Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Thunderbolt/ljud fungerar ej – varför?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan!

Jag gjorde en Boot camp på min mac förra veckan men när jag ska använda tv:n som monitor (kopplad till receiver som i sin tur är kopplad till datorn med thunderbolt/hdmi) kommer det inte upp någon bild. Inte heller ljudet fungerar på datorn.

Jag har installerat drivrutiner. Vet någon vad felet kan vara?

Vilken Mac? Har du kopplat TV -> Receiver -> dator? Har du Thunderbolt från din receiver?

Ursprungligen av herkan:

Jag gjorde en Boot camp på min mac förra veckan...

Vilket operativsystem?

Ursprungligen av herkan:

...kopplad till datorn med thunderbolt/hdmi...

"Thunderbolt/hdmi"? Menar du en Minidisplayport-till-HDMI-kabel? Beskriv gärna mer i detalj hur det är kopplat.

Ursprungligen av herkan:

Jag har installerat drivrutiner.

Vilka drivrutiner?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Vilken Mac? Har du kopplat TV -> Receiver -> dator? Har du Thunderbolt från din receiver?

Det är en MacBook från mitten 2012.
Jag kopplar dator—>receiver—>tv. Ingången i receivern är hdmi, ingången i datorn har jag Thunderbolt.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vilket operativsystem?

"Thunderbolt/hdmi"? Menar du en Minidisplayport-till-HDMI-kabel? Beskriv gärna mer i detalj hur det är kopplat.

Vilka drivrutiner?

OS X.

I receivern är det en hdmi-ingång. I datorn använder jag Thunderbolt. Har satt en adapter för Thunderbolt på hdmi-kabeln. Mellan tv och receiver anv jag en hdmi-kabel.

De drivrutiner som Windows skickar med när man gör en boot camp.

Ber om ursäkt för att jag inte var mer detaljerad.

Allt funkar perfekt i OS X men när jag är inne i Windows så funkar inte monitorn eller ljudet.

Ursprungligen av herkan:

Det är en MacBook från mitten 2012...

Det fanns inga MacBook 2012. Du menar förmodligen MacBook Pro.

Ursprungligen av herkan:

OS X.

Jag menade så klart vilket operativsystem du kör i Bootcamp. Eftersom det var där du hade problem.

Jag antar att det är Windows 10, men bättre med bekräftelser än antaganden.

Och även om jag hade menat Macens operativsystem, så hade det behövts ett mer detaljerat svar än bara OS X. Totalt finns det 14 olika (10.0 till 10.13). Och i ditt fall med den datormodellen så finns det 7 att välja på (10.7 till 10.13)

Ursprungligen av herkan:

...Har satt en adapter för Thunderbolt på hdmi-kabeln...

Thunderbolt-porten i datorn är också Minidisplayport. Det är samma typ av kontakt. Så jag tror att adaptern är Minidisplayport-till-HDMI, inte Thunderbolt. Spelar inte så stor roll i den här tråden, kanske, men ändå bra att skilja på begreppen.

Ursprungligen av herkan:

...Allt funkar perfekt i OS X men när jag är inne i Windows så funkar inte monitorn eller ljudet...

Tänkte ju föreslå att prova annan HDMI-adapter och HDMI-kabel. Men om det funkar i OS X, så faller väl den teorin, tyvärr.

Prova gärna att koppla direkt till tv:n, utan att gå via receivern, för att se om det gör någon skillnad.

Senast redigerat 2017-11-10 13:19

Ursäkta sent svar, fick ingen notification. Sorry, menade såklart Macbook Pro, du har helt rätt.
Stämmer helt att det är Windows 10!

Provade med dator direkt till tv men tyvärr ingen skillnad...

1
Bevaka tråden