Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nej, Iphone X är inget misslyckande

Tråden skapades och har fått 101 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av MacMarkus:

Nu har jag också haft iPhone X en tid tillbaka. Älskar snabbheten och Face-id. Saknar inte alls hemknappen. Dom svepningarna man gjör med fingeren känns väldigt naturligt.

En ting som jag tycker är onödigt. Är att även om man öppnar mobilen med Face-id så måste man svepa uppöver med fingret för att komma igång. Hadde varit enklare/skönare att man kom in direkt. När det är sagt så är Face-id lika snabb som när man tar upp iPhonen och ser på den.

Att den kostar pengar... javäl. Finns billigare iPhone efter budget.

Att trycka på kamera som är en snabb valg utan att svepa upp med fingret tycker jag fungerar sådär. I allafall nu på vinterstid.

Annars blir bilderna fina med kameran.

Jag kan hålla med om att man borde få välja själv om den där svepningen behövs eller inte, men jag gillar den.

Jag har det inställt så att jag måste titta på telefonen för att få se vad det står i notiserna och hade telefonen låst upp utan svepningen hade jag inte som nu kunnat titta på mobilen för klockan/notiserna. De gånger jag vill in har jag fått till en bra lyfta mobilen och svepa direkt i en rörelse. Face ID låser då upp å jag hamnar på hemskärmen ”direkt”.

Ursprungligen av Hank Solo:

Måste man ändå svepa med fingret för att komma igång så känns det inte som att det är snabbare att komma igång än med iPhone 8, skärmen aktiveras så fort du lyfter luren, har du då även tummen på hemknappen samtidigt så låser den upp sig direkt.

Om jag lyfter telefonen/sveper med mitt finger i en rörelse så låser den upp till hemskärmen typ som 8an med Touch ID.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-01-26 09:10

Jag hoppas verkligen inte Apple f****r upp namngivning och funktion på iPhone likt de gjort på iPad. Det är nog en av Apples värsta linjer sett från ett ”naming scheme” så att säga och de är enormt förvirrande för slutkund. Framgmentering är något Apple sagt som en negativ aspekt av Android som de själva dessvärre börjar gräva ned sig i. Hårdvarumässigt är man allt mer inkonsekventa.

Face ID antar jag är här för att stanna trotts att det börjar komma finger-ID-sensorer man kan placera bakom en skärm. Det är dock lite sorgligt om industrin inte godkänner detta av säkerhetskäl då Touch ID tillsammans med Retina skärmar är bland de bästa innovationer Apple haft ett finger med.

Att jämföra iPhone X med MacBook Air är bra. Apple hade en vision med Air som efter ett par generationer gav defakto standarden av en ultratunn laptop. Inledningsvis var dock maskinen inte alls speciellt bra och hade enorma brister. iPhone X är väl inte riktigt i samma båt där men enheten har stora brister i form av orimligt hög prislapp samt uni-braw / keps / flärp - en feature ingen vill ha men som man måste ha pga designen. Det som oroa mig något här är att jag inte vet om Apple förstår vad som gjorde MacBook Air en succé. Ser man på introductionen av MacBook (som rimligtvis skulle ersätts Air men är för dyr / oflexibel) så undrar jag lite vad Apple håller på med. Låt oss hoppas iPhone X har en bättte utveckling. Att tekniker som den introducerat tar sig till flera produkter med bättre prispunkter och framför allt att man kan komma runt hakan.

Time will tell... Apple blir tycker jag allt mer lite väl ”premium” i många avseenden vad gäller kostnaden för deras produkter. Deras inställning till att inte sälja ”cheap garbage” eller vad Steve Jobs sa så säljer man istället ”dated technology” (iPad Mini, MacBook Air för att nämna ett par saker).

Rent försäljningsmässigt så har nog iPhone X ett fönster på runt ett kvartal där den så att säga har begränsad konkurrens. Där måste Apple försöka få ut så många enheter som möjligt. Så här långt har de nog lyckats okej, men det beror väl på vilka förväntningarna är internt på Apple också.

Jag skulle säga att den mer krävande perioden lär bli efter MWC 2018 i slutet av februari då konkurrenterna kommer med sina nya flaggskepp. Samsung Galaxy S9, Sony Xperia XZ Pro (som ryktas ha en radikalt annorlunda design än tidigare Sony mobiler), Nokia 9 med mera..

Kommer iPhone X då sälja lika bra? Det vet jag inte utan man får vänta in Gartner, IDC och andra institut som kan peka ut riktiga siffror på försäljning.

Jag vet bara att de flesta företag skulle vara glada om de "misslyckas så mycket" som så många verkar tycka att Apple misslyckas

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-01-26 09:34

iPhone X är en teknisk kompromiss vilket är ganska ovanligt för Apple. Den splittrar även Apples iOS segment från ett användar och utvecklar perspektiv. Även det är ganska ovanligt för Apple.

Troligen är den - likt de flesta av Apples produkter - en ekonomisk framgång. Eller en enorm sådan.

Flärpen tycker jag bara ger iPhone X karaktär. Kul med något som inte ser ut som alla andra. I daglig användning tänker jag inte alls på den. Den stör inte det minsta.

Och så älskar jag att många appar öppnar så blixtsnabbt ifall dom stöttar Face-id. Som till exempel min bank konto.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-01-26 11:21
Ursprungligen av MacMarkus:

Flärpen tycker jag bara ger iPhone X karaktär.

Det är ju ett sätt att motivera den på…

Ursprungligen av johnh3:

Rent försäljningsmässigt så har nog iPhone X ett fönster på runt ett kvartal där den så att säga har begränsad konkurrens. Där måste Apple försöka få ut så många enheter som möjligt. Så här långt har de nog lyckats okej, men det beror väl på vilka förväntningarna är internt på Apple också.

Jag skulle säga att den mer krävande perioden lär bli efter MWC 2018 i slutet av februari då konkurrenterna kommer med sina nya flaggskepp. Samsung Galaxy S9, Sony Xperia XZ Pro (som ryktas ha en radikalt annorlunda design än tidigare Sony mobiler), Nokia 9 med mera..

Kommer iPhone X då sälja lika bra? Det vet jag inte utan man får vänta in Gartner, IDC och andra institut som kan peka ut riktiga siffror på försäljning.

Gartner, IDC och andra institut har väl inte "riktiga" siffror på försäljning? De gör väl bedömningar på antal levererade enheter (shipments) som säkert är rätt välgrundade (säg från fabrikerna ut till lager/butiker), men inte riktiga som i exakta (men det är kanske inte det du menar heller?). Hur många exemplar som lämnar butikshyllorna å hamnar hos användare kan bara Apple ha koll på? Tänker särskilt som de har egna butiker de gör egna leveranser till. Borde vara lätt att hålla sånt rätt hemligt.

Ursprungligen av Ida Blix:

Gartner, IDC och andra institut har väl inte "riktiga" siffror på försäljning? De gör väl bedömningar på antal levererade enheter (shipments) som säkert är rätt välgrundade (säg från fabrikerna ut till lager/butiker), men inte riktiga som i exakta (men det är kanske inte det du menar heller?). Hur många exemplar som lämnar butikshyllorna å hamnar hos användare kan bara Apple ha koll på? Tänker särskilt som de har egna butiker de gör egna leveranser till. Borde vara lätt att hålla sånt rätt hemligt.

När det gäller antal sålda enheter så rapporteras det direkt till IDC från tillverkarna.

Ursprungligen av Erik.dv:

Det är ju ett sätt att motivera den på…

Motivera gör man genom att hänvisa till funktionaliteten. Det är ett designbeslut som trots allt har fördelar.

  • Medlem
  • 2018-01-26 13:16
Ursprungligen av MacMarkus:

Flärpen tycker jag bara ger iPhone X karaktär. Kul med något som inte ser ut som alla andra. I daglig användning tänker jag inte alls på den. Den stör inte det minsta.

Och så älskar jag att många appar öppnar så blixtsnabbt ifall dom stöttar Face-id. Som till exempel min bank konto.

Smaken är som...... ?

Ursprungligen av keptang:

När det gäller antal sålda enheter så rapporteras det direkt till IDC från tillverkarna.

Där ser man, har för mig att jag inte fick ihop deras siffror med Apples kvartalsrapport vid nått tillfälle. Men kan absolut inte säga att jag grävt jättenoga i det här. Låter som jag ska läsa på mer.

Tillägg: inser nu att jag nog tänker på de där förhandsrapporterna de släpper där de själva skriver de gör uppskattningar som sen justerars utifrån kvartalsrapporter..

  • Medlem
  • 2018-01-26 16:03
Ursprungligen av keptang:

När det gäller antal sålda enheter så rapporteras det direkt till IDC från tillverkarna.

Långtifrån alla tillverkare rapporterar ju exakta försäljningssiffror så är sannolikt en kombination av flera mer eller mindre pålitliga källor. Har inget direkt förtroende för IDC, m.fl som förutspår försäljning och marknadsandelar. För ett par år sedan så förutspådde IDC att Windows Phone skulle ha passerat iOS och tagit in på Android vid det här laget... gick ju sådär

  • Medlem
  • 2018-01-26 16:07
Ursprungligen av Ida Blix:

Jag kan hålla med om att man borde få välja själv om den där svepningen behövs eller inte, men jag gillar den.

Jag har det inställt så att jag måste titta på telefonen för att få se vad det står i notiserna och hade telefonen låst upp utan svepningen hade jag inte som nu kunnat titta på mobilen för klockan/notiserna. De gånger jag vill in har jag fått till en bra lyfta mobilen och svepa direkt i en rörelse. Face ID låser då upp å jag hamnar på hemskärmen ”direkt”.

Jag håller helt med. Har samma inställning vad gäller notiserna och tycker det fungerar väldigt smidigt och skulle sakna det om det var så att jag kom direkt in på hemskärmen så fort jag tittade på den. Ofta så räcker det med en snabb koll på notiserna och så lägger jag ner telefonen igen. Vill jag svara så sveper jag bara på notisen och kommer direkt till appen.

Jason T Lewis som har mycket Apple relaterat på sin kanal har gjort en video på det här ämnet. Jag tror han ligger rätt nära sanningen med sina tankegångar:
https://www.youtube.com/watch?v=hpB2z1gnvIQ

Ursprungligen av S_Z:

Långtifrån alla tillverkare rapporterar ju exakta försäljningssiffror så är sannolikt en kombination av flera mer eller mindre pålitliga källor. Har inget direkt förtroende för IDC, m.fl som förutspår försäljning och marknadsandelar. För ett par år sedan så förutspådde IDC att Windows Phone skulle ha passerat iOS och tagit in på Android vid det här laget... gick ju sådär

Nu blandar du ihop olika saker, det jag sa stämmer, tillverkarna rapporterar in antal sålda enheter till IDC.
Har inget att göra med med diverse gissningar/analyser som dessa bolag gör.

  • Medlem
  • 2018-01-27 12:46
Ursprungligen av keptang:

Nu blandar du ihop olika saker, det jag sa stämmer, tillverkarna rapporterar in antal sålda enheter till IDC.
Har inget att göra med med diverse gissningar/analyser som dessa bolag gör.

Jag blandar inte ihop något. Fullt medveten prognoser för framtiden och sålda enheter två helt olika saker men tog upp det som ett exempel på varför förtroendet för IDC som analytiker är rätt svagt hos mig.

Faktum kvarstår att alla företag inte redovisar antal sålda enheter (finns inget krav på det) så att IDC rapporter baseras enbart få hårda siffror stämmer inte.

Senast redigerat 2018-01-27 14:57
  • Medlem
  • Trondheim
  • 2018-01-28 11:59
Ursprungligen av S_Z:

Jag håller helt med. Har samma inställning vad gäller notiserna och tycker det fungerar väldigt smidigt och skulle sakna det om det var så att jag kom direkt in på hemskärmen så fort jag tittade på den. Ofta så räcker det med en snabb koll på notiserna och så lägger jag ner telefonen igen. Vill jag svara så sveper jag bara på notisen och kommer direkt till appen.

Jag är också enig.

Apple har gått för långt vad gäller pris, kompromiss, design. Allt till det sämre. Så inte konstig egentligen, jag som brukar alltid köpa alla iphone (även flera Andoid) vägrar betala 13k för 256GB. Utan touchID och många kompromisser. I princip alla jag känner har samma känsla, de har gått över till Note, S8, Oneplus.
Hoppas Apple kan komma på jorden igen med rimliga priser och bättre design, hellre vanlig fyrkant än "Flärpen". Också SD, dualsim är måste.

Jag beställde en 7 plus 256 i gagat när den kom, var riktigt hajpad över den faktiskt. Tyvärr kunde Apple inte leverera (till Telia iaf) på alldeles för lång tid, så jag avbeställde och funderade. Kände att det var läge att testa Android och köpte en Honor 8 (eller köpte, fick den gratis av Telia). Riktigt bra telefon och gillade den (EMUI, IR-blaster osv) så mycket att jag rätt snart köpte en P10+. Efter att ha bytt hela min infrastruktur till Google så känner jag mig hemma. Apple lockar mig inte längre, men iPhone X är nog den produkt de har som faktiskt lockar mig minst. Som gammal Apple-räv som växte upp med Apple ][, Mac osv, så tycker jag i det skenet att Apple misslyckats.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-01-29 10:21

Tur vi är olika
Jag har också varit/är en Apple-räv, sedan Apple ][, och iPhone X är den klart bästa telefon jag har haft!

Ursprungligen av reza666:

Apple har gått för långt vad gäller pris, kompromiss, design. Allt till det sämre. Så inte konstig egentligen, jag som brukar alltid köpa alla iphone (även flera Andoid) vägrar betala 13k för 256GB. Utan touchID och många kompromisser. I princip alla jag känner har samma känsla, de har gått över till Note, S8, Oneplus.
Hoppas Apple kan komma på jorden igen med rimliga priser och bättre design, hellre vanlig fyrkant än "Flärpen". Också SD, dualsim är måste.

För er som inte förstår artikeln så handlar det inte om att iPhone X försvinner utan uppgraderas till nästa års släpp.
Apple kommer dock inte köpa in onödigt mycket delar till den här kostsamma produkten när det övergår till nästa års släpp.
Det kommer säkerligen bli en iPhone X2, X2 plus och en XC (cheaper).

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-01-29 11:30

Säkerligen?

Ursprungligen av MultiMan:

Jag beställde en 7 plus 256 i gagat när den kom, var riktigt hajpad över den faktiskt. Tyvärr kunde Apple inte leverera (till Telia iaf) på alldeles för lång tid, så jag avbeställde och funderade. Kände att det var läge att testa Android och köpte en Honor 8 (eller köpte, fick den gratis av Telia). Riktigt bra telefon och gillade den (EMUI, IR-blaster osv) så mycket att jag rätt snart köpte en P10+. Efter att ha bytt hela min infrastruktur till Google så känner jag mig hemma. Apple lockar mig inte längre, men iPhone X är nog den produkt de har som faktiskt lockar mig minst. Som gammal Apple-räv som växte upp med Apple ][, Mac osv, så tycker jag i det skenet att Apple misslyckats.

Instämmer med Kenjon. Apple sedan 1985 i alla produkter. Bästa telefonen så här långt.

  • Medlem
  • 2018-01-29 11:45
Ursprungligen av kenjon:

Tur vi är olika
Jag har också varit/är en Apple-räv, sedan Apple ][, och iPhone X är den klart bästa telefon jag har haft!

Håller helt med. IPhone X är den första iPhone sen iPhone 4 som jag faktiskt känt var ett stort steg framåt och som känns som något nytt mer än ett par timmar.

Gillar allt från FaceID, den heltäckande skärmen, det nya gränssnittet med gester och som jag tycker fungerar fantastiskt smidigt. Att att använda en iPhone med hemknapp nu känns verkligen mossigt efter att ha använt X:en ett par månader.

Och designen faller mig verkligen i smaken, precis som iPhone 4 gjorde på sin tid, så gör tyngden av de två glasskivorna och stålbandet runt att telefonen känns väldigt gedigen.

Visst, priset är helt klart avskräckande men telefonen i sig är fantastiskt bra. Tillsammans med iPhone 4 de bästa iPhones som gjorts enligt mig.

  • Medlem
  • 2018-01-29 17:35
Ursprungligen av MultiMan:

Jag beställde en 7 plus 256 i gagat när den kom, var riktigt hajpad över den faktiskt. Tyvärr kunde Apple inte leverera (till Telia iaf) på alldeles för lång tid, så jag avbeställde och funderade. Kände att det var läge att testa Android och köpte en Honor 8 (eller köpte, fick den gratis av Telia). Riktigt bra telefon och gillade den (EMUI, IR-blaster osv) så mycket att jag rätt snart köpte en P10+. Efter att ha bytt hela min infrastruktur till Google så känner jag mig hemma. Apple lockar mig inte längre, men iPhone X är nog den produkt de har som faktiskt lockar mig minst. Som gammal Apple-räv som växte upp med Apple ][, Mac osv, så tycker jag i det skenet att Apple misslyckats.

En sak är säker och det är att det har aldrig varit jämnare i toppen mellan flaggskeppen gällande funktioner och prestandan. Vilket är lysande för oss konsumenter ?

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-01-29 18:31
Ursprungligen av S_Z:

Håller helt med. IPhone X är den första iPhone sen iPhone 4 som jag faktiskt känt var ett stort steg framåt och som känns som något nytt mer än ett par timmar.

Gillar allt från FaceID, den heltäckande skärmen, det nya gränssnittet med gester och som jag tycker fungerar fantastiskt smidigt. Att att använda en iPhone med hemknapp nu känns verkligen mossigt efter att ha använt X:en ett par månader.

Och designen faller mig verkligen i smaken, precis som iPhone 4 gjorde på sin tid, så gör tyngden av de två glasskivorna och stålbandet runt att telefonen känns väldigt gedigen.

Visst, priset är helt klart avskräckande men telefonen i sig är fantastiskt bra. Tillsammans med iPhone 4 de bästa iPhones som gjorts enligt mig.

@kenjon

Jag håller delvis med, om än beroende på perspektivet. Jag skulle nog säga att kombinationen Iphone X och IOS 11 inte är en lika helgjuten och finslipad helhet som säg Iphone 4 och Iphone 6 var med sina respektive systemversioner. Men jämför jag dessa med Iphone X och IOS 11 idag är det klart som korvspad att X är den bättre telefonen, konstigt vore det väl annars. Jag skulle nog säga att den representerar en något lägre kvalitetsnivå för Apples nya produktsläpp, men att det är en fenomenalt bra telefon är det inget snack om. Om den är värd sitt pris är en helt annan diskussion däremot.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-01-29 21:16

Jag är lite nyfiken på vad ni menar med att Apple har kompromissat med på iPhone X?
Jag uppgraderade till X från min första iPhone som var en 6:a och jag är sjukt nöjd med den, grym skärm och kamera samt fantastiskt med face id.
Jag älskar den rostfria ramen med glasbaksida, det ger den tyngd och en skön känsla av att den är solid. Det är kvalite för mig.

Ursprungligen av Talla:

Jag är lite nyfiken på vad ni menar med att Apple har kompromissat med på iPhone X?
Jag uppgraderade till X från min första iPhone som var en 6:a och jag är sjukt nöjd med den, grym skärm och kamera samt fantastiskt med face id.
Jag älskar den rostfria ramen med glasbaksida, det ger den tyngd och en skön känsla av att den är solid. Det är kvalite för mig.

Sånt är jätte svårt att skriva om, mycket är personlig preference, hur och vad man jämför med, hur ofta man byter lur eller kanske kör med flera lur samtidigt.
För mig så känns varje iPhone mer och mer begränsad. Nu tog de bort touchID vilket jag hatar, samt vill jag ha kvar hörlurkontakten, vill ha SD kort så jag kan enkelt uppgradera minnet utan att betala 3000kr extra, vill ha dubbla sim kort för jag har jobb + privat nummer. Numera vill jag ha penna för jag har börjat använda min Note och ser hur bra det är. Vill kunna komma åt mina filer lite hur som utan itunes (kan göras men bökigare än Android).
Sen tycker jag flärpan eller vad man kan kalla det är shit fullt på X, det tar också onödig utrymme. Har set att de går över innehåll i en del spel. Ska appar minska för att skippa den delen så får man mindre skärm jämfört med tex Notes.

Jag köper många lurar själv, både iphone och Android men nu senaste 2 modeller har jag helt skippat för jag tycker min 6S plus håller fortfarande. X känns inte som en waoo lur i mina ögon, det är för många kompromisser. Det är sjukt bra lur men för 11/13k beroende på minne så håller det inte måttet. Jag brukar rekommendera Oneplus till folk mest. Kostar lite över 5000 och minst lika bra. Hade Oneplus3 själv och var bland det bästa lur jag haft. Enda anledning till att jag köpte notes8 var pennan. Även grymt nöjd med det köpet.
Men som sagt all värderar vi olika. Min sätt att tänka behöver inte vara det enda rätta. Det är bara min personliga åsikt och hur jag resonerar
Kanske om några månader när Apple släpper en ny modell jag går över till Apple igen.

Bevaka tråden