Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple ber om ursäkt och erbjuder billigare batteribyte

Tråden skapades och har fått 61 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Apple ber om ursäkt till de kunder som känner sig svikna, och erbjuder både en kraftig rabatt på batteribyte och tydligare information om batteriets hälsa.

Läs hela artikeln här

Jag förstår varför man gjort så, hellre en seg telefon än en telefon som plötsligt stänger av sig vid 30%. Men det bör varit mer transparent. Säger inte att valet skulle funnits, eftersom det är ett beslut en konsument inte vill ta (undantag finns, givetvis). Apples idé är att vi som konsumenter inte ska behöva utsätta oss för massvis med olika inställningsmöjligheter, vilket jag tycker de lyckats med om man jämnför mot Android.

Det var detta jag såg fram emot ?
Ge mig allt från cycles till hälsa på batteriet så är jag nöjd.

Ursprungligen av Mackan1984:

Det var detta jag såg fram emot ?
Ge mig allt från cycles till hälsa på batteriet så är jag nöjd.

Finns ju redan via tredjepart och är inte antalet cykler och batteriets hälsa synonymt?

Ursprungligen av SethCohen:

Finns ju redan via tredjepart och är inte antalet cykler och batteriets hälsa synonymt?

Ofta men inte alltid. Du kan få dålig batterihälsa även med ett lägre antal cykler. Detta kan exempelvis inträffa om du tappar telefonen och då skadar batteriet (utan att du märker det).

Ursprungligen av BlackSmp:

Ofta men inte alltid. Du kan få dålig batterihälsa även med ett lägre antal cykler. Detta kan exempelvis inträffa om du tappar telefonen och då skadar batteriet (utan att du märker det).

Du är så klart rätt även om antalet cykler kan spela en roll:

https://support.apple.com/sv-se/HT208387

Ursprungligen av SethCohen:

Du är så klart rätt även om antalet cykler kan spela en roll:

https://support.apple.com/sv-se/HT208387

Jag försöker läsa in mig på intressanta områden. Detta lärde jag mig nyss i någon tråd från folk som begriper sig på batterier och produktionsteknik.

Dvs: inte från de vanliga tvärsäkra förståsigpåarna som man så lätt hittar på nätet och som brukar göra mig rätt trött.

Så ska det se ut Apple, bra jobbat!

  • Medlem
  • 2017-12-29 08:35

Pressen på Apple angående detta måste varit enorm
Intentionen från början må ha haft goda avsikter men implementeringen och transparens mot kunder var urusel. Hoppas att de som drabbas tycker detta är en skälig lösning för jag som icke drabbad tycker Apple gör helt rätt angående kompensation

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-12-29 08:58
Ursprungligen av PaO:

Hoppas att de som drabbas tycker detta är en skälig lösning för jag som icke drabbad tycker Apple gör helt rätt angående kompensation

Jag tycker det iaf, ska boka byte så fort som möjligt med det nya priset.

Är det bekräftat att det lägre priset för batteriutbyte kommer gälla även i Sverige?

Apple lär inte ge mig rabatt på det batteri jag bytte för några veckor sedan.

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2017-12-29 09:56

bra och snabbt agerat av Apple. Trist att jag har ett batteribyte bokat idag i Täby lär väl inte få 250 kr

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-12-29 10:40

Pressen på Apple har nog varit stor med länder som ställer frågor om detta, och gruppstämningar.
Vad gäller goodwill så har de visat god fingertoppskänsla förut, så chansen är god att nyligen bytta batterier som uppfyllt kraven kommer att ersättas.

Vad gäller kommande batteriinfo misstänker jag att det blir något i stil med ’Batteristatus Normal’ och antal laddcykler, knappast en massa detaljer.

Gäller detta även fast man har sprucken skärm? Vet att de kan vara svårt att säga men vad tror ni andra?

Ursprungligen av christopherlarsson:

Gäller detta även fast man har sprucken skärm? Vet att de kan vara svårt att säga men vad tror ni andra?

Det priset gäller nog men om skärmen går sönder pga sprucken skärm vid bytet av batteriet så måste du även betala för bytet av en skärm. För man kan inte byta batteriet utan en hel skärm.

Jag har en liten skada på glaset i ett hörne, och de sa när jag bytte batteriet att det även då fanns en risk att skärmen går sönder vid bytet och att jag blir då tvungen att byta skärmen också.

Mycket bra drag. Ett nytt batteri för 250 :-, där i många fall telefonen "blir som ny" (om man tagit väl hand om sin telefon d.v.s.), är en bra prisnivå. Mer sånt

Ursprungligen av bananiel:

Det priset gäller nog men om skärmen går sönder pga sprucken skärm vid bytet av batteriet så måste du även betala för bytet av en skärm. För man kan inte byta batteriet utan en hel skärm.

Jag har en liten skada på glaset i ett hörne, och de sa när jag bytte batteriet att det även då fanns en risk att skärmen går sönder vid bytet och att jag blir då tvungen att byta skärmen också.

Menade givetvis glaset. Så med största sannolikhet kommer de också kräva byte av hela displayen?

Ursprungligen av christopherlarsson:

Menade givetvis glaset. Så med största sannolikhet kommer de också kräva byte av hela displayen?

Det tror jag. Stor risk att det går sönder mer när telefonen öppnas.

Ursprungligen av christopherlarsson:

Menade givetvis glaset. Så med största sannolikhet kommer de också kräva byte av hela displayen?

Japp, glaset och skärmen sitter ihop, måste bytas som ett helt kit, glas och skärm

Hur lång tid tar det att göra ett batteribyte. Kan man lämna in och få det gjort medan man väntar i en Applestore eller får man hämta dagen därpå?

Ursprungligen av Cappachino:

Hur lång tid tar det att göra ett batteribyte. Kan man lämna in och få det gjort medan man väntar i en Applestore eller får man hämta dagen därpå?

Sist jag lämnade in min för byte av kameran skulle det ta 2h. Detta efter jag bokat mötet innan. Så att anta det tar en timme eller två är väl rimligt. Worst case dagen efter. Detta var Apple Store Emporia (Malmö).

Ursprungligen av Cappachino:

Hur lång tid tar det att göra ett batteribyte. Kan man lämna in och få det gjort medan man väntar i en Applestore eller får man hämta dagen därpå?

Jag bokade en tid på macforum i Kungsbacka, och jag behövde inte gå länge och kolla i butiker innan det var färdigt!
Applestores har jag tyvärr ingen koll på...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2018-01-01 20:49
Ursprungligen av Cappachino:

Hur lång tid tar det att göra ett batteribyte. Kan man lämna in och få det gjort medan man väntar i en Applestore eller får man hämta dagen därpå?

Jag bokade tid för batteribyte innan jul hos Apple i Täby. Fick veta att det kommer att ta "max två timmar", men de mailade redan efter en timme och meddelade att det var klart.

  • Medlem
  • 2018-01-01 22:06

Vet någon hur det kommer det sig att inte 5S omfattas av batteribyte?

Blir inte dessa telefoner långsammare av sämre batteri?

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2018-01-01 22:11
Ursprungligen av Vassius:

Jag bokade tid för batteribyte innan jul hos Apple i Täby. Fick veta att det kommer att ta "max två timmar", men de mailade redan efter en timme och meddelade att det var klart.

Samma här - bytte i fredags. Fick mail efter cirka 50 minuter att telefonen var klar.
Sedan tog det däremot längre tid att hämta ut den - då det var fullt med folk.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-01-02 11:25

Ni som har bytt nu, märks det stor skillnad på telefonen?

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2018-01-02 11:26

Talade just med Apple suport - och jag får tillbaka 500 kr för mitt batteribyte.
Han jag talade med nämnde att tydligen så betalar de tillbaka från och mitten av december. Så har man bytt i december så borde man kunna få pengar tillbaka.
Ganska bra service av Apple - enda smolket är att jag måste åka till Täby. Men det kan väl vara värt.

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2018-01-02 11:27
Ursprungligen av Json_81:

Ni som har bytt nu, märks det stor skillnad på telefonen?

ja det märks - särskilt när jag ska öppna kameran - tidigare tog det flera sekunder att öppna appen.

Ursprungligen av MP:

Vet någon hur det kommer det sig att inte 5S omfattas av batteribyte?

Blir inte dessa telefoner långsammare av sämre batteri?

Har bara hört att uppdateringen gäller iPhone 6 och framåt.

Bevaka tråden