Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Wifi samtal på gång för telia

Tråden skapades och har fått 73 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av IngoX:

Hur gjorde du, @Sörppa ?

Det kom nya operatörsinställningar, jag svarade ja på att aktivera dem och sedan aktiverade jag wi-fi-samtal i Inställningar. Tydligen har jag lite dålig mobiltäckning hemma för mobilen valde automatiskt wi-fi-samtal, så då testade jag att ringa, och det fungerade bra. Jag har Telia.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2017-11-02 10:39
Ursprungligen av macki81:

Har Halebop. Uppdaterade precis operatörsinställningarna till Telia 30.1 och då dök Wifi-samtal upp som alternativ. Har aktiverat men har ingen aning om det funkar för Halebop.

Jag chattar med Halebop nu och det ska fungera :/ Har startat om mobilen och har aktiverat flygplansläge med wifi på.

På Apples supportsida https://support.apple.com/sv-se/HT203032 så står det att det inte funkar med alla wifi-nätverk, jag sitter på jobb nu och det kan vara därför. Ska testa igen när jag kommit hem.

Senast redigerat 2017-11-02 10:54
  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-11-02 10:51

Till er som inte fått de nya operatörsinställningarna från Telia så gäller nedanstående, som det alltid har varit:

Inställningar -> Allmänt -> Om -> Tryck på "Telia" längst upp, på raden för "Nätverk".

Då triggas en kontroll av nya operatörsinställningar.

  • Medlem
  • Orust
  • 2017-11-02 10:54
Ursprungligen av macki81:

Jag chattar med Halebop nu och det ska fungera :/ Har startat om mobilen och har aktiverat flygplansläge med wifi på.

Det kanske inte fungerar med alla deras abonnemang, jag har halebop rubbet liten och det fungerar inte

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-11-02 10:55
Ursprungligen av Mazak:

Det kanske inte fungerar med alla deras abonnemang, jag har halebop rubbet liten och det fungerar inte

Har du gjort som jag beskrev i inlägget ovanför?

  • Medlem
  • Orust
  • 2017-11-02 10:59
Ursprungligen av zinned:

Har du gjort som jag beskrev i inlägget ovanför?

Japp

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2017-11-02 11:03
Ursprungligen av Mazak:

Det kanske inte fungerar med alla deras abonnemang, jag har halebop rubbet liten och det fungerar inte

Svaret jag fick var: Det ska även gälla för våra abonnemang.

  • Medlem
  • Orust
  • 2017-11-02 11:15
Ursprungligen av macki81:

Svaret jag fick var: Det ska även gälla för våra abonnemang.

Det hade ju varit trevligt, har dålig mottagning på jobbet

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2017-11-02 11:20
Ursprungligen av Mazak:

Det hade ju varit trevligt, har dålig mottagning på jobbet

Men det beror också på om wifi-nätverket stödjer det, det gör det i alla fall inte på mitt jobb. Jag ska testa igen när jag kommit hem.

Uppdaterat och aktiverat här med... (Telia 30.1) tackar så mycket för tippset.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-11-03 00:27
Ursprungligen av macki81:

Men det beror också på om wifi-nätverket stödjer det, det gör det i alla fall inte på mitt jobb. Jag ska testa igen när jag kommit hem.

Funkar inte hemma heller (Halebop). Vad menar du med att wifi-nätverket ska stödja det?

Ursprungligen av kenjon:

Funkar inte hemma heller (Halebop). Vad menar du med att wifi-nätverket ska stödja det?

Jobbnätverk är ofta skyddade genom proxies och annat. Det är förmodligen något sådant,

Ursprungligen av BlackSmp:

Men uppgradera inte telefonen till 11.2 beta för då kommer inga operatörsuppdateringar....

I alla fall inte för mig

Det kan jag också bekräfta. Funktionen försvann när jag installerade public beta 11.2

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2017-11-03 16:21

Fick besked från Telia angående företagskunder.
VoLTE och Wifi-samtal är än inte lanserat för företagskunder som har något rabatt-avtal hos oss, antingen ett TFA, MFA eller ett RAM-avtal. I dagsläget har ni ett TFA-avtal som ger er en subvention på era abonnemang.

Innan årsskiftet kommer VoLTE och Wifi-samtal även lanseras till kunder med dessa avtal, men vi har ej än ett aktuellt datum tills när det är klart.

Alltid någon hake med Telia:-(

Choke

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-11-04 17:29
Ursprungligen av BlackSmp:

Jobbnätverk är ofta skyddade genom proxies och annat. Det är förmodligen något sådant,

Det funkar inte hemma och jag har ingen proxy eller blockerade portar.

Ursprungligen av kenjon:

Det funkar inte hemma och jag har ingen proxy eller blockerade portar.

Konstigt.

  • Medlem
  • Orust
  • 2017-11-04 20:51

Det fungerar inte med Halebop, en enkel koll är att testa i flight mode.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-11-05 11:31

Enligt #37 ska det ju göra det

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2017-11-05 12:01
Ursprungligen av Mazak:

Det fungerar inte med Halebop, en enkel koll är att testa i flight mode.

Chattade med dem häromdan igen och då skickade de nya inställningar till mig. Funkar dock fortfarande. De ville att jag skulle prata med dem igen om det fortfarande inte funkar.

To be continued

  • Medlem
  • Orust
  • 2017-11-05 12:33
Ursprungligen av macki81:

Chattade med dem häromdan igen och då skickade de nya inställningar till mig. Funkar dock fortfarande. De ville att jag skulle prata med dem igen om det fortfarande inte funkar.

To be continued

Ska testa att fråga på deras chatt igen, sist jag frågade så gick det inte.

Fick svar nu.

Det är på gång, när visste supporten inte såklart. Är väl i teststadiet än då.
Några har väl fått vara betatestare som @macki81

Senast redigerat 2017-11-05 12:51
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2017-11-05 13:59
Ursprungligen av Mazak:

Ska testa att fråga på deras chatt igen, sist jag frågade så gick det inte.

Fick svar nu.

Det är på gång, när visste supporten inte såklart. Är väl i teststadiet än då.
Några har väl fått vara betatestare som @macki81

Isf har jag fått bli betatestare utan att veta om det ? Jag har inte fått det att funka som sagt och det är trist att de ger olika svar ?

  • Medlem
  • Orust
  • 2017-11-05 14:19
Ursprungligen av macki81:

Isf har jag fått bli betatestare utan att veta om det ? Jag har inte fått det att funka som sagt och det är trist att de ger olika svar ?

Aha, jag uppfattade det som att det fungerade för dej med nya inställningar från halebop

Du skrev så här:
"Chattade med dem häromdan igen och då skickade de nya inställningar till mig. Funkar dock fortfarande."

Men det är på gång i alla fall

Min profil uppdaterades från 30.0 till 30.1 precis när jag gick in på Allmänt > Om så en sökning efter uppdateringar kan säkert triggas av det.

Edit: ah, någon var före.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2017-11-05 16:16
Ursprungligen av Mazak:

Aha, jag uppfattade det som att det fungerade för dej med nya inställningar från halebop

Du skrev så här:
"Chattade med dem häromdan igen och då skickade de nya inställningar till mig. Funkar dock fortfarande."

Men det är på gång i alla fall

Nepp, jag hade redan Telia 30.1, de skickade bara samma till mig så de körde över den gamla inställningen.

Senast redigerat 2017-11-05 17:21
Ursprungligen av kenjon:

Tele2 har väl haft det i flera år....?

Jag letade runt lite, och jag kan inte hitta nåt om detta hos Tele2.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-11-07 13:37

Jag tror de har/hade en speciell app som man fick ladda ner och köra över den. Typ som Skype och de andra, men de använde det vanliga telefonnumret.

Ursprungligen av kenjon:

Jag tror de har/hade en speciell app som man fick ladda ner och köra över den. Typ som Skype och de andra, men de använde det vanliga telefonnumret.

Stämmer, +46 hette den har jag för mig. Finns inte längre då användandet var så lågt.
Var dock kanon när man var utomlands och använde Tele2.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2017-11-20 14:33

Chattade precis med Halebop. De aktiverade tjänsten på mitt abonnemang. Nu funkar det!
Det visar dock inte Telia Wifi-samtal när jag har wifi igång men det går att ringa nu!

Notera: När jag avaktiverar Flight Mode så syns Telia Wifi-samtal i en sekund i Kontrollcenter innan den går över till mobilnät igen.
Kör iOS 11.1.2 och iPhone X

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-11-20 14:41

Tack för uppdateringen, funkar för mej också nu!
Hur kan man välja? Det ska väl inte vara meningen att man ska behöva slå av 3G/4G för varje samtal....?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2017-11-20 15:02
Ursprungligen av kenjon:

Tack för uppdateringen, funkar för mej också nu!
Hur kan man välja? Det ska väl inte vara meningen att man ska behöva slå av 3G/4G för varje samtal....?

Tror inte du kan välja. Det går över till wifi automatiskt om mobilnätet är svagt (inomhus), om jag har förstått det rätt. Om aktivt vill ha wifi-samtal alltid så tror jag att man får ha flygplansläge på hela tiden.

Det ska gå att ta emot samtal (inte bara ringa ut) och även skicka och ta emot vanliga sms i Wifi-samtal-läget.

Bevaka tråden