Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mail fungerar ej efter uppdatering från Mavericks till High Sierra.

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2018-01-11 19:41

Hej!
Efter uppdatering så är mitt mailkonto nedkopplat. Har inte ändrat i några kontoinställningar och allt
fungerade före uppdateringen.
Var ska jag söka felet tro?

Senast redigerat 2018-01-11 21:02

Vilken mailklient?
Pop eller IMAP? - om det är IMAP, har du testat att ta bort och lägga till kontot?
Vilken mailleverantör?

Ursprungligen av IsaS:

...Har inte ändrat i några kontoinställningar och allt fungerade före uppdateringen...

Har du tittat på inställningarna, så att de ser korrekta ut? Det kan ju vara något som har råkat bli nollställt eller ändrat i samband med uppgraderingen. Kanske inte så trolig teori, men bra att kolla detta innan man felsöker vidare.

Om det ser korrekt ut där, så brukar nog den enklaste åtgärden vara att bara ta bort kontot och lägga till det igen. Går oftast mycket snabbare än att felsöka. (Men förutsätter då att du kör IMAP. Om det är POP, med mejlen lagrade lokalt, så måste man tänka på backup innan man tar bort kontot.)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-01-13 00:33

Det jag har råkat ut för flera gånger är om man har ett konto utan SSL. Vid uppdateringar har SSL blivit påslaget per default på befintliga konton, vilket då gör att det inte funkar.

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2018-01-15 08:13
Ursprungligen av barbapappa_86:

Vilken mailklient?
Pop eller IMAP? - om det är IMAP, har du testat att ta bort och lägga till kontot?
Vilken mailleverantör?

Det är "POP" och home.se är leverantören.

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2018-01-15 08:18
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Har du tittat på inställningarna, så att de ser korrekta ut? Det kan ju vara något som har råkat bli nollställt eller ändrat i samband med uppgraderingen. Kanske inte så trolig teori, men bra att kolla detta innan man felsöker vidare.

Om det ser korrekt ut där, så brukar nog den enklaste åtgärden vara att bara ta bort kontot och lägga till det igen. Går oftast mycket snabbare än att felsöka. (Men förutsätter då att du kör IMAP. Om det är POP, med mejlen lagrade lokalt, så måste man tänka på backup innan man tar bort kontot.)

Hej! Har kollat igenom inställningarna och inget är ändrat. Har följt de rekommendationer som home.se ger för kontot.
Väntar nu på svar från supporten. Jag upptäckte ju även att de inte dragit årsavgiften för kontot, den 10 dec-17 gick det ut.
Trots det har ju mail kommit in som vanligt ända till dagen för uppgraderingen. Hoppas nu att det är den enkla anledningen
till att det felar..:)

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2018-01-15 08:20
Ursprungligen av kenjon:

Det jag har råkat ut för flera gånger är om man har ett konto utan SSL. Vid uppdateringar har SSL blivit påslaget per default på befintliga konton, vilket då gör att det inte funkar.

Okej.. Nej, här var SSL inte ikryssat vad vi kunde se.

1
Bevaka tråden