Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installera Sierra på separat partition?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en MacBook Pro från 2012. På den har jag två partitioner. På den ena kör jag fortfarande OSX 10.8.5 p.g.a en del äldre programvara. På den andra tänkte jag installera Sierra, men nu när jag försökt läsa på lite börjar jag undra om det kanske inte går.
Hårddisken är partitionerad med HFS+. Jag har förstått det som att installationen av SIerra i normala fall leder till att hårddisken konverteras till filsystemet APFS. Det vore ju inte så lyckat för den partition jag kör på nu (10.8.5). Det verkar som att Sierra kan skriva och läsa HFS+, men skulle systemet (Sierra) boota från HFS+?
Jag på började en nedladdning av Sierra vi ett tillfälle, men avbröt eftersom jag blev osäker på om jag skulle få valmöjligheten att installera på min andra partition.

Måste jag stoppa in en separat hårddisk för SIerra om jag vill ha kvar min nuvarande setup?

Fredrik

  • Medlem
  • 2017-10-26 22:12

Bara för tydlighetens skull. Du pratar om filsystemet APFS och då handlar det om macOS 10.13 High Sierra. Sierra (10.12) är föregångaren som släpptes i september 2016.

Har du en snurrdisk eller en SSD? Filsystemet på en snurrdisk konverteras inte till APFS vid installationen.

I övrigt, utan att ha någon erfarenhet av det hela, borde det vara ok att installera på en egen partition och att den (om den är på en SSD) konverteras till APFS utan att påverka andra partitioner. Det är ju så många betatestare gjorde. De hade sitt riktiga system på en partition och installerade betan av High Sierra på en annan.

Ursprungligen av Ljung:

Bara för tydlighetens skull. Du pratar om filsystemet APFS och då handlar det om macOS 10.13 High Sierra. Sierra (10.12) är föregångaren som släpptes i september 2016.

Har du en snurrdisk eller en SSD? Filsystemet på en snurrdisk konverteras inte till APFS vid installationen.

I övrigt, utan att ha någon erfarenhet av det hela, borde det vara ok att installera på en egen partition och att den (om den är på en SSD) konverteras till APFS utan att påverka andra partitioner. Det är ju så många betatestare gjorde. De hade sitt riktiga system på en partition och installerade betan av High Sierra på en annan.

Tack. Det stämmer att jag inte ens noterat att SIerra fått en uppföljare. Hårddisken är en snurrdisk. Jag antar att det du säger om att snurrdiskens filsystem inte konverteras gäller båda operativen. APFS är väl skapat för SSD-diskar?

Ursprungligen av fcerha:

APFS är väl skapat för SSD-diskar?

Både och.

1
Bevaka tråden