Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Så kommer du igång med Apple Pay

Tråden skapades och har fått 99 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nu finns Apples mobila betaltjänst äntligen i Sverige. Än så länge fungerar kort från Nordea eller ST1. Vi visar hur du kommer igång.

Läs hela artikeln här

ST1 kortet går att ansöka om (använd deras App) och få bekräftat samt nerladdat till telefon/klocka på ca 10 minuter.

"Hint, hint..."

Ursprungligen av BlackSmp:

ST1 kortet går att ansöka om (använd deras App) och få bekräftat samt nerladdat till telefon/klocka på ca 10 minuter.

"Hint, hint..."

Haha, perfekt ju! Kanske måste göra det, vill ju prova nu!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2017-10-24 09:22
Ursprungligen av Redaktionen:

Nu finns Apples mobila betaltjänst äntligen i Sverige. Än så länge fungerar kort från Nordea eller ST1. Vi visar hur du kommer igång.

Läs hela artikeln här

Jag behövde inte Nordea Wallet för att kunna aktivera mitt kort. Det gick bra att göra i den vanliga Nordea-appen.

Ursprungligen av Adzam 1:

Jag behövde inte Nordea Wallet för att kunna aktivera mitt kort. Det gick bra att göra i den vanliga Nordea-appen.

Samma här! Dock behöver Mobilbanken (Nordeas bank-app) uppdateras till senaste version.

Ursprungligen av Adzam 1:

Jag behövde inte Nordea Wallet för att kunna aktivera mitt kort. Det gick bra att göra i den vanliga Nordea-appen.

Spännande, här blev vi tvungna att leta upp Wallet-appen innan det gick.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-10-24 09:38
Ursprungligen av BlackSmp:

ST1 kortet går att ansöka om (använd deras App) och få bekräftat samt nerladdat till telefon/klocka på ca 10 minuter.

"Hint, hint..."

Körjournalen?

  • Medlem
  • Luleå
  • 2017-10-24 09:56
Ursprungligen av Json_81:

Körjournalen?

Den som heter "St1 Way" är det som gäller.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-10-24 10:12
Ursprungligen av json:

Den som heter "St1 Way" är det som gäller.

Märkligt, den dök inte upp när jag sökte på bara "ST1" och när jag sökte på "ST1 Way" fick jag scrolla förbi ett gäng spel.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2017-10-24 10:15
Ursprungligen av Json_81:

Märkligt, den dök inte upp när jag sökte på bara "ST1" och när jag sökte på "ST1 Way" fick jag scrolla förbi ett gäng spel.

Japp, samma för mig. Håller med om att det är lite skumt...

Men det funkade sen.

DOCK fick jag ominstallera appen för att få kortet att dyka upp, vet inte om det var nåt strul eller om jag helt enkelt var för otålig...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-10-24 10:28
Ursprungligen av json:

Japp, samma för mig. Håller med om att det är lite skumt...

Men det funkade sen.

DOCK fick jag ominstallera appen för att få kortet att dyka upp, vet inte om det var nåt strul eller om jag helt enkelt var för otålig...

Fick felmeddelande när jag skulle lägga till det i wallet först, men försökte igen och då fungerade det.
Kan tänka mig att de har lite belastning just nu.

Undrar om man kan betala när man tankar på obemmand station?

Ursprungligen av Json_81:

Fick felmeddelande när jag skulle lägga till det i wallet först, men försökte igen och då fungerade det.
Kan tänka mig att de har lite belastning just nu.

Undrar om man kan betala när man tankar på obemmand station?

I USA så finns det obemannade stationer med NFC i automaterna. Jag såg en tweet om det.

Jag misstänker dock att ST1 inte har det.

Ursprungligen av Ida Blix:

Spännande, här blev vi tvungna att leta upp Wallet-appen innan det gick.

Kanske var min app som behövde uppdateras.

Överlag, sjukt smidigt att använda. Väntar med spänning på videon!

Kul att det börja hända lite mer med mobilbetalningar nu. Jag själv har använt Samsung Pay i ett par månader nu och det fungerar riktigt klockrent. Jag har inte betalat med mitt riktiga kort sedan jag fick min S8.

Det tråkiga med Apple Pay och Android Pay är ju att det bara fungerar på terminaler som är kontaktlösa.
Det jag har märkt också är att många terminaler som har stödet för det inte är konfigurerade för det och då känns det lite osäkert att gå hemifrån utan plånbok.

Hur känner ni läsare? Kommer ni att använda Apple Pay (där det fungerar) framför att ta fram kortet?
Det hade varit grymt om alla hade kunnat använda MST-tekniken som Samsung använder och gör det möjligt att betala stort sett överallt istället, men det kommer nog aldrig hända.

Ursprungligen av BlackSmp:

ST1 kortet går att ansöka om (använd deras App) och få bekräftat samt nerladdat till telefon/klocka på ca 10 minuter.

"Hint, hint..."

Behövde man uppge sin inkomst?

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2017-10-24 11:53

Kikade i App Store nu och såg att de, i vanlig ordning vid släpp av nya funktioner, har lagt till en "Kom igång med Apple Pay"-sida där de listar appar som har stöd för Apple Pay.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-10-24 12:07
Ursprungligen av Juthstrand:

Behövde man uppge sin inkomst?

Ja.

Ursprungligen av Json_81:

Ja.

Ok, då får jag ringa kundtjänst. Jag har ingen inkomst i Sverige

Apple Pay lanseras idag och 99-redaktionen har kidnappat kollegan Carl Johansson-Sundelius från syskonsajten FZ för att testa hur det är att betala med Apple Pay.

Läs hela artikeln här

Ursprungligen av Ida Blix:

Apple Pay lanseras idag och 99-redaktionen har kidnappat kollegan Carl Johansson-Sundelius från syskonsajten FZ för att testa hur det är att betala med Apple Pay.

Läs hela artikeln här

Trevlig video.

Ursprungligen av keptang:

Trevlig video.

Tack!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-10-24 13:57
Ursprungligen av BlackSmp:

ST1 kortet går att ansöka om (använd deras App) och få bekräftat samt nerladdat till telefon/klocka på ca 10 minuter.

"Hint, hint..."

Såg ju bra ut på webben. Så jag laddade hem appen i avsikt om att skaffa ett kort. Men det gick bara att komma vidare i registreringen om man valde att lägga upp sig på deras spam-utskicks-listor. Gör jag ju inte. Så jag raderade appen.

Och Nordea tänker jag inte byta till.

F*n också!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-10-24 14:12
Ursprungligen av pesc:

Såg ju bra ut på webben. Så jag laddade hem appen i avsikt om att skaffa ett kort. Men det gick bara att komma vidare i registreringen om man valde att lägga upp sig på deras spam-utskicks-listor. Gör jag ju inte. Så jag raderade appen.

Och Nordea tänker jag inte byta till.

F*n också!

Jag kom vidare utan att klicka i spam-utskick.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-10-24 14:29
Ursprungligen av Json_81:

Jag kom vidare utan att klicka i spam-utskick.

Du har rätt. Jag provade igen. Knapp två måste vara på men inte knapp ett.
My bad.

Första gången jag är glad att jag har Nordea som bank!

Känns ovanligt att mossiga Nordea var först ut, men blev glatt överraskad när jag läste uppdateringsinformationen för Nordea-appen. Knutit kortet till mobil och Apple Watch nu, men inte hunnit ut och testa det.

Om jag förstod er rätt i videon så behöver telefonen/klockan inte ligga mot terminalen utan bara vara i dess närhet? Ser läskigt ut när folk måste lägga telefonen mot kortterminalen i vissa betalmodeller (Samsung Pay?), det är som gjort för att man ska tappa telefonen.

Ursprungligen av Anwest:

Känns ovanligt att mossiga Nordea var först ut, men blev glatt överraskad när jag läste uppdateringsinformationen för Nordea-appen. Knutit kortet till mobil och Apple Watch nu, men inte hunnit ut och testa det.

Om jag förstod er rätt i videon så behöver telefonen/klockan inte ligga mot terminalen utan bara vara i dess närhet? Ser läskigt ut när folk måste lägga telefonen mot kortterminalen i vissa betalmodeller (Samsung Pay?), det är som gjort för att man ska tappa telefonen.

Kontaktlöst betyder kontaktlöst

Skämt å sido, håll den nära men de behöver inte ta i varandra

NFC mottagaren är ofta på vänster sida av läsaren. Jag har aldrig sett högervridna läsare men vågar inte utesluta att det kanske finns sådana.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-10-24 17:03

Visa från OKQ8 funkar inte ännu.
Tyvärr.

  • Medlem
  • 2017-10-24 17:17
Ursprungligen av Anwest:

Känns ovanligt att mossiga Nordea var först ut, men blev glatt överraskad när jag läste uppdateringsinformationen för Nordea-appen. Knutit kortet till mobil och Apple Watch nu, men inte hunnit ut och testa det.

Om jag förstod er rätt i videon så behöver telefonen/klockan inte ligga mot terminalen utan bara vara i dess närhet? Ser läskigt ut när folk måste lägga telefonen mot kortterminalen i vissa betalmodeller (Samsung Pay?), det är som gjort för att man ska tappa telefonen.

Med MST behöver man hålla luren närmare terminalen men med NFC är där större avstånd på Samsung Pay

  • Medlem
  • 2017-10-24 17:18
Ursprungligen av BlackSmp:

Kontaktlöst betyder kontaktlöst

Skämt å sido, håll den nära men de behöver inte ta i varandra

NFC mottagaren är ofta på vänster sida av läsaren. Jag har aldrig sett högervridna läsare men vågar inte utesluta att det kanske finns sådana.

Har heller inte sett några NFC på höger sida

Bevaka tråden