Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Google släpper ny app för att hantera filer på din Android

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Börjar din androidkompis få slut på lagringsutrymme? Tyngs den med dubletter och oanvända applikationer? Google har lösningen för dig!

Läs hela artikeln här

Anmärkning/varning:

Files Go begär ”Åtkomst till användningsdata” för att fungera.

Vilket innebär (citat ur Android 7.1.2):

”Med åtkomst till användningsdata kan en app spåra vilka andra appar du använder och hur ofta, samt vilken operatör du har, språkinställningar och andra uppgifter.”

De två andra appar som normalt (eller per default) ges tillåtelse till detta är Google Play Butik och Google Play-tjänster. Inga av dessa appar klagar dock funktionellt på att man stänger av åtkomsten.

Så denna nya app får sägas vara ett användardatafiske av den större magnituden. Och då är jag ändå Googlemaniac i övrigt.

Senast redigerat 2017-12-07 13:26
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-12-07 13:36
Ursprungligen av Zeugma:

Anmärkning/varning:

Files Go begär ”Åtkomst till användningsdata” för att fungera.

Vilket innebär (citat ur Android 7.1.2, Inställningar > fliken Google):

”Med åtkomst till användningsdata kan en app spåra vilka andra appar du använder och hur ofta, samt vilken operatör du har, språkinställningar och andra uppgifter.”

De två andra appar som normalt (eller per default) ges tillåtelse till detta är Google Play Butik och Google Play-tjänster. Inga av dessa appar klagar dock funktionellt på att man stänger av åtkomsten.

Så denna nya app får sägas vara ett användardatafiske av den större magnituden. Och då är jag ändå Googlemaniac i övrigt.

Intressant!

Google säger ju att syftet med appen bland annat är att kunna spara in på förbrukad dataavändning.
Å ena sidan kanske appen kan hjälpa spåra data för att kunna spara in på trafiken, men vad är det användaren ger i utbyte?

Ursprungligen av Ischy:

Intressant!

Google säger ju att syftet med appen bland annat är att kunna spara in på förbrukad dataavändning.
Å ena sidan kanske appen kan hjälpa spåra data för att kunna spara in på trafiken, men vad är det användaren ger i utbyte?

Det är mycket möjligt att appen behöver denna åtkomst för att göra användaren en i praktiken altruistisk tjänst, och att Google nöjer sig med att ge fler en bättre användarupplevelse för att stärka sitt och Androids varumärke. Men det kan också vara så att Google faktiskt använder denna data till något annat, möjligheten finns och deklareras tydligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-12-08 09:02
Ursprungligen av Zeugma:

Det är mycket möjligt att appen behöver denna åtkomst för att göra användaren en i praktiken altruistisk tjänst, och att Google nöjer sig med att ge fler en bättre användarupplevelse för att stärka sitt och Androids varumärke. Men det kan också vara så att Google faktiskt använder denna data till något annat, möjligheten finns och deklareras tydligt.

Personligen betraktar jag mig som såld till de stora bolagen på alla punkter där det är möjligt redan. Och har nog utgångspunkten att de har tillgången till min data genom en applikation eller en annan.

Med det sagt tycker jag ändå att det är viktigt att fundera kring vad vi bidrar med till företagen ifråga!

1
Bevaka tråden