Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Säkerhetskopiefunderingar, 7 till 4...

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Fick en liten fundering som jag skulle vilja få svar på.

Om man t ex skulle ha en iPhone 6S, 7 eller 8 och man har gjort säkerhetskopior på den luren till iCloud eller iTunes. Sen säger vi att luren blir stulen eller nåt och man har en gammal friskt fungerande iPhone 4S eller 5 i nån låda och behöver sparka igång den som en reservtelefon typ. Kan man då använda den säkerhetskopian från den nyare luren till den äldre luren? Jag vet att det finns nån gräns i de krokarna vad gäller själva iOS, men det finns ju en massa i säkerhetskopian som har med det personliga att göra och inte just operativet, och det vill man ju ha nytta av. Tänker på kontakter meddelanden email foton inställningar och allt sånt.

Folk verkar säga att det inte går att ladda in en nyare säkerhetskopia på en äldre lur enligt ovan, men jag har hittat nåt på Apples support som verkar säga att det går.

https://support.apple.com/sv-se/HT203434

Har ni nån kunskap eller egna erfarenheter om detta?

https://everyi.com/by-capability/maximum-supp...

Tror det inte går att backa till äldre version av iOS. Men testa om du har telefonen till hands.

Om telefonen kör samma OS version som backupen är tagen på så ska det gå.

Backupen består av individuellt/personligt data som inställningar och vilka appar som är nerladdade. Själva apparna hämtas från App Store vid återställningen. IOS ingår inte i själva backupen.

Har en ganska klar minnesbild av att jag har gjort liknande hopp när jag har lämnat in telefonen på service och använt en gammal telefon som backup

Senast redigerat 2017-12-17 07:53
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-12-17 23:59

Jag fick dra igång min gamla iPhone 4 när min 7a la' av. Alldeles för gammalt iOS men iCloudsynkning funkade ju, så Mail, Kontakter, iMessage, WhatsApp, 1Password mm, funkade. Fullt tillräckligt för mej förutom att SIMkortet fick bytas.

Ursprungligen av barbapappa_86:

https://everyi.com/by-capability/maximum-supp...

Tror det inte går att backa till äldre version av iOS. Men testa om du har telefonen till hands.

Tanken var ju nu inte att backa till nån äldre version av iOS, i någon av lurarna i mitt exempel ovan. Utan om man kunde återställa en äldre lur som iP5 med en backup från en iP7-8 typ. Så att man får in alla färska personliga uppgifter, inställningar, kontakter Mail meddelanden etc etc från den nya luren till den gamla.

Läser man i länken jag gav så verkar det ju gå att återställa den äldre luren, radera den helt, och sen välja att installera den som ny och då installeras den för den äldre luren nyaste kompatibla iOS-version och sen läggs säkerhetskopian från den nyare luren in på den.

Ursprungligen av BlackSmp:

Om telefonen kör samma OS version som backupen är tagen på så ska det gå.

Backupen består av individuellt/personligt data som inställningar och vilka appar som är nerladdade. Själva apparna hämtas från App Store vid återställningen. IOS ingår inte i själva backupen.

Har en ganska klar minnesbild av att jag har gjort liknande hopp när jag har lämnat in telefonen på service och använt en gammal telefon som backup

Om de kör samma version av iOS så går det såklart, men det gör ju knappast en iP4-5 och en 7-8.

Men läser du en bit ner i min länk så verkar det förklaras hur man gör om den äldre luren har en icke kompatibel version av iOS.

Ursprungligen av kenjon:

Jag fick dra igång min gamla iPhone 4 när min 7a la' av. Alldeles för gammalt iOS men iCloudsynkning funkade ju, så Mail, Kontakter, iMessage, WhatsApp, 1Password mm, funkade. Fullt tillräckligt för mej förutom att SIMkortet fick bytas.

Ok, den möjligheten finns ju som en utväg, men inte riktigt vad jag undrade om

Det går inte att återställa till en äldre version av iOS.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-12-19 06:17
Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Folk verkar säga att det inte går att ladda in en nyare säkerhetskopia på en äldre lur enligt ovan, men jag har hittat nåt på Apples support som verkar säga att det går.

https://support.apple.com/sv-se/HT203434

Har ni nån kunskap eller egna erfarenheter om detta?

Du har egentligen besvarat din egen fråga i ditt senare inlägg. Man kan inte återställa en säkerhetskopia med iOS 11 till en iphone som inte är kompatibel med iOS 11, som t.ex iPhone 5.

Det som du funderar över i din Apple Support-länk är generellt skrivet, utan att ange modeller eller iOS-versioner. Som exempel, om du vill återställa till en iPhone 5s så kan den ha så låg version som iOS 7 som den släpptes med. Och då måste du först uppdatera din 5s till senaste iOS 11, vilket just en 5s klarar. Men det är också den äldsta iphone som klarar dagens iOS, där går gränsen.

iOS 11 är kompatibelt med dessa enheter

Ursprungligen av keptang:

Det går inte att återställa till en äldre version av iOS.

Det är heller inte vad jag vill göra eller beskriver.

Den iPhone 7-8 som man säkerhetskopierat har ju kvar sin iOS-version, den iP4-5 man vill lägga in den på kommer ju att få den för den luren senaste kompatibla iOS-versionen.

Ursprungligen av IngoX:

Du har egentligen besvarat din egen fråga i ditt senare inlägg. Man kan inte återställa en säkerhetskopia med iOS 11 till en iphone som inte är kompatibel med iOS 11, som t.ex iPhone 5.

Det som du funderar över i din Apple Support-länk är generellt skrivet, utan att ange modeller eller iOS-versioner. Som exempel, om du vill återställa till en iPhone 5s så kan den ha så låg version som iOS 7 som den släpptes med. Och då måste du först uppdatera din 5s till senaste iOS 11, vilket just en 5s klarar. Men det är också den äldsta iphone som klarar dagens iOS, där går gränsen.

iOS 11 är kompatibelt med dessa enheter

Är du helt säker på detta?

För någon ovan skrev ju att iOS-versionen inte följde med själva säkerhetskopian.

Som jag tolkar det, utan att vara säker, är att all privat info och inställningar etc som finns i den nyare säkerhetskopian från en iP7 kan laddas in på en lur med en äldre iOS-version, t ex på en iP5. Om man gör så som det står i min länk.

Hade behövt skriva till Apple Support om saken, men det verkar ju inte finnas nåt enkelt sätt utan att uppge serienummer etc på enheterna.

Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Är du helt säker på detta?

För någon ovan skrev ju att iOS-versionen inte följde med själva säkerhetskopian.

Som jag tolkar det, utan att vara säker, är att all privat info och inställningar etc som finns i den nyare säkerhetskopian från en iP7 kan laddas in på en lur med en äldre iOS-version, t ex på en iP5. Om man gör så som det står i min länk.

Hade behövt skriva till Apple Support om saken, men det verkar ju inte finnas nåt enkelt sätt utan att uppge serienummer etc på enheterna.

Vi är ganska säkra på att det är så. Själva OS:et sparas inte i säkerhetskopian men det finns data i kopiorna som är IOS-specifikt och formatet förändras på något sätt mellan olika IOS-versioner. Detta innebär att det är svårt att vara framåtkompatibel.

Fokuset är inte på enheterna utan på vilka versioner av IOS som man har så det är egentligen ointressant att diskutera iPhone 7 vs IPhone5 utan det hänger på vilka versioner av os:et som man kör

Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Det är heller inte vad jag vill göra eller beskriver.

Den iPhone 7-8 som man säkerhetskopierat har ju kvar sin iOS-version, den iP4-5 man vill lägga in den på kommer ju att få den för den luren senaste kompatibla iOS-versionen.

Om den kompatibla versionen för telefonen är äldre än den backup som du vill återställa till så är det fakto just det som du vill göra.

1
Bevaka tråden