Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nackdelar med MacBook (Pro). (2016/17 med USB-C)

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-12-27 13:35

I höstas köpte jag min 5:e bärbara Mac sen 2005, alltid pro-modeller.
Blev nu en MacBook Pro 13" Touch Bar 8/512.
Det har tidigare alltid känts bra/kul när jag uppgraderat men denna gången är jag mycket besviken.
Det har blivit väldigt många försämringar - jag undrar om det är jag som tänker fel eller om det är Apple som gör det?

1. Tangentbordet. Detta är definitivt värst. Jag skriver blint sen många år och försöker nu också men tar numera ofta fel på framförallt uppåt/nedåt-pilen vilka jag använder väldigt mycket. Det är överhuvudtaget svårt att "känna" var jag är på tangentbordet. Anslagsdjupet är för litet men huvudproblemet är:
Då tangenterna blivit större och deras mellanrum blivit mindre är det mycket svårare att blint orientera sig och känna var man är, framförallt vid piltangenterna. Men skriver oftare fel och förlorar tid.

2. Avsaknaden av USB m.m. Har man inte med adaptern så kan datorn bli värdelös vid just det tillfället man glömt.

---mindre saker men ändå daglig nackdel---
3. Går ej sätta i strömsladden utan att ha belysning samt fri sikt från sidan. Dessutom måste du ha datorn öppen för att se om den överhuvudtaget laddar då det numera saknas laddindikator på sladdänden. (Magsafe var perfekt).

4. Utrymmet mellan styrplattan och tangentbordet har krympts så att man inte längre kan vila högerhanden genom att sätta pekfinger +långfinger +ringfinger på utrymmet. (Om man vilar fingrarna på styrplattan så går den inte att använda med vänsterhanden.)

(5. Touch Bar är visserligen frivilligt. Ångrar dock att jag valde det då dom sakerna jag ofta gör: ändrar volym / låt / skärmstyrka fungerar sämre, man måste t.ex. väcka TB innan man vet var man ska trycka och man får ingen fysisk feedback vid tryck)

---
Fördelarna med nya är få: 200g lättare + att vissa har nytta av touch bar/fingeravtrycksläsare.
---
Sammantaget har den fysiska användarergonomin blivit rejält försämrad.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-12-27 13:48
1
Bevaka tråden