Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nu kan du styra Ikeas Trådfri med Siri

Tråden skapades och har fått 65 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av _empty:

Njut medans det funkar.

Såg precis ny tråd: 40 minuter sen.

"Har haft en trådfri GW och några lampor ett tag som krånglat friskt."

Ja de har ju fungerat över 2 mån tid så varför skulle de krångla! Har inga problem att köp Hue förutom att deras GU10 är på tok för långa och ser jävligt fula ut när de sticker ut flera cm i mina svindyra spottar! Ikeas är åtminstone normal storlek vilket är stort plus.

Skummade genom tråden på FB och som du uttrycker det att Alla har problem är ju rätt komiskt mildt sagt

Hade önskat att Ikeas hade fungerat bättre än vad den gör för mig.

Har stora problem med att Trådfri tappar kopplingen med HomeKit. Enda som hjälper är att fabriksåterställa Ikeas GW för att få en ny kod till HomeKit. Alla lampor måste läggas in på nytt och det är mindre kul om man har en del.

Efter tredje gången nu så har jag valt att inte försöka igen.

IPhonens Trådfri-App tappar kopplingen friskt och ett par gånger i veckan får jag skanna om QR-koden för att komma igång igen.

Har en Hue som aldrig krånglat.

Har forskat en hel del i detta och hittar flera andra som har liknande problem. Någon lösning har jag inte hittat.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2018-02-06 00:59

Efter de senaste uppdateringen till 1.3.14 fungerar det bättre. Nu fungerar kopplingen mellan HomeKit och gatewayen felfritt och kopplingen till TRÅDFRI-appen är stabil. Men bara tills nästa strömavbrott. Jag provade för skojs skull att starta om gatewayen och fick då fabriksåterställa och para om alla grejor igen för att HomeKit skulle fungera. För mig är det helt stabilt fram tills det inte är det längre.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2018-08-06 18:18

Nu kan jag ha hittat en lösning på Trådfri-Homekit-problemet. (Eller snarare Ikeas utvecklare har löst problemet?). Det kräver inte att man raderar hela systemet och installerar om alla lampor och knappar. Det räcker med att sträcka sig efter sin iPhone.

Jag fick för någon dag sedan för mig att kika på inställningarna i appen och hittade under HomeKit-integrationsinställningarna en, för mig tidigare okänd, knapp för att nollställa HomeKit-kopplingen. Jag fick en ny kod och kunde återigen hitta Gatewayen i Hem-appen och sedan dess har allt fungerat. Det har bara gått ett par dagar, men förhoppningsvis är det mer permanent.

  • Medlem
  • Lund
  • 2018-08-06 21:24
Ursprungligen av Måns97:

Nu kan jag ha hittat en lösning på Trådfri-Homekit-problemet. (Eller snarare Ikeas utvecklare har löst problemet?). Det kräver inte att man raderar hela systemet och installerar om alla lampor och knappar. Det räcker med att sträcka sig efter sin iPhone.

Jag fick för någon dag sedan för mig att kika på inställningarna i appen och hittade under HomeKit-integrationsinställningarna en, för mig tidigare okänd, knapp för att nollställa HomeKit-kopplingen. Jag fick en ny kod och kunde återigen hitta Gatewayen i Hem-appen och sedan dess har allt fungerat. Det har bara gått ett par dagar, men förhoppningsvis är det mer permanent.

Den knappen lade dom till för en eller två versioner sen.
Bor ute på landet och någon gång då och då är det strömavbrott här. Varje gång det har hänt så har Trådfri tappat kopplingen till HomeKit och man har fått regga om allt. Hoppas slippa det om det händer igen,

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2018-08-22 20:40

Det finns en tråd om detta på Reddit där en av Ikea-utvecklarna svarar.

Det verkar som att buggen drabbar den som använder exotiska tecken, som emojis, åäö (förmodligen även mellanslag) i Ikeas Trådfri-app. Jag följde rådet och tog bort varenda icke-engelska tecken samt mellanslag ur Ikea-appen på både enskilda enheter som grupper.

Sedan detta har Homekit-kopplingen varit helt stabil, även efter strömavbrott. I iOS Hem-app går det däremot bra att använda exotiska tecken. Jag vet inte om Ikea har lagat detta i senare versioner, men jag finner ingen anledning att chansa nu när det fungerar och är pålitligt.

Bevaka tråden