Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp med att titta över mitt nätverk

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2018-01-04 09:53

Hej,

Jag skulle behöva lite hjälp för att se om jag kan få bättre fart i nätverket. Så här ser det ut nu:
Gammalt hus, bredband via jacket, långt till Telias station vilket gör att jag inte kommer att
få någon superfart hur jag än gör… Betalar för 30, men får ut typ 12-13….
Ganska gammal (?) router från Telia Technicolor TG799TSvn v2
Har bryggat min Time Capsule för någon sa att den var bättre på att dela ut. Dessa två
står i en garderob (japp, jag vet - flytta ut dem…) Jag har lyckats dra en kabel till ovanvåningen
och där står en Express och utökar nätverket. Min son har börjat games och vill ha kabeln till
sin dator. Men flyttar jag kabeln från Expressen då pajar det trådlösa helt.

Min fråga är: När jag flyttat ut grejerna från garderoben…. (för jag gissar att ni kommer säga
det till mej….) Är det rätt prylar jag har till att börja med? Jag har ett 2GHz och ett 5GHz
nätverk. När ska jag egentligen använda det ena eller andra? Är det några inställningar/portar
jag behöver titta över?

Jag har en Plexgear Ethernet switch (från Kjell och Co). Kan jag sätta den på ovanvåningen
och koppla in Expressen som utökar nätverket och dra en kabel till sonens PC? Eller finns
bättre lösningar? Är den switchen från Kjell tillräckligt bra?

Många frågor men tänker att någon som kan detta vet precis vad jag ska göra…
Tacksam för hjälp då situationen börjar bli ohållbar..

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2018-01-04 16:21
Ursprungligen av TinaM:

Hej,

Jag skulle behöva lite hjälp för att se om jag kan få bättre fart i nätverket. Så här ser det ut nu:
Gammalt hus, bredband via jacket, långt till Telias station vilket gör att jag inte kommer att
få någon superfart hur jag än gör… Betalar för 30, men får ut typ 12-13….
Ganska gammal (?) router från Telia Technicolor TG799TSvn v2
Har bryggat min Time Capsule för någon sa att den var bättre på att dela ut. Dessa två
står i en garderob (japp, jag vet - flytta ut dem…) Jag har lyckats dra en kabel till ovanvåningen
och där står en Express och utökar nätverket. Min son har börjat games och vill ha kabeln till
sin dator. Men flyttar jag kabeln från Expressen då pajar det trådlösa helt.

Min fråga är: När jag flyttat ut grejerna från garderoben…. (för jag gissar att ni kommer säga
det till mej….) Är det rätt prylar jag har till att börja med? Jag har ett 2GHz och ett 5GHz
nätverk. När ska jag egentligen använda det ena eller andra? Är det några inställningar/portar
jag behöver titta över?

Jag har en Plexgear Ethernet switch (från Kjell och Co). Kan jag sätta den på ovanvåningen
och koppla in Expressen som utökar nätverket och dra en kabel till sonens PC? Eller finns
bättre lösningar? Är den switchen från Kjell tillräckligt bra?

Många frågor men tänker att någon som kan detta vet precis vad jag ska göra…
Tacksam för hjälp då situationen börjar bli ohållbar..

Jag är inte superkunnig på det här, men jag kan pröva hjälpa. Du skriver att du vill förbättra ditt trådlösa nätverk, men samtidigt så ska det dras kabel till en speldator.

Om vi börjar med speldatorn så kommer det nog att fungera bra att sätta switchen före Expressen och dra kabel till både speldator och expressen därifrån. Jag förutsätter att switchen har hyffsad kapacitet och då kommer hastigheten in och ut ur huset att vara det begränsande för spelprestandan.

Det trådlösa nätverket kan du köra på båda frekvenserna (det gör iaf jag). Om det är trångt pga av många grannar som också har trådlösa nät så fungerar oftast 5GHz bättre eftersom det har fler kanaler att välja på. Du kan skanna av och se vilka andra kanaler som används i ditt område genom att ladda ner en Wifi-skanner. Om du borde uppgradera din hårdvara vågar jag inte säga nåt om, men det finns det säkert någon annan som har en åsikt om.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-01-04 18:18

TG799 är ju den nyare av deras routrar, den är rätt duglig.
Osäker på om en TC verkligen är bättre.

Är du nöjd med wifi överlag och det enda problemet är att sonen ska ha en sladd så fungerar det med en switch som delar till express och hans dator som du är inne på och då behöver du inte flytta prylarna från garderoben.

1
Bevaka tråden