Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ballmer ballar ur över Iphone

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Några år efter Apples stora succé med Iphone ångrar Steve Ballmer att de inte var snabbare på mobil-bollen.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-11-03 19:11

Steve Ballmer är kanske den tröttaste CEO världen någonsin har skådat. Hans trötta icke kreativa hållning var dessutom märkligt nog kombinerad med en stor dos impulsivitet.
Men han har ett visst underhållningsvärde. Och folk kommer att grubbla över honom över lång tid framöver. Var han en jubelidiot eller riktigt smart? Den frågan kommer vi aldrig att få ett definitivt svar på. Det ska bli mycket intressant om han öppnar upp sig mer när han blir äldre. Många skulle vilja veta hur Microsoft arbetade internet under hans tid på företaget.

"Developers, developers, developers ..."

Senast redigerat 2017-11-04 11:45

Ballmer är kul att kolla på. Men i historisk kontext så hade han en poäng. Om jag inte minns fel gick det trögt för den första iPhonen. Fick de inte göra en stor prissänkning efter några månader? Det var väl först efter det det gick bättre.

Ursprungligen av johnh3:

Men i historisk kontext så hade han en poäng.

Han trodde inte att iPhone skulle gå att använda på kontor eftersom den inte hade ett tangentbord...

Ursprungligen av johnh3:

Fick de inte göra en stor prissänkning efter några månader?

De sänkte priset på 8 GB-modellen och slutade sälja 4 GB i september 2007.

4 GB: 499 -> discontinued
8 GB: 599 -> 399.

De som redan hade köpt en fick ett presentkort på mellanskillnaden

Han skulle åkt ut med huvudet före många år innan det faktiskt skedde.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-11-05 13:58
Ursprungligen av iSweden:

Steve Ballmer är kanske den tröttaste CEO världen någonsin har skådat. Hans trötta icke kreativa hållning var dessutom märkligt nog kombinerad med en stor dos impulsivitet.
Men han har ett visst underhållningsvärde. Och folk kommer att grubbla över honom över lång tid framöver. Var han en jubelidiot eller riktigt smart? Den frågan kommer vi aldrig att få ett definitivt svar på. Det ska bli mycket intressant om han öppnar upp sig mer när han blir äldre. Många skulle vilja veta hur Microsoft arbetade internet under hans tid på företaget.

"Developers, developers, developers ..."

Han var garanterat inget geni. Det han definitivt var, var en säljare. Världens mest malplacerade VD (som blivit utnämnd, finns garanterat knasiga grundare av företag som är VDs)

https://www.youtube.com/watch?v=sforhbLiwLA

  • Medlem
  • International user
  • 2017-11-06 12:06
Ursprungligen av iSweden:

Steve Ballmer är kanske den tröttaste CEO världen någonsin har skådat. Hans trötta icke kreativa hållning var dessutom märkligt nog kombinerad med en stor dos impulsivitet.
Men han har ett visst underhållningsvärde. Och folk kommer att grubbla över honom över lång tid framöver. Var han en jubelidiot eller riktigt smart? Den frågan kommer vi aldrig att få ett definitivt svar på. Det ska bli mycket intressant om han öppnar upp sig mer när han blir äldre. Många skulle vilja veta hur Microsoft arbetade internet under hans tid på företaget.

"Developers, developers, developers ..."

Han var en försäljare, orsaken till att DOS och Windows faktiskt sålde. Skillnaden mellan mac och pc på den tiden vär ju större än iPhone och MS mobilerna på den tiden.

Men skillnaden 2007 var att kunderna förväntade sig mer av en mobil och hade gjort det redan i årtal än vad de gamla stofilerna erbjöd.

Plötsligt kom iPhone som fungerade med vilken email service som helst, precis som det gjorde på en mac eller pc. På den tiden var email funktionaliteten låst till företags lösningar på mobilen. iPhone ändrade på det och plötsligt fanns det en email maskin, inte bara strunt prat till försäljnings snack.

Sen gjorde den webben användbar på en telefon också. Nokia hade på den tiden den bästa web browsern i sina Symbian telefoner, denna var framtagen i sammarbete med Apple. 2007 visste vi varför Apple hade samarbetat med Nokia på den punkten. Jag som använde Nokia telefoner på den tiden anade ugglor i mossen redan då.

Så klassar man en försäljare till geni då var han ett geni, men njä geni är inte försäljare i min värld.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-11-07 11:18
Ursprungligen av juanito:

Plötsligt kom iPhone som fungerade med vilken email service som helst

Bara en parentes i den annars intressanta och korrekta beskrivningen av Ballmer - ovanstående är inte korrekt. iPhone hade inte stöd för MS Exchange i början utan jag vill minnas att det kom först under 2008.

  • Superhjälte
  • 2017-11-07 11:21
Ursprungligen av zinned:

Bara en parentes i den annars intressanta och korrekta beskrivningen av Ballmer - ovanstående är inte korrekt. iPhone hade inte stöd för MS Exchange i början utan jag vill minnas att det kom först under 2008.

Det stämmer. Stödet för Exchange kom i iPhone OS 2 sommaren 2008.

  • Medlem
  • International user
  • 2017-11-09 11:31
Ursprungligen av Zop:

Det stämmer. Stödet för Exchange kom i iPhone OS 2 sommaren 2008.

Tja en lite pitess då alla andra enbart fungerade med Exchange... medan iPhone hanterade resten. Alltså man kunde ha privat email på den, till skillnad från Nokia och de andra etablerade.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2017-11-11 00:30
Ursprungligen av juanito:

Tja en lite pitess då alla andra enbart fungerade med Exchange... medan iPhone hanterade resten. Alltså man kunde ha privat email på den, till skillnad från Nokia och de andra etablerade.

Fel. Var har ni fått dessa galenskaper ifrån?

Gick fint att ha privat mail även på tidigare Microsofttelefoner och även Symbiantelefoner. Hade flera av de innan de äkta touchtelefonerna kom med iPhones intåg). Gick klockrent och fin-fint. Körde så redan 2001/2002 någon gång (HTC/Qtek med Windows Mobile for Smartphone).

Snarare var det faktiskt precis tvärt om; Symbian (och även tom vissa Windowstelefoner) kunde dumt nog i vissa versioner bara hantera endast ett enda Excahange/ActiveSync-konto (men flera av de andra sorterna).

  • Medlem
  • International user
  • 2017-11-11 01:01
Ursprungligen av omartint:

Fel. Var har ni fått dessa galenskaper ifrån?

Gick fint att ha privat mail även på tidigare Microsofttelefoner och även Symbiantelefoner. Hade flera av de innan de äkta touchtelefonerna kom med iPhones intåg). Gick klockrent och fin-fint. Körde så redan 2001/2002 någon gång (HTC/Qtek med Windows Mobile for Smartphone).

Snarare var det faktiskt precis tvärt om; Symbian (och även tom vissa Windowstelefoner) kunde dumt nog i vissa versioner bara hantera endast ett enda Excahange/ActiveSync-konto (men flera av de andra sorterna).

Nejdu det gick inte an på en Symbian inte innan 2007 iaf, och inte fungerade det på en sony ericsson heller runt 2004.
Vi hade även egna mail servers på den tiden så vi hade full control. Dock ej exchange. Det enda vi kanske inte kunde kontrollera ifall mobil operatören satte käppar i hjulet. Men eftersom mina Symbian telefoner var företags telefoner så hade jag exchange på dem att fungera. Dock aldrig min privata mail, vilket störde mig något extremt på den tiden. iPhone 4 var min första iPhone så jag höll ut länge med Symbian. Trots att kalender synken kapade var annan vecka och man fick ställa in den igen.

Jag vet dock inte vad de gamla windows telefonerna klarade av alltså de innan microsoft skickade Elop till Nokia.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2017-11-11 08:50
Ursprungligen av juanito:

Nejdu det gick inte an på en Symbian inte innan 2007 iaf, och inte fungerade det på en sony ericsson heller runt 2004.
Vi hade även egna mail servers på den tiden så vi hade full control. Dock ej exchange. Det enda vi kanske inte kunde kontrollera ifall mobil operatören satte käppar i hjulet. Men eftersom mina Symbian telefoner var företags telefoner så hade jag exchange på dem att fungera. Dock aldrig min privata mail, vilket störde mig något extremt på den tiden. iPhone 4 var min första iPhone så jag höll ut länge med Symbian. Trots att kalender synken kapade var annan vecka och man fick ställa in den igen.

Jag vet dock inte vad de gamla windows telefonerna klarade av alltså de innan microsoft skickade Elop till Nokia.

Ok, körde min första Symbian runt ca 2008 (S60 har jag för mig, så du kanske har rätt om tidigare modeller, så reserverar mig lite där, men iaf. fel om de från 2008 och framåt.

Jo, däremot så har du helt fel om Windows. De har sedan första smarttelefonerna (runt 2001) förutom Exchange stött IMAP, POP3, etc.

Själv så har jag dock främst kört EAS sedan jag gick över till Googles mail runt 2004 (körde IMAP innan, och även efter på de telefoner som endast stött ett enda Exchangekonto). Fungerat klockrent.

1
Bevaka tråden