Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem vid ominstallation av High Sierra

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Försöker att ominstallera min MacBook Pro (mitten 2015) får upp detta meddelande när jag försöker att ominstallera High Sierra.

Tacksam för svar

Har du formaterat om hårddisken?

Ja den är formaterad

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2017-12-23 17:39

Det här är ett känt(?) problem att du måste formatera med HFS+ innan du börjar (om)installera High Sierra. Jag upptäckte det när jag provade betan att det gick inte att bara återinstallera på APFS.

Det går ju inte att välja HFS+, det finns endast APFS alternativ.

Man kan givetvis ha APFS-formattering på en disk som ska installeras med High Sierra - det har jag gjort på 5 Macar nu.
Detta krux är något annat...High Sierra-installation är buggigare än alla andra macOS/OSX jag någonsing hållt på med. Jag har aldrig haft problem under typ 20 års tid, men High Sierra-installationetr kan ge alla möjliga felmeddelande (jag har inte gjort skärmdumpar, men jag har drabbats av två olika felmeddelanden - en som handlade om att installeraren inte hittar någin packade där den ska vara ...en sökväg visades i felmeddelandet) - detta felmeddelande i denna tråd är för mig alltså en tredje variant
I början kunde jag inte installera på 3 (TRE!) Macar, men så väntade jag några veckor och tog ner installeraren igen och det gick på två av dessa - så Apple fixar tydligen buggar eftersom i installeraren som ligger på AppStore...den uppdateras alltså. En iMac kan ännu inte tugga i sig HighSierra-installering...jag väntar till eftetr jul och testar igen och hoppas att Apple lagt upp ännu en uppdaterad installerare.

Jo, jag har testat att installera från USB-sticka också - ingen skillnad. HighSierra-installeraren från Apple är företagets buggigaste någonsin enligt mig. Efter att ha uppdaterat 20-30 macar under 20 årst tid klockrent så är det en chock som gör att mitt förtroende fått sig en törn. Förr - kanske 50 ggr vid det här laget - har jag bara klickat installera och gått och fikat/promenad/hem och när jag sedan kommit tillbaka (ibland efter en helg ) så har det nya OS'et varit installerat. Detta har alltid varit en sån där grej som imponerat och givit respekt i alla läger...den tiden är nu förbi. Nu är det Windowsnivå...uppdateringar är ett lotteri. Jag har t.o.m. många ggr installerat via Remote Desktop - över Internet ibland - men det gör jag nog inte mera efter all denna skit.

Här är lösningen, tack för alla svar.

FIX- Could not create a Preboot Volume for APFS install

Right Mac users. If your facing the same problem like me then I suggest you listen up. First don't try to install Mac OS high Sierra again or try anything else. You want to first of delete your drive until you have no drive. Yes I mean no drive. To do this, power off your Mac and then hold command + R and boot up your Mac. This should do the trick. Then delete your drive in disk utility by clicking the minus button on the top right and then enter internet recovery mode by repeating the process though this time adding option and then command + R. Then you will enter the same menu which is mac os utilities and then this time instead of Mac OS High Sierra you will just see Sierra. Go disk utilty and create a disk this time clicking + and make a drive calling it Macintosh HD with the format Mac OS Extended. The fix is your removing the APFS system which is what is confusing the drive which for some reason apple can't figure out them self. Then just click install Mac OS and you should be good to go. Hope your all good and ask anything you need.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2017-12-24 10:14

Se svar #4... ?

1
Bevaka tråden