Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac Pro - "Days away..."

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Inte för att jag kommer anse mig ha råd men ändå väldigt spännande. https://9to5mac.com/2017/12/12/when-will-the-... #nyhetstips

Nu är frågan - hur högt ovanför 50000 kommer priset att hamna?

  • Medlem
  • 2017-12-12 17:29
Ursprungligen av johan_tanying:

Nu är frågan - hur högt ovanför 50000 kommer priset att hamna?

Jag tippar på 180 000 för en 18 core med 128 GB RAM, 4 TB SSD och Pro Vega 64 16 GB.

Det är bara att slå till. Må kreditkortet glöda eller snarare brinna.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-12-12 18:34

Phil Schiller har raderat mycket av sitt förtroendekapital.
Att göra en proffsversion av folkdatorn är ett märkligt val. Var är nya Mac Pro? Men visst om Apple vill städa bland produktnamnen så är det relativt motiverat. iMac resp iMac Pro för stationärt och MacBook och MacBook Pro för bärbart. MacBook Air borde har ersatts av MacBook för länge sedan. Men Mac Mini bryter serien och den har också behandlats styvmoderligt med senaste versionerna.
Sedan så fortsätter Apple med att göra kompletta datorer, med vilka användaren i efterhand inte kan ändra något i hårdvaran. Nu har detta även nått fram till stationär Pro. Slit och släng. Ännu ett steg närmare livsstilslyx än seriösa användare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-12-12 23:53

Lite spännande, typ den enda stora nyheten på Mac-fronten på mycket längre. Let’s hope Apple doesn’t f-it up. Så länge datorn håller vad den utlovar, är tyst och presterar bra så är det en intressant modell.

Undrar om innanmätet kommer kunna uppdateras av service center...

En ny, modulär Mac Pro, ska komma. Troligen (hoppas jag) nästa år.

Ursprungligen av primu[s]®:

Inte för att jag kommer anse mig ha råd men ändå väldigt spännande. https://9to5mac.com/2017/12/12/when-will-the-... #nyhetstips

Tack för nyhetstipset! Blev en nyhet om detta som hittas här: Snart säljstart för Imac Pro

Önskar mig en sån här av tomten. Det finns inte på kartan att jag köper en själv eller får en som jobbdator, men wow! Älskar Imac-formfaktorn och rymdgrått är coolt. Den borde dansa igenom mina arbetsuppgifter utan att ens "höja pulsen".

Än-tligen!! Kommer bli en med 8-kärnor 32GB RAM och PRO Vega 64-kortet.
(hur snabbt kan det bli torsdag?)

*KÖP*

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-12-13 08:36

Yes, uttag för SDXC-kort!
På baksidan

Ursprungligen av gabbeman:

Än-tligen!! Kommer bli en med 8-kärnor 32GB RAM och PRO Vega 64-kortet.
(hur snabbt kan det bli torsdag?)

*KÖP*

Antar vega kortet kör sänkta frekvenser jämfört med de man kan köpa idag. Annars blir jag väldigt imponerad över att de fått in ett sånt kort i det formatet.

Ursprungligen av iSweden:

Att göra en proffsversion av folkdatorn är ett märkligt val. Var är nya Mac Pro?

Apple har själva sagt att den är på gång, men kommer ”inte under 2017”.

https://www.99.se/artikel/10179-apple-utlovar...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-12-13 12:45
Ursprungligen av Jonatatatan:

Antar vega kortet kör sänkta frekvenser jämfört med de man kan köpa idag. Annars blir jag väldigt imponerad över att de fått in ett sånt kort i det formatet.

Det ska bli intressant att se ja… Förvisso är nog ett nedlockat Vega 64 med 16 GB HBM2 minne helt OK. Ett något märkligt val av Apple, men vi får se hur saker fungerar.

Det rycktas även om att Xeon-processornera är ganska lågt klockade. Hoppas bara de har samma features som Core i9 vad gäller turbo-boost.

Ursprungligen av iSweden:

MacBook Air borde har ersatts av MacBook för länge sedan.

Håller med dig i övrigt, men detta uttalande kan inte stämma. Jag upplever det som att det säljs tonvis fler MacBook Air än MacBook (sen att Apple hade velat att MBA:n skulle försvinna kan nog stämma).

Men ja, deras produktlinje känns ganska tragisk just nu – Även om jag kan säga att min nya MBP 15" har en byggkvalité som jag aldrig skådat på någon dator någonsin!

...och det finns ju inga realistiska alternativ heller....

Svenska priser finns nu i Apple Store-appen.

Instegsmodellen kostar 56 995 kronor. Var inga större bekymmer att få spendera mer. Klickade ihop ett monsterbygge för 150 000kr (18-kärnig processor, 128 GB minne, 4 TB SSD-lagring och AMD Vega 64).

Ursprungligen av Ida Blix:

Svenska priser finns nu i Apple Store-appen.

Instegsmodellen kostar 56 995 kronor. Var inga större bekymmer att få ihop ett monsterbygge för 150 000kr (18-kärnig processor, 128 GB minne, 4 TB SSD-lagring och AMD Vega 64).

Som hittat. Mindre än vad min lägenhet kostade!

Ursprungligen av primu[s]®:

Som hittat. Mindre än vad min lägenhet kostade!

Wow. Istället för min lägenhet hade jag kunnat köpa typ 48 Imac Pro ?

En värsting. Men designmässigt känns den väldigt konventionell. En display med mycket ramar eller ”bezels” Tycker kanske Apple kunde ha gjort mer med designen.

Men några lär väl köpa den.

Ursprungligen av Ida Blix:

Svenska priser finns nu i Apple Store-appen.

Instegsmodellen kostar 56 995 kronor. Var inga större bekymmer att få spendera mer. Klickade ihop ett monsterbygge för 150 000kr (18-kärnig processor, 128 GB minne, 4 TB SSD-lagring och AMD Vega 64).

Fick du Rabatt på monstret?

Ursprungligen av ArtAudio:

Fick du Rabatt på monstret?

Fick jag?

Ursprungligen av Erik.dv:

Det ska bli intressant att se ja… Förvisso är nog ett nedlockat Vega 64 med 16 GB HBM2 minne helt OK. Ett något märkligt val av Apple, men vi får se hur saker fungerar.

Det rycktas även om att Xeon-processornera är ganska lågt klockade. Hoppas bara de har samma features som Core i9 vad gäller turbo-boost.

Det ska köras i 1250mhz gpu och 786mhz på minnet. Mitt vega 64 lc har frekvenser på 1750 gpu och 945mhz minne. Så det är ganska rejält nerklockat men tror det presterar bra ändå. http://creators.radeon.com/radeon-pro-vega/

  • Medlem
  • 2017-12-15 20:59
Ursprungligen av Ida Blix:

Svenska priser finns nu i Apple Store-appen.

Instegsmodellen kostar 56 995 kronor. Var inga större bekymmer att få spendera mer. Klickade ihop ett monsterbygge för 150 000kr (18-kärnig processor, 128 GB minne, 4 TB SSD-lagring och AMD Vega 64).

Även proffs så måste man spara oerhört mycket tid för att motivera en investering

Märkligt. Vad får man egentligen för pengarna? Kan någon sakkunnig speca upp komponenterna och få ihop det till 57k?
Blir till att göra lite tillval på standard iMac istället, helt klart.

Ursprungligen av Firechild:

Märkligt. Vad får man egentligen för pengarna? Kan någon sakkunnig speca upp komponenterna och få ihop det till 57k?
Blir till att göra lite tillval på standard iMac istället, helt klart.

Saxat från internet:

"Just for fun I made the machine for PC with equivalent parts.
Xeon® W-2145 CPU : 1113$
Vega 56 GPU : 600$
1 TB M.2 SSD : 500$
Memory 32GB 2666MHz ECC : 240$
Motherboard LGA2066 : 300$
5k Monitor : 1700$
Power Supply : 200$

Total: 4813$
And that doesn't include Mouse and Keyboard. So I think it's a very fair price."

Har dock inte dubbelkollat detta på något sätt. Värt att tillägga är att man (som vanligt) får macOS och iMacens grymma formfaktor för pengarna.
Vad jag personligen är mest orolig för är ventilationen. En kompis köpte en 5K iMac med maxad GPU och CPU, och den gick inte att använda pga kylningsproblem (fläkten gick på max hela tiden direkt man belastade maskinen lite), så den maskinen lämnades tillbaka. Enligt Apple har de ju dock lärt sig, och jag håller tummarna, för det är fasiken pinsamt annars...!

Japp, som jag misstänkte att man betalar mycket för skärmen som i mitt fall är overkill.
Lite samma goof de gjorde med MacPro soptunnan att man var tvungen att köpa dubbla grafikkort även om man skulle ha datorn till musikproduktion. Nu är det värstingskärm man inte behöver.
Hallå, vi stackars musiker som vill ha värstingprestanda på beräkningar men inte behöver extrem bildupplevelse...hör oss

Ursprungligen av carlsson:

Saxat från internet:

"Just for fun I made the machine for PC with equivalent parts.
Xeon® W-2145 CPU : 1113$
Vega 56 GPU : 600$
1 TB M.2 SSD : 500$
Memory 32GB 2666MHz ECC : 240$
Motherboard LGA2066 : 300$
5k Monitor : 1700$
Power Supply : 200$

Total: 4813$
And that doesn't include Mouse and Keyboard. So I think it's a very fair price."

Har dock inte dubbelkollat detta på något sätt. Värt att tillägga är att man (som vanligt) får macOS och iMacens grymma formfaktor för pengarna.
Vad jag personligen är mest orolig för är ventilationen. En kompis köpte en 5K iMac med maxad GPU och CPU, och den gick inte att använda pga kylningsproblem (fläkten gick på max hela tiden direkt man belastade maskinen lite), så den maskinen lämnades tillbaka. Enligt Apple har de ju dock lärt sig, och jag håller tummarna, för det är fasiken pinsamt annars...!

Ursprungligen av Firechild:

Japp, som jag misstänkte att man betalar mycket för skärmen som i mitt fall är overkill.
Lite samma goof de gjorde med MacPro soptunnan att man var tvungen att köpa dubbla grafikkort även om man skulle ha datorn till musikproduktion. Nu är det värstingskärm man inte behöver.
Hallå, vi stackars musiker som vill ha värstingprestanda på beräkningar men inte behöver extrem bildupplevelse...hör oss

Du kan ju alltid skaffa en dator med AMD 1950x (16c 32t) och köra Windows eller någon linux variant. Då får du väldigt mycket prestanda för pengarna. Och du får välja vilken skärm du vill ha.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4421996

Ursprungligen av Ida Blix:

Wow. Istället för min lägenhet hade jag kunnat köpa typ 48 Imac Pro ?

Så du har köpt en lägenhet för 2,9 miljoner kontant ? Eller är det banken som äger det gissar jag på!
jag kan också köpa 48 iMac Pro på kredit om det nu är ngt att skryta med!

Själv blev det en iMac Pro för 86,076 + moms ej lånade pengar
Pre leverans 4/1 så de blir najs

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-12-18 14:28
Ursprungligen av carlsson:

Har dock inte dubbelkollat detta på något sätt. Värt att tillägga är att man (som vanligt) får macOS och iMacens grymma formfaktor för pengarna.
Vad jag personligen är mest orolig för är ventilationen. En kompis köpte en 5K iMac med maxad GPU och CPU, och den gick inte att använda pga kylningsproblem (fläkten gick på max hela tiden direkt man belastade maskinen lite), så den maskinen lämnades tillbaka. Enligt Apple har de ju dock lärt sig, och jag håller tummarna, för det är fasiken pinsamt annars...!

Det förefaller som om dagens tunna iMacs började sitt liv med lånad teknik från bärbart. Dvs de är i princip en bärbar dator monterad i en stor skärm.
Jag har haft liknande tankar och upplevelser om MBP med dubbla GPU. Att MBP gärna drar igång stora GPUn, eller att det finns vissa systemanrop som är extra känsliga och då går växlar MBP upp. Men ofta verkar det onödigt. Ex. Google Maps drar alltid igång stora GPUn. Ja även i vanlig toppvy utan 3D. Visst det är oumbärligt med den stora GPUn när den behövs. Men den triggar igång lite väl lätt. Av den anledningen är jag nyfiken på att skaffa en beg MBP utan extra GPU och se hur den klarar sig.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-12-18 14:39

En fullt utrustad iMac Pro med VESA-fäste, men utan mjukvara kostar i webbshoppen:
149 739,00 kr

Det är magstarkt mycket för en dator riktad mot proffs men som inte ens går att öppna. Än mindre ändra i konfiguration eller addera fler PCIe-kort eller HDDs för arkiv. Är den tänkt till "generation iPad", unga kreatörer som inte vet ett jota om hur datorer fungerar, men som är duktiga mjukvaruanvändare? Jag förstår faktiskt inte vilken som är tänkt målgrupp. Då är jag ändå Apple-supporter.

De allra flesta klarar sig säkerligen långt med en vanlig iMac. iMac är ingen slö dator.
https://browser.geekbench.com/mac-benchmarks

Tech Guy har en intressant kanal på Youtube med flera filmer som anknyter till detta:
https://www.youtube.com/channel/UC9_z6CkrSkNb...

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2017-12-18 18:05
Ursprungligen av iSweden:

En fullt utrustad iMac Pro med VESA-fäste, men utan mjukvara kostar i webbshoppen:
149 739,00 kr

Det är magstarkt mycket för en dator riktad mot proffs men som inte ens går att öppna. Än mindre ändra i konfiguration eller addera fler PCIe-kort eller HDDs för arkiv. Är den tänkt till "generation iPad", unga kreatörer som inte vet ett jota om hur datorer fungerar, men som är duktiga mjukvaruanvändare? Jag förstår faktiskt inte vilken som är tänkt målgrupp. Då är jag ändå Apple-supporter.

De allra flesta klarar sig säkerligen långt med en vanlig iMac. iMac är ingen slö dator.
https://browser.geekbench.com/mac-benchmarks

Tech Guy har en intressant kanal på Youtube med flera filmer som anknyter till detta:
https://www.youtube.com/channel/UC9_z6CkrSkNb...

Vet inte riktigt vad du jämför nu. Köper man en maxad xeon-workstation oavsett tillverkare kommer du upp i de pengarna.
Och vanligtvis får man inte öppna prylarna själv för då gäller inte hw-garantin på workstation-prylar.
Det är en stor skillnad på hur man agerar på "jobbet" och privat. Och jag ser iaf inte detta som något konstigt.

Jag ska köpa en rätt maxad 1u-låda till jobbet. Kostnaden kommer vara runt densamma, kanske uppåt 200.
Det är vad saker kostar tyvärr. I mitt fall behöver jag så mycket cpu jag bara kan få för att hantera packet captures på 10Gbit.

  • Medlem
  • 2017-12-18 18:28
Ursprungligen av @ndreas:

Så du har köpt en lägenhet för 2,9 miljoner kontant ? Eller är det banken som äger det gissar jag på!
jag kan också köpa 48 iMac Pro på kredit om det nu är ngt att skryta med!

Själv blev det en iMac Pro för 86,076 + moms ej lånade pengar
Pre leverans 4/1 så de blir najs

Får man fråga vad du tänker använda det här monstret till? Utgår från att är för yrkesmässigt och inte privat bruk.

Bevaka tråden