Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dela filer med Google Drive...

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

...går ju inte längre eftersom Google har stängt ner programmet för macOS och Windows.

Så, någon som vet hur man gör?

Situationen är som följer:
Jag sitter med i styrelsen för en ideell förening. Tidigare har vi delat dokument med varandra via Google Drive. Nu laddade jag ner Googles nya verktyg "Backup & Sync" men det verkar inte alls ha den funktionen. Har jag missat något?

macOS iCloud Drive verkar inte heller ha det.

Är det Dropbox som gäller?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2017-11-22 01:44
Ursprungligen av carlsson:

...går ju inte längre eftersom Google har stängt ner programmet för macOS och Windows.

Så, någon som vet hur man gör?

Situationen är som följer:
Jag sitter med i styrelsen för en ideell förening. Tidigare har vi delat dokument med varandra via Google Drive. Nu laddade jag ner Googles nya verktyg "Backup & Sync" men det verkar inte alls ha den funktionen. Har jag missat något?

macOS iCloud Drive verkar inte heller ha det.

Är det Dropbox som gäller?

Jag gick in i mappen för google drive på min dator och fick upp delning när jag högerklickade på ett objekt.

Det ena ersätter väl inte det andra? Jag kör numera "backup & Sync" (eller vad det heter) men har kvar Google drive precis som vanligt. Kommer åt Drive dels via utforskaren men också genom "prickarna" uppe till höger i Chrome. Kör W7.

Google Drive kommer att sluta fungera 1 Mars, därav frågan.
Jag var ju dum nog att svara på frågan "Vill du uppdatera", och därefter slutade all synkning med föreningen att fungera. Och det är verkligen inte intuitivt hur man gör med den nya programvaran.

https://www.theverge.com/2017/9/7/16267624/go...

Det står ju "Google Drive the service isn’t going anywhere. You can still access it from the web, smartphone apps, and either of the software options mentioned below."

Som jag förstår det kan man spara filer till molnet och dela precis som tidigare, bara det att eventuellt länken i utforskaren försvinner. Via Chrome lär det väl alltid finnas, det är ju bl a så man kommer åt och kan hantera sina synkningar från nya appen.

Förklara gärna ännu tydligare om jag missförstår ditt problem.

Du kan ställa in vad du vill synka med nya programvaran, den är ju egentligen mycket bättre och enklare för det syftet.

"Google Drive the service" kommer att finnas kvar. Det innebär att filer och sånt kommer att gå att nå, men bara via webben.

Jag kanske är gammal eller nåt, men jag vill verkligen inte hantera mina filer via webben. I synnerhet inte med Google's värdelösa gränssnitt. Vi har Google Suite på jobbet och det är ett rent h*e att browsa bland filer där... ?
Jag vill accessa filerna via Finder på min Mac.

Om jag förstår Google rätt så kommer dessutom programvaran för Mac och Windows att sluta fungera i Mars. Det spelar alltså ingen roll om jag lyckas installera det igen – det kommer att sluta fungera i Mars oavsett.

Och som sagt, jag lyckas inte få den nya programvaran att funka på något sätt. Jag vill inte ha någon j*a backup-funktion – Jag vill ha en mapp som jag kan dela med andra.

Sorry om jag varit otydlig. Jag kanske har missuppfattat något, men det jag läser på nätet känns inte positivt. Därav ursprungsfrågan.

På min dator, lokalt, finns tre knappar om man klickar på nya synk-programmet nere vid klockan: "Öppna google drive-mappen", "besök google drive på webben" samt "besök google foto på webben". Du saknar alltså den första knappen?

Där kan iaf jag dela mappar som tidigare.

1
Bevaka tråden