Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hem, Eve, Hue, appar appar... men varför så satans krångligt.....?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Alltså, jag är hyfsat teknisk, klarat av att bygga några bilmotorer, några Win-datorer, reparerat en del elektronik, byggt ett gäng oljeplattformar (ja inte helt själv då....) etc etc. Klarat mig rätt bra med diverse teknik genom livet. Men, nu med detta hemautomatiserande, så får jag grå hår....

Har egentligen bara pysslat med att fjärrstyra en drös lampor i hemmet, pch det startade väl med Telldus och Nexa-prylar. Sedermera har jag mer och mer gått över till Hue-lampor.

Nu ska ju allt detta styras, med timers och sånt, och med Telldus har det varit jäkligt smidigt, då det varit enkelt att begripa och att knappa in de tider och funktioner man vill ska ske med olika lampor. Men med HUE så börjar jag bli gråhårig som sagt....

Jag hade ju en förhoppning att man skulle klara sig med en enda app, som kunde fixa allt, men inte då...
Jag har idag Apples egen Hem, Elgato EVE, och HUEs egen app, plus nån ”disco-app” som kan köra några dekorlampor så de sakta skiftar genom färgerna.

Men hur jag än försöker att ställa in bara enkla schemaläggningar för olika lampor och ”rum”, så dyker jag nästan alltid på problem, och/eller att det är förbannat svårt att förstå sig på dessa appar.

Låt säga att jag vill att några lampor ska starta på vald låg ljusstyrka säg 15%, på en vald tid före solnedgång, för att sen under vald tidsrymd sakta öka till säg 100%. Detta var jäkligt lätt att knappa in på Telldus, men på de apparna som jag har till HUE så är det i vissa fall obegripligt hur man gör, eller så fattas en funktion jag vill ha på den ena, nån annan på de andra.

Man undrar ju varför det inte finns en seriös app, t ex Apples egen Hem, eller Philips egen HUE-app, som klarar alla de funktioner många antagligen skulle vilja kunna ha för att styra sina lampor.

Lätt att välja vilka lampor, med vilken ljusstyrka färg etc de skal starta med, när de ska starta och om det är offset t ex solnedgång, och att de kan dimmas in under en valbar tid, och samma sak för lampor som är tända och ska börja dimmas ner på nån tidpunkt för att sen landa på nattljus eller slås av etc. Men jag upplever det som ett jäkla knappande hit o dit i än den ena appen än de andra, och ofta stöter man på problem eller att det bara är jäkligt rörigt och svårt att få överblick och förstå.

Jag använder endast Hem appen. Allt det du säger går ju fixa med olika automationer.

Ursprungligen av _empty:

Jag använder endast Hem appen. Allt det du säger går ju fixa med olika automationer.

Gör det...? Inte med Hem-appen vad jag vet, men visa gärna hur jag får en eller flera lampor att antingen tändas på valfri färg eller ljusstyrka en viss tidpunkt, med valfri offset i förhållande till soluppgång/solnedgång, för att sen under valfri tid dimma upp eller ned, för att sen antingen landa på en valfri ljusstyrka eller släckas.

  • Medlem
  • Bästkusten
  • 2018-01-05 21:25
Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Gör det...? Inte med Hem-appen vad jag vet, men visa gärna hur jag får en eller flera lampor att antingen tändas på valfri färg eller ljusstyrka en viss tidpunkt, med valfri offset i förhållande till soluppgång/solnedgång, för att sen under valfri tid dimma upp eller ned, för att sen antingen landa på en valfri ljusstyrka eller släckas.

Ställer samma fråga. Har kört Fibaro en lång tid nu och där är allt möjligt att lösa. Home är betydligt mer begränsat.
Ska för övrigt sälja mitt fibarosystem pga flytt till lgh. Pm om någon är intresserad.

Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Gör det...? Inte med Hem-appen vad jag vet, men visa gärna hur jag får en eller flera lampor att antingen tändas på valfri färg eller ljusstyrka en viss tidpunkt, med valfri offset i förhållande till soluppgång/solnedgång, för att sen under valfri tid dimma upp eller ned, för att sen antingen landa på en valfri ljusstyrka eller släckas.

För att tända i valfri färg/ljusstyrka så när du väljer om lampan ska tändas eller släckas så trycker du länge eller hårt beroende på iOS enhet. Då får du upp meny för att välja färg och ljusstyrka.
Offset solnedgång/uppgång, när du klickar i att något ska aktiveras vid solnedgång/uppgång så får du fram ett i ℹ️, klickar du på detta så kan du välja in offset.
Dimma upp/ner under en tidsperiod vet jag inte om man kan göra i hem-appen. Men det går i Philips hue appen.

Nä nu tror jag att jag går tillbaka till talgljus och svavelstickor, för fy fan vad krångligt detta HUE-helvetesprogrammerandet är....

Jag brukar inte köra med rants, men nu är jag så less på denna skiten... Här sitter man med en drös med HUE-prylar, slingor, lampor, brytare, och vill bara få till några i mitt tycke enkla programmeringar för att styra vissa belysningar på ett lämpligt sätt i mitt hem, men det blir ju pannskallande rätt i väggen på varenda satans appjäkel jag har. Ingen verkar klara de få saker jag önskar i en och samma app.

T ex. Jag vill att mina lampetter i fönstret ska vara släckta på dagen, men på kvällen dimmas igång under typ 30 min säg 60 min före solnedgång med en specifik scen (färginstållning och ljusstyrka) sen köra denna fram till säg 23:30 dimma ner till en nattscen som ska lysa över natten och slås av t ex 07:00 så det är släckt till nästa kväll.

Försöker jag göra detta i Home-appen så är det nån inställning som inte kan göras, försöker jag i HUE-appen så är det nån annan funktion/inställning som inte kan göras, och försöker jag i Elgato eve-appen så verkar det vara den med mest möjligheter men så satans krånglig att förstå sig på då det verkar vara svårt att få info om vad alla funktioner gör och hur de kan användas.

Jag skulle vilja se en app där man kan göra det man vill, steg för steg och enkelt, för varje automatisering, och att det var individuella offset för sol upp/ner etc. Så har man ordnat det på Telldus (som är fan så mycket enklare att göra en automation på) men det är ju inte kompatibelt med HomeKit. För man kanske vill ha vissa lampor att dimma olika lång tid, eller starta olika offset före/efter sol upp/ner.

Har försökt hitta how to videos på YT etc för hur man gör men det är ofta bara hur man sparkar igång systemet första gången och inte så mycket om hur man kan trixa med att skapa timers och automationer etc för de olika apparna.

Sen när jag höll på och dona så dök ännu ett problem upp, att min HUE bridge är full och det inte finns plats för mer timers etc.... Fan, det är inte ett slott jag har utan en sketen tvåa med ca 20 lampor.... Så nu har jag rensat allt och försöker starta från scratch igen, och håller på att bli galen på eländet... för hur jag än försöker med de olika apparna att göra det jag vill, så blir det att gå på pumpen på nån jäkla sak man inte kan göra...

Kan någon bistå med hjälp tips och råd?

Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Nä nu tror jag att jag går tillbaka till talgljus och svavelstickor, för fy fan vad krångligt detta HUE-helvetesprogrammerandet är....

Det är av precis denna anledningen som jag har valt att vänta med inköp av såna här prylar. Marknaden verkar inte mogen än helt enkelt. Och jag har ingen lust att ha flera appar till flera olika saker, allt ska göras med en enda app (vilket borde vara Apple Home).

Lycka till!

Ursprungligen av carlsson:

Det är av precis denna anledningen som jag har valt att vänta med inköp av såna här prylar. Marknaden verkar inte mogen än helt enkelt. Och jag har ingen lust att ha flera appar till flera olika saker, allt ska göras med en enda app (vilket borde vara Apple Home).

Lycka till!

Ja det är väl lite så med detta, även om det också kan funka fantastiskt bra med. Men irriterade att man ska behöva hoppa och leta i flera olika appar för att ev hitta förstå och kunna använda de funktioner man önskar.

Man kan ju tycka det är märkligt att Philips som ju kör sitt HUE inte kan ha mer flexibilitet på ett överskådligt sätt i sin egen app. Utan man måste hoppa in i inställningar för att sätta ett fast värde för offset vid solnedgång, hur många minuter före solnedgång nåt ska ske. Men jag vill kunna ställa även bara efter utan före med. Det kan man i andra appar... men i HUE appen kan man välja upp till 120 min offset de andra apparna bara 60 min... I HUE kan man ställa upp till 120 min efter soluppgång, men inte före.... Dessutom gör man inte denna offset i varje enskild autmation utan den ställs in på ett annat ställe i inställningar och gäller sen universiellt i hela appen för alla timers om man vill ha offset. Så att ha olika offset för olika lampor och timers går inte... Det kunde man lätt med Telldus system.

Sen kan man ju undra varför Philips inte ser till att komma med mer möjligheter att bygga ut systemet. Idag kan man bara klippa deras LightStrip på vissa ställen, men inte återanvända den avklippta delen. Men tänk om man har två vitrinskåp i kökets överskåp, separerade med några andra skåp mellan, då skulle man ju kunna köpa en HUE LS, klippa den och använda den första delen i ena skåpet och den avklippta delen i det andra, om det fanns en kabel att köpa för vettig peng som kunde kopplas mellan de båda stumparna, men det har inte Philips. Men tack o lov finns det andra som kan fixa flera olika sådana smarta kablar på t ex eBay så man kan göra mycket mer med dessa ljusslingor.

Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Nä nu tror jag att jag går tillbaka till talgljus och svavelstickor, för fy fan vad krångligt detta HUE-helvetesprogrammerandet är....

Jag brukar inte köra med rants, men nu är jag så less på denna skiten... Här sitter man med en drös med HUE-prylar, slingor, lampor, brytare, och vill bara få till några i mitt tycke enkla programmeringar för att styra vissa belysningar på ett lämpligt sätt i mitt hem, men det blir ju pannskallande rätt i väggen på varenda satans appjäkel jag har. Ingen verkar klara de få saker jag önskar i en och samma app.

T ex. Jag vill att mina lampetter i fönstret ska vara släckta på dagen, men på kvällen dimmas igång under typ 30 min säg 60 min före solnedgång med en specifik scen (färginstållning och ljusstyrka) sen köra denna fram till säg 23:30 dimma ner till en nattscen som ska lysa över natten och slås av t ex 07:00 så det är släckt till nästa kväll.

Försöker jag göra detta i Home-appen så är det nån inställning som inte kan göras, försöker jag i HUE-appen så är det nån annan funktion/inställning som inte kan göras, och försöker jag i Elgato eve-appen så verkar det vara den med mest möjligheter men så satans krånglig att förstå sig på då det verkar vara svårt att få info om vad alla funktioner gör och hur de kan användas.

Jag skulle vilja se en app där man kan göra det man vill, steg för steg och enkelt, för varje automatisering, och att det var individuella offset för sol upp/ner etc. Så har man ordnat det på Telldus (som är fan så mycket enklare att göra en automation på) men det är ju inte kompatibelt med HomeKit. För man kanske vill ha vissa lampor att dimma olika lång tid, eller starta olika offset före/efter sol upp/ner.

Har försökt hitta how to videos på YT etc för hur man gör men det är ofta bara hur man sparkar igång systemet första gången och inte så mycket om hur man kan trixa med att skapa timers och automationer etc för de olika apparna.

Sen när jag höll på och dona så dök ännu ett problem upp, att min HUE bridge är full och det inte finns plats för mer timers etc.... Fan, det är inte ett slott jag har utan en sketen tvåa med ca 20 lampor.... Så nu har jag rensat allt och försöker starta från scratch igen, och håller på att bli galen på eländet... för hur jag än försöker med de olika apparna att göra det jag vill, så blir det att gå på pumpen på nån jäkla sak man inte kan göra...

Kan någon bistå med hjälp tips och råd?

Du borde ta en titt på Home Assistant. Där går det enkelt att få till sån automation enligt mig.
Samt att du kan samla att från dina Hue till ikea trådfri samt z-wave produkter under en och samma plattform. Jag har även gjort att HomeKit och Google Assistant får tillgång till min Home Assistant så från "Hem" på min iPhone kan jag styra mina z-wave switchar och insatsbrytare

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-04-14 20:50

Det är just dessa problem och den omognad som finns idag, som gör att jag kör Nexa/Telldus. Billigt och funkar skapligt. Det får duga tills marknaden har blivit bättre.

Ursprungligen av kenjon:

Det är just dessa problem och den omognad som finns idag, som gör att jag kör Nexa/Telldus. Billigt och funkar skapligt. Det får duga tills marknaden har blivit bättre.

Jo, jag kommer ju från en ganska lång period med Nexa/Telldus som på vissa punkter har fördelar i programmeringen av timers etc. men samtidigt känns det ju jäkligt omodernt på många andra punkter, t ex då det bara går att styra vanliga vita lampor typ och ingen lek med färger etc som man kan med t ex HUE. Hade ju önskat att de fixat kompatibilitet med HomeKit.

Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Nä nu tror jag att jag går tillbaka till talgljus och svavelstickor, för fy fan vad krångligt detta HUE-helvetesprogrammerandet är....

Jag brukar inte köra med rants, men nu är jag så less på denna skiten... Här sitter man med en drös med HUE-prylar, slingor, lampor, brytare, och vill bara få till några i mitt tycke enkla programmeringar för att styra vissa belysningar på ett lämpligt sätt i mitt hem, men det blir ju pannskallande rätt i väggen på varenda satans appjäkel jag har. Ingen verkar klara de få saker jag önskar i en och samma app.

T ex. Jag vill att mina lampetter i fönstret ska vara släckta på dagen, men på kvällen dimmas igång under typ 30 min säg 60 min före solnedgång med en specifik scen (färginstållning och ljusstyrka) sen köra denna fram till säg 23:30 dimma ner till en nattscen som ska lysa över natten och slås av t ex 07:00 så det är släckt till nästa kväll.

Försöker jag göra detta i Home-appen så är det nån inställning som inte kan göras, försöker jag i HUE-appen så är det nån annan funktion/inställning som inte kan göras, och försöker jag i Elgato eve-appen så verkar det vara den med mest möjligheter men så satans krånglig att förstå sig på då det verkar vara svårt att få info om vad alla funktioner gör och hur de kan användas.

Jag skulle vilja se en app där man kan göra det man vill, steg för steg och enkelt, för varje automatisering, och att det var individuella offset för sol upp/ner etc. Så har man ordnat det på Telldus (som är fan så mycket enklare att göra en automation på) men det är ju inte kompatibelt med HomeKit. För man kanske vill ha vissa lampor att dimma olika lång tid, eller starta olika offset före/efter sol upp/ner.

Har försökt hitta how to videos på YT etc för hur man gör men det är ofta bara hur man sparkar igång systemet första gången och inte så mycket om hur man kan trixa med att skapa timers och automationer etc för de olika apparna.

Sen när jag höll på och dona så dök ännu ett problem upp, att min HUE bridge är full och det inte finns plats för mer timers etc.... Fan, det är inte ett slott jag har utan en sketen tvåa med ca 20 lampor.... Så nu har jag rensat allt och försöker starta från scratch igen, och håller på att bli galen på eländet... för hur jag än försöker med de olika apparna att göra det jag vill, så blir det att gå på pumpen på nån jäkla sak man inte kan göra...

Kan någon bistå med hjälp tips och råd?

Det finns ingen stöd för dimmer funktionalitet över en viss tid i HomeKit protokollet (vi få se hur det blir i iOS12) så oavsett vilken HomeKit app Du kommer använda då kommer det inte hjälpa Dig nånting just med denna funktionen. Det enda som återstår är bara Hue appen från Philips om Du inte blandar med andra system utanför HomeKit och Hue.

Elgatos Eve app kan göra lite mer än Apples egen Home app när det gäller programmering men den är inte den appen som har flest möjligheter. Titta gärna på HomeDash appen. Jag tycker att det är idag den mest avancerade appen av alla HomeKit appar när det gäller att skapa olika regler.

Philips ska också släppa snart en ny, omgjord version av sin egen Hue app så vi få se om det kommer blir bättre när det gäller att skapa såna regler.

Vill Du ha koll vad det är som händer och tar plats på din Hue bridge då finns det en app för det också både för iOS och Apple TV. Den heter Inspector och förutom att den visar all information om Hue bryggan då kan Du även rensa många saker från bryggan direkt i appen utan att behövs nollställa allt.

Se till också att Du kör den senaste firmware versionen för Hue bryggan. Förutom att den stödjer nu Zigbee 3.0 protokollet då får man plats med fler regler i bryggan och dessutom lite andra små godis på köpet.

Ursprungligen av Mariusz:

Det finns ingen stöd för dimmer funktionalitet över en viss tid i HomeKit protokollet (vi få se hur det blir i iOS12) så oavsett vilken HomeKit app Du kommer använda då kommer det inte hjälpa Dig nånting just med denna funktionen. Det enda som återstår är bara Hue appen från Philips om Du inte blandar med andra system utanför HomeKit och Hue.

Elgatos Eve app kan göra lite mer än Apples egen Home app när det gäller programmering men den är inte den appen som har flest möjligheter. Titta gärna på HomeDash appen. Jag tycker att det är idag den mest avancerade appen av alla HomeKit appar när det gäller att skapa olika regler.

Philips ska också släppa snart en ny, omgjord version av sin egen Hue app så vi få se om det kommer blir bättre när det gäller att skapa såna regler.

Vill Du ha koll vad det är som händer och tar plats på din Hue bridge då finns det en app för det också både för iOS och Apple TV. Den heter Inspector och förutom att den visar all information om Hue bryggan då kan Du även rensa många saker från bryggan direkt i appen utan att behövs nollställa allt.

Se till också att Du kör den senaste firmware versionen för Hue bryggan. Förutom att den stödjer nu Zigbee 3.0 protokollet då får man plats med fler regler i bryggan och dessutom lite andra små godis på köpet.

Kalas-svar, ska kollas upp de där apparna.

Får hoppas det blir bättre med tiden med apparna.

Har förresten köpt lite specialkablar från en kille i England som för en hyfsad peng kan skräddarsy kablar för olika ändamål, t ex så man kan klippa en LightStrip och använda de resterande delarna med t ex en skarvkabel mellan så man kan lysa upp t ex två vitrinskåp som sitter med mellanrum

Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Kalas-svar, ska kollas upp de där apparna.

Får hoppas det blir bättre med tiden med apparna.

Har förresten köpt lite specialkablar från en kille i England som för en hyfsad peng kan skräddarsy kablar för olika ändamål, t ex så man kan klippa en LightStrip och använda de resterande delarna med t ex en skarvkabel mellan så man kan lysa upp t ex två vitrinskåp som sitter med mellanrum

Bara så Du vet om jag minns rätt så finns dem också hos tex. Webhallen och M.nu. Sök bara på Litcessory

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-04-19 11:19

Lite tveksamt att dem kommer fungera med Hue eftersom Philips (gäller samma sak för andra "smarta" ledstips som Lifx eller Koogeek) använder inte standard pinnar som på "vanliga" ledstrips men om nån kommer ändå testa det så skriv gärna hur det gick.

Är väldigt besviken på hur hue-appar generellt fungerar men ytterst deras egen. Exempelvis en solnedgång vid tiden då man redan dimmat ner lite o börjar plocka ihop sig för natten. Då drar Hue upp ljusstyrkan till MAX innan den påbörjar en fade till solnedgång. Hur tänkte de egentligen?

Började labba med python-scripts till mina lampor efter den upplevelsen.

Jag tror inte på att de kommer fixa en lösning som passar mig utan att jag måste logga in och spara mina rutiner med deras moln. Hellre en upplevelse jag rår över själv och kan påverka än det. Så det blir lite små-yxigt i början men jag kommer förhoppningsvis lära mig på sikt

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-09-14 09:58

Någon som vet om man kan koppla in andra zigbee prylar till trådfri eller hue?
Tänker på transformator (till kökskåp med G4 lampor i mitt fall).

Ursprungligen av Json_81:

Någon som vet om man kan koppla in andra zigbee prylar till trådfri eller hue?
Tänker på transformator (till kökskåp med G4 lampor i mitt fall).

Till Trådfri vet ej men till Hue kan du koppla direkt bara zigbee glödlampor om man pratar om tredjeparts tillverkare annars kan du alltid använda en Raspberry med Homebridge eller Home Assistant då brukar det gå att koppla ihoop det mesta med hjälp av Apples HomeKit

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-09-14 11:01
Ursprungligen av Mariusz:

Till Trådfri vet ej men till Hue kan du koppla direkt bara zigbee glödlampor om man pratar om tredjeparts tillverkare annars kan du alltid använda en Raspberry med Homebridge eller Home Assistant då brukar det gå att koppla ihoop det mesta med hjälp av Apples HomeKit

Låter ju lovande.

1
Bevaka tråden