Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Samla ihop bilder utanför Bilderbiblioteket...

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I en avlägsen tid så hade jag inte koll på bästa sättet att organisera bilderna och gjorde misstaget att ha en struktur utanför biblioteket. Det gör att jag nu har ca 6000 bilder liggandes utanför mitt icloudbibliotek som jag vill få in.

Jag vet att jag ska kunna välja alternativet "samla ihop" men det kräver att jag markerar bilderna som jag vill samla ihop och jag försöker hitta något "relativt" enkelt sätt att göra det på.

Finns det någon som har något tips eller råd kring detta innan jag sätter igång och gör något dumt:)

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2017-12-17 17:31

Du skulle ju vid import vilja använda folder-namnen som metadata/taggar på din bilder.

Ursprungligen av frazze:

Du skulle ju vid import vilja använda folder-namnen som metadata/taggar på din bilder.

Nej, det vill jag inte. Den information säger ingenting vettigt eftersom jag har en värdelös struktur som jag skapade under ett antal år innan jag gick över till att lita på Iphoto (numera Bilder)

Jag vill bara identifiera vilka bilder i mitt bibliotek som ligger utanför biblioteket och "konsolidera" dem in till biblioteket.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2017-12-17 19:24
Ursprungligen av BlackSmp:

Nej, det vill jag inte. Den information säger ingenting vettigt eftersom jag har en värdelös struktur som jag skapade under ett antal år innan jag gick över till att lita på Iphoto (numera Bilder)

Jag vill bara identifiera vilka bilder i mitt bibliotek som ligger utanför biblioteket och "konsolidera" dem in till biblioteket.

Just a thought... ?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-12-17 19:48
Ursprungligen av BlackSmp:

I en avlägsen tid så hade jag inte koll på bästa sättet att organisera bilderna ...

Jag skulle gärna vilja veta vilket som är det bästa sättet att organisera bilder på.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-12-17 19:52
Ursprungligen av BlackSmp:

Nej, det vill jag inte. Den information säger ingenting vettigt eftersom jag har en värdelös struktur som jag skapade under ett antal år innan jag gick över till att lita på Iphoto (numera Bilder)

Jag vill bara identifiera vilka bilder i mitt bibliotek som ligger utanför biblioteket och "konsolidera" dem in till biblioteket.

Vad vill du göra? Importera alla bilder som inte ligger Bilder till Bilder, men inte bibehålla mappstruktur? Varför inte kopiera alla utanförbilderna ignorerat mappstruktur till en ny mapp och sedan importera därifrån.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-12-17 22:34
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag vet att jag ska kunna välja alternativet "samla ihop" men det kräver att jag markerar bilderna som jag vill samla ihop och jag försöker hitta något "relativt" enkelt sätt att göra det på.

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag vill bara identifiera vilka bilder i mitt bibliotek som ligger utanför biblioteket och "konsolidera" dem in till biblioteket.

Nu sitter jag inte vid macen, men skulle gissa att om du helt enkelt markerar alla bilder och väljer ”Samla ihop” (eng Consolidate) så kommer alla refererade bildfiler kopieras till Bilder-biblioteket. Kanske får man även ett val om de ska kopieras eller flyttas? Men jag gissar som sagt.

Så här står det om man vill göra det du frågar efter, att hitta och markera bara de refererade bilder som finns sparade utanför Bilder-biblioteket:

Citat:

Refererade objekt överförs inte till iCloud-bildbiblioteket och är inte tillgängliga på andra enheter. Om du vill föra över dessa till iCloud-bildbiblioteket följer du dessa steg:

  1. Skapa ett nytt smart album genom att välja Arkiv > Nytt smart album.

  2. Ge det smarta albumet namnet ”Refererat” och ställ in de tre popup-menyerna till Bild – är – refererad.

  3. Välj ”Refererat” i det vänstra sidofältet. Om sidofältet inte är synligt väljer du Innehåll > Visa sidofältet.

  4. Tryck på Kommando-A för att välja alla bilder i det smarta albumet och välj sedan Arkiv > Samla ihop.

Det flyttar de refererade bilderna till ditt Bilder-bibliotek och uppdaterar dem med iCloud-bildbiblioteket.

Citerat från denna sida:
Kontrollera statusen för ditt Bilder-bibliotek i macOS

Som så ofta verkar @IngoX sitta inne med lösningen. Jag vågar inte svara på om det fungerar ännu men beskrivningen var just det som jag letade efter: hur hittar jag alla bilder som är refererade. Jag tänkte aldrig på smarta album. Ska genast prova och låta maskinen jobba medan jag går till jobbet. Det är ca 10000 bilder som ska hittas så det lär ta en stund.

”Consolidate” hade jag koll på men det var första steget som jag inte hittade när jag sökte.

Tack.

Edit. 10125 bilder refererade - att det var så enkelt att hitta dem...

Edit2: Det var i alla fall ett bra sätt att få Bilder att krascha på... Nåväl, nu är jag på väg, det kommer att ta en stund men förr eller senare så ska jag ha fått in alla bilder i iCloud

Edit3: Yes, nu har det första provskottet fungerat och jag har fått in bilder från 2002. Nu återstår bara resten...

Senast redigerat 2017-12-18 06:37
Ursprungligen av iSweden:

Vad vill du göra? Importera alla bilder som inte ligger Bilder till Bilder, men inte bibehålla mappstruktur? Varför inte kopiera alla utanförbilderna ignorerat mappstruktur till en ny mapp och sedan importera därifrån.

Jag vill inte importera eftersom bilderna redan ligger i biblioteket. Jag vill behålla exempelvis informationen om vilka personer som ingår (dvs behålla metadatat som Bilder redan har har) samtidigt som jag vill kunna rensa upp min stökiga mappstruktur.

Jag vill "samla ihop" (consolidate) bilderna så att de kan föras över till iCloud.

Ursprungligen av iSweden:

Jag skulle gärna vilja veta vilket som är det bästa sättet att organisera bilder på.

Låta Bilder ta hand om organiseringen...

Så där... Jag fick in de sista ca 10.000 bilderna som inte kom med i Icloud biblioteket så nu har jag 23.000+ bilder i Icloud och fyller nästan mina 200 GB

Tack @ingoX för lösningen. Det tog bara en kväll att få in de sista bitarna!

Hej å hå....

Pysslade lite med att få över hela mitt digra Aperture-bibliotek från datorn till iCloud bildbibliotek via Bilder, men det har stött på patrull.

Fixade först över en attans massa bilder, och fick med album och mappar, de ligger nu som ”iPhoto-händelser” i Bilder. Men, trots att jag lusläste en tillsynes bra info om hur man skulle göra för att få med alla väsentliga Exif-data och namn på personer etc, så sket sig det. Datum och en del namn hittas ja, men fast jag satt i bra många timmar och angav plats bilderna var tagna på i Aperture innan jag startade importen till Bilder, så kommer inte GPD/plats-data med. Dryyyygt... Men det går ju hyfsat smidigt att lägga till platsdata i efterhand i Bilder, men dubbelt arbete typ.

Men, idag skulle jag alltså böka in bilder från ett minneskort från min Canon 7D, och det verkade gå bra, allt verkade landa i Bilder-biblioteket på datorn. Bra tänkte jag, då kommer det attbörja uppdateras och landa även i mitt iCloud-bibliotek. Men inte då, och efter en del klurande upptäckte jag att Bilder plötsligt lagt biblioteksfilen på en extern hårddisk som var inkopplad, fast jag inte själv bestämt det. Jag vill ju ha hela biblioteksfilen på min MacBook Pro och alla briljerar med, men som sen optimerad så att originalen landar på iCloud för att spara plats på datorn.

Hur fixar jag detta enklas nu? Är det bara att dra in själva biblioteksfilen från den externa disken till skrivbordet eller? Det handlar ju om 500GB bilder så det finns inte plats på själva datorn.

Eller ska man använda ”Samla ihop” på nåt sätt?

1
Bevaka tråden