Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Anslutningen misslyckades, "Anslut som..." fungerar ej till extern disk

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2018-01-06 19:59

Hej

Jag sitter med en extern disk, som tidigare var backup/Time Machine till en gammal iMac som kraschade.
Nu försöker jag ansluta till disken, för att komma komma åt gammal data till den, och ev. spara undan sådant som jag tycker är viktigt att spara, men jag lyckats inte ansluta till disken. (se bild)

Alternativet "Anslut som" fungerar inte heller, det händer inget när jag trycker där.

Några tips?

Kanske berätta lite mer om ditt nätverk, vilka sorters enheter det handlar om, och hur de är hopkopplade.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2018-01-06 20:49

Du pratar om en extern disk, vilket i min värld betyder en som ansluts via USB eller liknande. Dom behöver du inte välja att ansluta till dom en nätverksresurs. Du ansluter den bara genom att ansluta den i en kontakt på din egen dator.

Däremot ser vi att du har lite utdelade resurser på ditt nätverk som du försöker att ansluta till (men misslyckas). Är det verkligen det som du vill göra? Du har försökt med datorn som heter Modermodemet2. Ikonen visar att det är en dator.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2018-01-06 21:18
Ursprungligen av frazze:

Du pratar om en extern disk, vilket i min värld betyder en som ansluts via USB eller liknande. Dom behöver du inte välja att ansluta till dom en nätverksresurs. Du ansluter den bara genom att ansluta den i en kontakt på din egen dator.

Däremot ser vi att du har lite utdelade resurser på ditt nätverk som du försöker att ansluta till (men misslyckas). Är det verkligen det som du vill göra? Du har försökt med datorn som heter Modermodemet2. Ikonen visar att det är en dator.

Det är en nätverksdisk (ModerModemet2) som jag försöker ansluta till. Den sitter kopplad med en ethernet-kabel till routern i det lokala nätverket. Den går att pinga.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2018-01-07 01:27

Du kan plocka ur den ur chassit och stoppa den i en SATA-vagga med USB-anslutning. Då slipper du strulet med anslutningen.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2018-01-07 10:36

Jag fann en reset-knapp på disken och kunde nollställa allt och sedan kom jag åt filerna.

Tack för hjälpen.

1
Bevaka tråden