Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Virusskydd för telefonen/iPhone

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Man borde väl ha det med tanke på alla betalningar och transaktioner som numera utförs via mobilen? Är det någon som använder det och kan tipsa om lämpliga?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2017-11-01 07:39

Rätta mig om jag har fel,

Men iOS är ju till skillnad från Android en sandlåda (så länge du inte har jailbreakat din mobil) så ett virusskydd på en iOS-enhet är inte nödvändigt. Då alla appar som laddas upp på AppStore kontrolleras.

Vad man ska bara försiktigt med är var man skriver in sitt AppleID & hålla koll på vem det är som fråga efter dina lösenord.

Inget du behöver till en iPhone.

Ursprungligen av Neap:

Rätta mig om jag har fel,

Men iOS är ju till skillnad från Android en sandlåda (så länge du inte har jailbreakat din mobil) så ett virusskydd på en iOS-enhet är inte nödvändigt. Då alla appar som laddas upp på AppStore kontrolleras.

Vad man ska bara försiktigt med är var man skriver in sitt AppleID & hålla koll på vem det är som fråga efter dina lösenord.

Detta med att appar kontrolleras är det väl utmärkt. Hur det går till är för mig en gåta......Gäller det även för gamla appar man har från innan dom började kontrolleras?

Ursprungligen av calinou:

Detta med att appar kontrolleras är det väl utmärkt. Hur det går till är för mig en gåta......Gäller det även för gamla appar man har från innan dom började kontrolleras?

Dom har alltid kontrollerats

Så vitt som jag vet så är alla s.k virusskydd till Iphone/Ipad bortkastade pengar och mer eller mindre en scam. Strunta i dem, de ger ingenting extra och absolut inget extra skydd

Ursprungligen av Neap:

Rätta mig om jag har fel,

Men iOS är ju till skillnad från Android en sandlåda (så länge du inte har jailbreakat din mobil) så ett virusskydd på en iOS-enhet är inte nödvändigt. Då alla appar som laddas upp på AppStore kontrolleras.

Vad man ska bara försiktigt med är var man skriver in sitt AppleID & hålla koll på vem det är som fråga efter dina lösenord.

Precis som på Android. Allt är sandboxat på Android, även operativsystemets appar.
https://developer.android.com/training/articl...

@calinou, man behöver inte något tredjepartsskydd på något modernt operativsystem.
Användaren är den största risken för att råka ut för något oavsett operativsystem man använder.

Tack för alla svar! Då behöver jag inte vara nojig nu längre. ?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-11-01 14:18

Finns varken virus eller antivirus på iOS. Apple tillåter inte appar att marknadsföra sig som antivirus, då ingen app kan agera utanför sin egen sandlåda och därför inte kan skydda alla filer på en enhet.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2017-11-01 15:00
Ursprungligen av calinou:

Detta med att appar kontrolleras är det väl utmärkt. Hur det går till är för mig en gåta......Gäller det även för gamla appar man har från innan dom började kontrolleras?

Det har väl alltid varit den stora grejen med AppStore och att ibland appar tar lite längre rid att släppas. Varje app, varje uppdatering kontrolleras innan de släpps.

Har hänt ett fåtal gånger att någon app har lurat kontrollanterna men de appar brukar oftast raderas ganska omgående

Ursprungligen av Neap:

Det har väl alltid varit den stora grejen med AppStore och att ibland appar tar lite längre rid att släppas. Varje app, varje uppdatering kontrolleras innan de släpps.

Har hänt ett fåtal gånger att någon app har lurat kontrollanterna men de appar brukar oftast raderas ganska omgående

Det som jag blev mest fundersam över är vad som händer med alla appar som är öppna i bakgrunden på min telefon. Finns inte någon risk att det sker saker via dom utan ens vetskap?

Ursprungligen av calinou:

Det som jag blev mest fundersam över är vad som händer med alla appar som är öppna i bakgrunden på min telefon. Finns inte någon risk att det sker saker via dom utan ens vetskap?

Beror på vad du menar med ”sker saker”. Platsinformation kan de ex fråga efter. iOS frågar användaren innan det ger appar rättighet.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2017-11-02 01:32
Ursprungligen av calinou:

Det som jag blev mest fundersam över är vad som händer med alla appar som är öppna i bakgrunden på min telefon. Finns inte någon risk att det sker saker via dom utan ens vetskap?

https://www.macworld.com/article/3230460/secu...

Detta är ju inte direkt ett virus utan snarare en exploit.

Som ovanstående skriver skrev så finns det vissa saker appen kan göra i bakgrunden tex ta del av din platsinformation, men det är något du måste godkänna, lika så om appen ska få tillgång till dina bilder och kamera så måste du själv godkänna det.

Ursprungligen av calinou:

Man borde väl ha det med tanke på alla betalningar och transaktioner som numera utförs via mobilen? Är det någon som använder det och kan tipsa om lämpliga?

Tidigare kunde man använda VirusBarrier for iOS från Intego, men funktionaliteten för att skanna själva iOS-enheten är numera borttagen. Appen finns inte heller kvar i App Store, men om man köpte den innan den togs bort (29 kronor om jag minns rätt) så går det fortfarande att ladda ner den till telefon och iPad. Som sagt kan man inte jaga malware på själva iPrylen, men jag använder den för att göra snabba (om än inte fullständiga) viruskontroller på webbservrar jag administrerar. Smidigt att kunna göra från telefonen!

Vill man kontrollera själva telefonen så är det fortfarande möjligt, men det måste då göras från en Mac. Här finns flera lösningar, men om vi fortfarande håller oss till erkänt beprövade Intego så kan deras produkt VirusBarrier X9 söka igenom en USB-ansluten iPhone, iPad, eller iPod Touch. Programmet kan inte kontrollera alla filer, men fungerar så att alla filer tillagda av användaren (e-post, musik, foton, etc.) samt filer från fildelningsprogram (DropBox, FTP-klienter, m.fl.) helt enkelt kopieras till macen, och kontrolleras där. Hur bra det fungerar i praktiken vet jag emellertid inte. Tack vare sandlådemodellen i iOS tror jag risken för malware är synnerligen liten på den plattformen, och dessutom har jag aldrig ägt VirusBarrier eftersom jag jobbar i en miljö med såväl macOS- som Windowsdatorer, och därför använder andra lösningar än de Intego erbjuder. (De erbjuder Panda Antivirus som Windows-komplement till sitt macOS-skydd om man vill, men över tid ger Pandan för inkonsekvent skydd för att passa mig.)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-11-02 17:07
Ursprungligen av calinou:

Det som jag blev mest fundersam över är vad som händer med alla appar som är öppna i bakgrunden på min telefon. Finns inte någon risk att det sker saker via dom utan ens vetskap?

Det är inte så mycket som är öppet i bakgrunden. Förväxla inte dem med vilande appar.

Nu vill jag dra streck i diskussionen

Det behövs inget extra virusskydd för iPhones/iPad. Punkt slut.

Senast redigerat 2017-11-02 19:24
Ursprungligen av BlackSmp:

Nu vill jag dra sträck i diskussionen

Det behövs inget extra virusskydd för iPhones/iPad. Punkt slut.

Tack att ni alla bekräftar. Det var i alla fall intressant för mig att få inblick över vad som gäller. ?

1
Bevaka tråden