Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Program fryser slumpmässigt efter installation av High Sierra

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
(Min första post, yay!).

Jag uppgraderade till High Sierra häromdagen. Efter detta har program börjat bete sig konstigt ibland, på så sätt att de fryser. Problemet uppstår vid diskåtkomst, d.v.s. när man ska lista filer (t.ex. Filezilla), öppna en fil som ska postas (i en webbläsare, har uppstått både i Chrome och Firefox). Det händer inte alltid. Ibland kan det gå ett par timmar, ibland några minuter.

Om man tvångsavslutar dem så går det inte att öppna dem igen förrän vid nästa omstart. En vanlig omstart går inte att göra i det här läget heller, utan man måste göra en tvingad avstängning (genom att hålla inne powerknappen). Känns som något form av disklås som inte släpper.

Har även sett att Finder ibland inte visar uppdaterat innehåll i mappar. Exempelvis när jag gjorde en skärmdump (som dyker upp i /Desktop, denna visades inte förrän efter omstart). Känns ev. relaterat till samma sak.

Någon som vet vad det beror på eller hur jag kan felsöka? Jag får en kraschrapport när jag tvångsavslutar, men kan inte utläsa något vettigt ur den, då det är mängder med data.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2017-10-25 10:56

Välkommen!

Till att börja med kan det vara bra att ge lite mer bakgrundsinformation. Vilken dator, årsmodell och annan relevant information om hårdvaran kan du ge (SSD eller snurrdisk, hur mycket ram...)?

Ursprungligen av andas:

Välkommen!

Till att börja med kan det vara bra att ge lite mer bakgrundsinformation. Vilken dator, årsmodell och annan relevant information om hårdvaran kan du ge (SSD eller snurrdisk, hur mycket ram...)?

Absolut, tar med det som känns relevant.

Modellnamn: MacBook Pro (13-inch, 2017, Two Thunderbolt 3 ports)
Modellidentifierare: MacBookPro14,1
Processornamn: Intel Core i5
Minne: 8 GB
Boot ROM-version: MBP141.0167.B00
SMC-version (system): 2.43f6
Hårddisk: 250 GB SSD (med krypterat AFPS. Känns som att konvertering till detta skedde vid uppdatering, då jag inte har gjort det manuellt. Hade krypterad HFS förut).

Lustigt nog, när jag går in på Systemrapport > Lagring så är den fliken helt tom. Likadant om jag öppnar Diskverktyg, den står bara och tuggar på "Läser in skivor". Stärker väl kanske teorin om att det är diskrediterat.

Ursprungligen av Öxölklöfför:

Absolut, tar med det som känns relevant.

Modellnamn: MacBook Pro (13-inch, 2017, Two Thunderbolt 3 ports)
Modellidentifierare: MacBookPro14,1
Processornamn: Intel Core i5
Minne: 8 GB
Boot ROM-version: MBP141.0167.B00
SMC-version (system): 2.43f6
Hårddisk: 250 GB SSD (med krypterat AFPS. Känns som att konvertering till detta skedde vid uppdatering, då jag inte har gjort det manuellt. Hade krypterad HFS förut).

Lustigt nog, när jag går in på Systemrapport > Lagring så är den fliken helt tom. Likadant om jag öppnar Diskverktyg, den står bara och tuggar på "Läser in skivor". Stärker väl kanske teorin om att det är diskrediterat.

För info (den som läser detta): Problemen gav sig när jag avkrypterade disken. Kan alltså vara på sin plats att höja ett varningens finger för krypterad AFPS i detta läge, även om problemet kanske var lokalt (och kombinerat med andra förutsättningar i mjuk- eller hårdvara).

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2017-10-26 11:19

Jag kan inte hjälpa dig, men upplevde senast idag en total frysning som ledde till att jag var tvungen att använd powerknappen. Jag kör däremot på en iMac 27" mid 2012 med fusiondrive. Så jag har inte fått in det nya filsystemet.

  • Medlem
  • Thailand
  • 2018-04-24 09:23

Har liknande problem. MBP Retina mitten 2014 med 1TB flashminne och OS 10.13.4, installerad 13 april i år.
När jag försöker se ett lösenord i nyckelhanteraren fryser det programmet.
Något tips?

1
Bevaka tråden