Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Grafikfel vid uppstart

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-11-23 23:31

Jag uppdaterade nyss till El Capitan (10.11.6) och efter det så syns ett grafikfel vid uppstart. En grå ram runt progress-baren. Har testat felsäkert läge, nollställa SMC och NVRAM, men inget hjälpte.

Detta har hänt mig en gång tidigare med Yosemite (10.10.5), när datorn startades om efter att ha varit uppkopplad mot en extern skärm. Den gången löste det sig med nollställning av NVRAM.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-11-23 23:52
Ursprungligen av iSweden:

Jag uppdaterade nyss till El Capitan (10.11.6) och efter det så syns ett grafikfel vid uppstart. En grå ram runt progress-baren. Har testat felsäkert läge, nollställa SMC och NVRAM, men inget hjälpte.

https://i.imgur.com/ldI1xCe.jpg

Detta har hänt mig en gång tidigare med Yosemite (10.10.5), när datorn startades om efter att ha varit uppkopplad mot en extern skärm. Den gången löste det sig med nollställning av NVRAM.

Är det grafikfel sedan oxå, eller bara där?
Vad är det för maskin?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-11-24 00:09
Ursprungligen av reboot81:

Är det grafikfel sedan oxå, eller bara där?
Vad är det för maskin?

Endast vid boot-skärmen.
MacBookPro11,5 = Mid 2015.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-11-24 00:46

Noterade även en konstig detalj.
Jag ändrade låsmeddelandet (under Systeminställningar > Säkerhet och integritet > Ställ in låsmeddelande...).

Vid uppstart syns det gamla låsmeddelandet, men om maskinen sätts i vila och väcks upp så visas det nya.

Senast redigerat 2017-11-24 01:12

Jag blir nyfiken på varför du valde att uppgradera från ett 3 år gammalt system (Yosemite) till ett 2 år gammalt system (El Capitan).

Varför inte ta High Sierra när man ändå är igång?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-11-24 13:04
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag blir nyfiken på varför du valde att uppgradera från ett 3 år gammalt system (Yosemite) till ett 2 år gammalt system (El Capitan).

Varför inte ta High Sierra när man ändå är igång?

Mina datorer ligger alltid minst en generation efter av OS X. Självklarhet anser jag i en seriös miljö.
Allt måste funka. Vissa utvecklare är sena. Och High Sierra är ju den version som skapat mest ågren för utvecklare i mannaminne. Kanske att jag uppdaterar till Sierra, men High Sierra får vänta ett bra tag.

Senast redigerat 2017-11-24 14:16
1
Bevaka tråden