk krasch, nu då vad är bättre?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sedan en tid dog min Lacie Porche 5TB disk som var huvuddisk i ett projekt, bara delvis backupad så lite ångest där.. Men då är frågan vad är säkrare? Är dessa säkrare (hårddisk tappas inte eller dustas inte) och vidare inte går sönder lika lätt?
https://www.dustinhome.se/product/5011040478/...

Vilken hade du valt i 8TB klassen? Det handlar om videomaterial så hastighet och säkerhet är prio.

  • Medlem
  • 2017-10-20 23:15
Ursprungligen av D_Odell:

Sedan en tid dog min Lacie Porche 5TB disk som var huvuddisk i ett projekt, bara delvis backupad så lite ångest där.. Men då är frågan vad är säkrare? Är dessa säkrare (hårddisk tappas inte eller dustas inte) och vidare inte går sönder lika lätt?
https://www.dustinhome.se/product/5011040478/...

Vilken hade du valt i 8TB klassen? Det handlar om videomaterial så hastighet och säkerhet är prio.

Bara en liten fråga: Är du säker på att själva hårddisken kraschade? Ibland kan själva chassit tacka för sig, men hårddisken fungerar om man tar ut den och sätter den i ett annat chassi eller i en dator.
Vad gäller hårddiskbackup (NAS) av så pass känsliga saker bör du ha Raid 1, 6 eller annan variant, så att en kraschad hårddisk inte ställer till en katastrof. Vilken variant som tilltalar mest styr också val av hårdvara.
Läs mer här.

En NAS, så att minst en disk kan rasa men du förlorar ingen data.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-10-21 07:34

Låter som raid kan vara lämpligt men kom ihåg att det inte är en ersättning för backup.

Egentligen så bör man också ha en offsite backup för riktigt känsligt material så att man kan hantera totalkatastrofer såsom brand eller liknade

  • Medlem
  • 2017-10-21 07:50
Ursprungligen av Alix:

Bara en liten fråga: Är du säker på att själva hårddisken kraschade? Ibland kan själva chassit tacka för sig, men hårddisken fungerar om man tar ut den och sätter den i ett annat chassi eller i en dator.
Vad gäller hårddiskbackup (NAS) av så pass känsliga saker bör du ha Raid 1, 6 eller annan variant, så att en kraschad hårddisk inte ställer till en katastrof. Vilken variant som tilltalar mest styr också val av hårdvara.
Läs mer här.

Nu träffade du en av mina triggerpunkter.

RAID är inte backup.
RAID är inte backup.
RAID är inte backup.
Och så vidare i all oändlighet.

RAID handlar primärt om tillgänglighet, inte om datasäkerhet. Det vet vet du ju förstås, men jag tar i alla fall tillfället i akt och tar på mig min besserwissermössa.

Nu känns det bättre. Nu kan vi fortsätta fira helg

Jag håller med dig om att det inte nödvändigtvis behöver vara disken som är paj. Ut med disken och in med den i ett annat chassi. Kostar inte så många kronor hos Classe eller någon annan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-10-21 10:12
Ursprungligen av D_Odell:

Men då är frågan vad är säkrare?

Jag tycker frågan är fel ställd. Odödlig lagring existerar inte. Det spelar ingen roll om du köper dyra märkesvaror eller har avancerad RAID; räkna med att det går sönder. Är datat viktigt måste man ha backup, helst flera, fysiskt åtskilda.

RAID är för tillgänglighet. Klarar du några timmars downtime för att återställa från backup så fungerar billigaste lösningen lika bra.

  • Medlem
  • 2017-10-21 10:35
Ursprungligen av Ljung:

Nu träffade du en av mina triggerpunkter.

RAID är inte backup.
RAID är inte backup.
RAID är inte backup.
Och så vidare i all oändlighet.

RAID handlar primärt om tillgänglighet, inte om datasäkerhet. Det vet vet du ju förstås, men jag tar i alla fall tillfället i akt och tar på mig min besserwissermössa.

Nu känns det bättre. Nu kan vi fortsätta fira helg ...

I fallet som TS beskriver, vore en extern Raid 1 eller 6 en likvärdig, eller rentav sämre, lösning jämfört med att ha en enda stor extern hårddisk? TS har ingen nytta av Raid? Det blir bara en onödig kostnad? Inser du att dina ord ovan kan tolkas som så?

Ok, Det får bli Raid 1 på arbetsstationen och 1 backup på extern plats. Hade bara en förväntan att hårddiskarna hade blivit bättre, alt till det bättre. Men som ni skriver så får man istället planera för det värsta. Tack!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-10-21 17:35
Ursprungligen av D_Odell:

Ok, Det får bli Raid 1 på arbetsstationen och 1 backup på extern plats. Hade bara en förväntan att hårddiskarna hade blivit bättre, alt till det bättre. Men som ni skriver så får man istället planera för det värsta. Tack!

Vad jag förstår så har diskar blivit sämre med tiden, då man knökar ner mer data på samma yta. Hårddiskar är inte en exakt lagring, nej tekniken bygger på att vissa bitar inte går att läsa/skriva korrekt, så man lagrar checksummor för att hantera dessa fel. Inte eventuella fel, utan de fel som systemet är designat att tåla utan dataförlust.

För en vettig diskussion borde man fråga: hur skall jag lagra min data, baserat på följande krav önskemål? (accesstid, datamängd, möjlighet att växa, interoperabilitet mellan olika system osv)

Frågan hur man säkerhetskopierar sin data är relaterad till denna fråga, men de är inte samma sak.
Först när man besvarat frågan om hur man ska lagra sin data kan man ställa sig frågan: baserat på hur lagringen sker, vilka åtgärder ska vidtas för att garantera dess bevarande?

Vad är dina krav på lagringen @D_Odell? Och då bortser vi från "säkert" då ingen disk är säkrare än den andra.

Senast redigerat 2017-10-21 17:47
Ursprungligen av reboot81:

Vad jag förstår så har diskar blivit sämre med tiden, då man knökar ner mer data på samma yta. Hårddiskar är inte en exakt lagring, nej tekniken bygger på att vissa bitar inte går att läsa/skriva korrekt, så man lagrar checksummor för att hantera dessa fel. Inte eventuella fel, utan de fel som systemet är designat att tåla utan dataförlust.

För en vettig diskussion borde man fråga: hur skall jag lagra min data, baserat på följande krav önskemål? (accesstid, datamängd, möjlighet att växa, interoperabilitet mellan olika system osv)

Frågan hur man säkerhetskopierar sin data är relaterad till denna fråga, men de är inte samma sak.
Först när man besvarat frågan om hur man ska lagra sin data kan man ställa sig frågan: baserat på hur lagringen sker, vilka åtgärder ska vidtas för att garantera dess bevarande?

Vad är dina krav på lagringen @D_Odell? Och då bortser vi från "säkert" då ingen disk är säkrare än den andra.

Enkelt svar på en bra fråga: Accesstid och Datamängd ligger högst. Vänligen, David

Ursprungligen av D_Odell:

Enkelt svar på en bra fråga: Accesstid och Datamängd ligger högst. Vänligen, David

Ska du köra RAID i en NAS (eller något annat som går 24/7) så rekommenderar jag WD Red. Annars SSD/flash om pengar inte är ett problem.

En bra artikel som går igenom olika WD-diskar inkl SSD.

Ursprungligen av keptang:

Ska du köra RAID i en NAS (eller något annat som går 24/7) så rekommenderar jag WD Red. Annars SSD/flash om pengar inte är ett problem.

En bra artikel som går igenom olika WD-diskar inkl SSD.

Nej inge server behövs utan bara hårddisklösning till arbetsstation. NAS är det mer för betrodd 24/7?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-10-22 09:59

Om datamängd är viktigt, så tänk minst 2*datamängd och helst 3 eller 4*datamängd om du ska ha vettig backup med arkiv. Så att budgeten blir rätt från början.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-10-22 23:21
Ursprungligen av D_Odell:

Nej inge server behövs utan bara hårddisklösning till arbetsstation. NAS är det mer för betrodd 24/7?

NAS är i princip en dator, en server med flera diskar i som har en huvuduppgift: att lagra och servera data till valfritt antal datorer.

Vanligt är att man väljer en NAS med N+2 (RAID6) hårddiskar för att uppnå N diskar för lagring och två redundans. Tex, du har 6 hårddiskar á 6TB. 4x6=24 för ren lagring, och 2x6=12 som "aktiv reserv". Enheten kan då tåla att du har dubbel otur - att två diskar rasar.

LaCie 2Big Dock Thunderbolt 3 som du länkade till ovan erbjuder RAID0 (den har 2st 4TB diskar i sig) vilket ger bästa prestandan men till största risken. Hur kan jag föreslå detta alternativ? Jo, om prestanda är prio 1 OCH du har datan säkerhetskopierad så kan det vara befogat. Säg att du måste klippa X timmar 4k material och inte har tid att vänta, datan är säkerhetskopierad (eller finns på annat ställe från första början), då kanske detta är uppsättningen för dig.

Om tillförlitlighet alltid går före hastighet, ja då är en RAID6-lösning det du ska kika på, till att börja med.

Nu vet jag inte vilken dator du har, men LaCie:n ovan har ju Thundebolt 3, vilket slår ethernet i hastighet.
Kanske 2 sådana är vad du behöver, en till lagring och en till backup?

Edit: Usch vad detaljerat det blev, men det är svårt att ge raka svar annars.

1
Bevaka tråden