Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med MacOS 10.13.2 och Seagate Seagate Backup Plus Desktop Hub 8TB

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Älmhult
  • 2018-01-18 09:52

Jag har problem med min nyköpta Seagate Seagate Backup Plus Desktop Hub 8TB. Jag har MacOS 10.13.2. Tanken var att använda den som backup till TimeMachine, men när jag försöker formatera om den till MacOS Journalförd så får jag följande felmeddelande: "Raderingsprocessen misslyckades. Tar bort skiva från skrivbordet. MediaKit rapporterar att tillräckligt ledigt utrymme saknas för begärd åtgärd. Åtgärden misslyckades…"

Efter att ha googlat lite så verkar inte problemet vara nytt och den enda åtgärd jag hittar är att gå via Terminalen, vilket är över mitt kunnande och något jag aldrig varit inne i. Det finns också ett supportnummer hos Seagate, där man förväntas prata engelska, men jag tror inte ens supporten gäller min produkt.

Så finns det någon som har en enklare lösning än att skicka tillbaka den eller att gå via Terminalen?

Har du tillgång till någon Windows-dator att koppla in den i tillfälligt?
Jag fick samma problem och lyckades då formatera den i Windows, för att efter det kunna ta bort alla partitioner.
När den var helt rensad gick det fint att formatera den på macen som vanligt.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2018-01-18 11:07

Nu är mitt kunnande om Windows ännu mindre, men du menar formatera om den i Windows? Spelar det någon roll till vad? Fat32, som jag har för mig Mac kan läsa också? Eller det spelar mindre roll? Min fru har Windows så jag kan kolla med henne när hon kommer hem om vi kan lista ut hur vi ska göra.

Om det är Windows 10, klicka på förstoringsglaset i aktivitetsfältet nederst till vänster. Skriv sedan "format" och välj "Skapa och formatera hårddiskpartitioner" som dyker upp som sökresultat. Då öppnas windows motsvarighet till Skivverktyget.
Där kan du välja att ta bort alla partitioner och formatera den anslutna disken.
Jag kommer inte ihåg om vilken ordning som fungerade för mig... Kan ha varit att först radera alla partitioner och sedan formatera hela utrymmet med NTFS eller exFat. För att sedan flytta disken till macen och formatera om den till HFS+.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2018-01-18 12:26

Tack! Vi testar när hon kommer hem! Det enda jag vet är att det behöver vara formaterad i någon av MacOS Extended varianterna för att funka ihop med Time Machine.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-01-19 16:11
Ursprungligen av iggy:

Tack! Vi testar när hon kommer hem! Det enda jag vet är att det behöver vara formaterad i någon av MacOS Extended varianterna för att funka ihop med Time Machine.

Dubbelkolla bara så att du raderar rätt hårddisk.
Jag idiotförklarar dig inte, men misstag kan ske den bäste!

1
Bevaka tråden