Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99 testar Iphone X: Face ID vs Touch ID

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Med Iphone X byter Apple bort fingeravtrycksläsaren Touch ID mot en ny teknik som läser av användarens ansikte istället – Face ID. Hur fungerar det?

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • 2017-11-11 15:06

Tack för bra genomgång av X
Att Face ID skulle fungera betvivlade jag aldrig det som är grejen är väl att Apple valt att ta bort Touch ID helt och hållet. Jag gillar valmöjligheter

För mig fungerar Face ID mycket bättre. Men kan kanske bero på att jag hade 6s tidagare. Tycker det är smidigt att bara lyfta upp luren och sedan är den igång.

Jag har slagit av kravet på uppmärksamhet. Det ökat användbarheten, exempelvis så låser telefonen upp när den sitter i bilhållaren nu

  • Medlem
  • Örebro
  • 2017-11-11 20:33

Jag har märkt att, det går snabbare än vad det ser ut att göra ofta. Jag swipear uppåt direkt, och väntar inte på hänglåset ska öppna sig. Jag har stängt av uppmärksamhet dock, detta har mest att göra med att jag ibland inte alltid kollar på mobilen direkt vid upplåsning, så det blev smidigare så. Det kommer ju dock med nackdelen av mindre säkerhet.
Det jag gillar med FaceID över TouchID är att även om den är någon tiondel slöare. Så är den smidigare i riktig användning.
För på touch id, om du fick en notis du ville gå in på, så skulle du först klicka på den, och sen använda touchID.
Nu klickar man bara på notisen, och är direkt inne på ett moment.
Att mobilen vaknar när man håller upp den, tycker jag fungerar smidigare på iphone X än tidigare också.
Det tar ett tag o ställa om sig från det gamla systemet, men detta är betydligt smidigare vid vanlig användning, än tidigare!

Sen tyckte jag att det var relativt ofta man fick skriva in sin pin istället för touchID.
Antingen pga småfuktiga fingrar, eller att det var lite smutts på knappen, eller bara lite kalla händer.
Har fortfarande inte stött på att FaceID inte vill låsa upp åt mig än.

  • Medlem
  • 2017-11-11 20:59

Jag läste in mitt ansikte i Face ID med glasögon på.

Jag har faktiskt svårt att få Face ID att fungera när jag har tagit av mej glasögonen.

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2017-11-13 20:41

Tänkte höra hur Face ID hanterar signering i BankID appen.
Slog mig att man måste kontrollera vem som man signerar sig emot.
Med touch id kan man lugnt läsa vem som står som mottager - men vad händer med Face Id när man läser av skärmen blir det då signerat?

Ursprungligen av Choke55:

Tänkte höra hur Face ID hanterar signering i BankID appen.
Slog mig att man måste kontrollera vem som man signerar sig emot.
Med touch id kan man lugnt läsa vem som står som mottager - men vad händer med Face Id när man läser av skärmen blir det då signerat?

Det hade inte varit något problem om det inte vore för det faktum att BankID medvetet blockerat face id.

Du måste hur som helst dubbeltrycks på sidoknappen för att aktivera autheniceringen med face id så du riskerar inte att råka authenicera bara för att du tittar på skärmen.

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2017-11-13 20:53
Ursprungligen av BlackSmp:

Det hade inte varit något problem om det inte vore för det faktum att BankID medvetet blockerat face id.

Du måste hur som helst dubbeltrycks på sidoknappen för att aktivera autheniceringen med face id så du riskerar inte att råka authenicera bara för att du tittar på skärmen.

Tack för snabbt svar - det låter positivt. Tror att Face Id kan bli väldigt bra.

1
Bevaka tråden