Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Test: Huawei Mate 10 Pro

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Huawei släppte i höstas Mate 10 Pro, som är en stilren men lite slätstruken telefon med uthålligt batteri och en föga imponerande kamera.

Läs hela artikeln här

Det är ett evigt klagande över fingeravtrycksläsare på baksidan av telefonen men det nämns aldrig något positivt om det. Jag tycker det är så smidigt.

iPhone X lider av exakt samma problem när telefonen ligger på bordet. Men det lyfts inte direkt fram. Du kanske inte använder den?

Ursprungligen av 2literpopcorn:

Det är ett evigt klagande över fingeravtrycksläsare på baksidan av telefonen men det nämns aldrig något positivt om det. Jag tycker det är så smidigt.

iPhone X lider av exakt samma problem när telefonen ligger på bordet. Men det lyfts inte direkt fram. Du kanske inte använder den?

Jag har testat Iphone X några veckor. Upplever samma problem där. Tycker inte att det är smidigt utan önskar mig en fingeravtrycksläsare under skärmen.

Jag har hört många som gillar placeringen på baksidan, jag har försökt gilla det men kommit fram till att det verkligen inte är min kopp te. håller du en mobil med två händer upplever jag inte att det kommer naturligt.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-01-12 09:40
Ursprungligen av 2literpopcorn:

Det är ett evigt klagande över fingeravtrycksläsare på baksidan av telefonen men det nämns aldrig något positivt om det. Jag tycker det är så smidigt.

iPhone X lider av exakt samma problem när telefonen ligger på bordet. Men det lyfts inte direkt fram. Du kanske inte använder den?

Det är väldigt mycket en vanesak skulle jag säga. Har man använt telefoner med fingeravtrycksläsare på baksidan en del upplevs det nog inte som ett stort problem, men kommer man från ett flertal telefoner med fingeravtrycksläsaren på framsidan upplevs det som osmidigt över en invänjningsperiod. Jag använde Samsung Galaxy S och andra Android-telefoner under många år där den fanns på framsidan och föredrar därför den placeringen, men som Amanda säger blir det också osmidigt om man försöker låsa upp telefonen när den ligger på ett bord. Jag har gått över från Galaxy-telefonerna till Iphone X nu och jag stör mig lite då och då på att jag inte kan låsa upp telefonen när den ligger en liten bit från mig på soffan och jag inte hinner luta mig bort innan tidsfristen för ansiktsigenkänning går ut.

Jag är tvärt om. Har främst haft telefoner med läsaren på baksidan, men kört varianter med läsaren på sidan och i "hemknappen" långa perioder. Saknar nästan hela tiden placeringen på telefonens bakstycke, tycker det är grymt skönt att kunna "plocka upp ur fickan" och ta mig in i samma rörelse. Får inte alls till det med de övriga.

På andra plats kommer nog Sonys sido-placering. Den är svårare ur fick-perspektiv, men ändå rätt behaglig. Att ha läsaren kombinerad med hemknapp eller på framsida.. det rimmar bara inte med mig, tycker det blir klumpigt. Enormt sällan jag låser upp telefonen liggandes, vilket säkert spelar in.

Jag har både en Honor 8 och en P10 plus. Honor 8 med sin placering på baksidan där läsaren kan användas till en mängd extrafunktioner, inklusive swipa in och ut menyer är klart smidigast när man vant sig, men jag gillar även P10 eftersom Huawei gjort så att läsaren på framsidan ersätter de tre android-knapparna som annars tar plats på skärmen. Läsaren under glaset på P10 är också betydligt bättre på att läsa fuktiga och smutsiga fingrar, missar nästan aldrig.

Sammantaget är det ändå smidigast med att, som i mitt fall, använda vänster hand och vänster pekfinger på baksidan att läsa och swipa mm. Blir en form av dubbelkommando med båda pekfingrarna som går fortare.

Ursprungligen av emilakered:

Saknar nästan hela tiden placeringen på telefonens bakstycke, tycker det är grymt skönt att kunna "plocka upp ur fickan" och ta mig in i samma rörelse. Får inte alls till det med de övriga.

På andra plats kommer nog Sonys sido-placering. Den är svårare ur fick-perspektiv, men ändå rätt behaglig. Att ha läsaren kombinerad med hemknapp eller på framsida.. det rimmar bara inte med mig, tycker det blir klumpigt. Enormt sällan jag låser upp telefonen liggandes, vilket säkert spelar in.

Haha, det kanske är där vi skiljer oss. Fickor på kvinnokläder är ofta så små att det inte går att ha mobil, om det ens finns fickor. XD

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-01-13 00:38

Både baksidan och sidan går bort för mej, funkar inte i bilhållare.

  • Medlem
  • 2018-01-13 06:16

Och jag använder inte fingeravtrycksläsare alls ?
Och mobilen är hela tiden upplåst i bilen

Ursprungligen av kenjon:

Både baksidan och sidan går bort för mej, funkar inte i bilhållare.

Det är helt klart en aspekt!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-01-13 11:44
Ursprungligen av PaO:

Och jag använder inte fingeravtrycksläsare alls ?
Och mobilen är hela tiden upplåst i bilen

Inte ens för Mobilt BankID?

  • Medlem
  • 2018-01-13 14:58
Ursprungligen av kenjon:

Inte ens för Mobilt BankID?

Nej har inte ägt en mobil som klarar av mina fingeravtryck. Har testat Sony / Huawei och nu senast Samsung Note 8. Den gillar mig inte helt enkelt. Men mobilt Bank ID använder jag kanske 2 till 3 ggr per månad. Däremot iris det funkar kanon tyvärr då inte till bank ID ?

  • Medlem
  • 2018-01-13 22:00
Ursprungligen av 2literpopcorn:

Det är ett evigt klagande över fingeravtrycksläsare på baksidan av telefonen men det nämns aldrig något positivt om det. Jag tycker det är så smidigt.

iPhone X lider av exakt samma problem när telefonen ligger på bordet. Men det lyfts inte direkt fram. Du kanske inte använder den?

Exakt samma problem är det ju inte. Med en iPhone X kan du fortfarande låsa upp när den ligger platt på bordet bara att du behöver luta dig lite över den, men oftast inte lika smidigt som att ha en fingeravtrycksläsare på framsidan i detta fall.

Men det finns (självupplevda) undantag då FaceID faktiskt är klart bättre än fingertrycksläsare på framsidan även när den ligger på ett bord. Det är ju t ex när man är mitt uppe i kanske lite kladdig matlagning/bakning, en snabb knackning med knogen på skärmen och receptet är synligt igen Eller när man meckar med cykeln.

Ursprungligen av S_Z:

Exakt samma problem är det ju inte. Med en iPhone X kan du fortfarande låsa upp när den ligger platt på bordet bara att du behöver luta dig lite över den, men oftast inte lika smidigt som att ha en fingeravtrycksläsare på framsidan i detta fall.

Men det finns (självupplevda) undantag då FaceID faktiskt är klart bättre än fingertrycksläsare på framsidan även när den ligger på ett bord. Det är ju t ex när man är mitt uppe i kanske lite kladdig matlagning/bakning, en snabb knackning med knogen på skärmen och receptet är synligt igen Eller när man meckar med cykeln.

Varför släcker du skärmen om du nu följer ett recept eller har beskrivningar till hur man lagar cykeln uppe på den?

  • Medlem
  • 2018-01-14 02:38
Ursprungligen av Jonatatatan:

Varför släcker du skärmen om du nu följer ett recept eller har beskrivningar till hur man lagar cykeln uppe på den?

Släcker skärmen? Den släcks av sig själv om man inte använder telefonen på ett tag. Det är inte så att jag behöver stirra ner i receptet, guiden eller vad det nu må vara hela tiden

Ursprungligen av S_Z:

Släcker skärmen? Den släcks av sig själv om man inte använder telefonen på ett tag. Det är inte så att jag behöver stirra ner i receptet, guiden eller vad det nu må vara hela tiden

Jag har alltid ställt in skärmen så den håller sig tänd. Att ha automatisk avstängning ser jag ingen vits med trycker ändå på låsknappen när jag lägger ifrån mig mobilen så länge jag inte ska läsa ex ett recept och liknande.

  • Medlem
  • 2018-01-14 20:54
Ursprungligen av Jonatatatan:

Jag har alltid ställt in skärmen så den håller sig tänd. Att ha automatisk avstängning ser jag ingen vits med trycker ändå på låsknappen när jag lägger ifrån mig mobilen så länge jag inte ska läsa ex ett recept och liknande.

Ok, nä så skulle jag aldrig få för mig att ha det. Många gånger då jag bara lägger ner telefonen och skulle tycka det vore olustigt om den inte låste sig själv rätt snabbt plus att jag skulle tömma batteriet snabbare än nödvändigt. Men inget fel med det, vi är alla olika

1
Bevaka tråden