Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airplay och multiroom

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.

Jag upplevde tidigare Airplay som rätt primitivt, störningskänsligt och inte så praktiskt. Men det var ett tag sedan så jag undrar hur det är idag. Särskilt i system med flera högtalare och rum. Hur fungerar det numera? Rent praktiskt och störningsmässigt.

När jag gick över till att ha min musik på fil (och sedemera streaming adderat) så var jag inne på Airplay/iTunes men det blev slutligen en investering i Sonos. Men Sonos håller för närvarande på att förändra sitt upplägg och liknar allt mer en "vanlig" högtalartillverkare vilket gör att jag nu återigen funderar på Airplay bl.a. eftersom iTunes har ett bättre gränssnitt för bläddring av musikfiler än Sonos. Dessutom får jag mycket större frihet att välja högtalare.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-02-08 18:26

Min gamla router bråkade lite med AirPlay men efter jag bytte den har det fungerat perfekt.
Multiroom så måste du spela från itunes tills AirPlay 2 släpps, då ska det gå från iphone/ipad med.
Vet inte om även högtalare/mottagare måste uppdateras för det.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2018-02-08 18:52
Ursprungligen av Json_81:

Min gamla router bråkade lite med AirPlay men efter jag bytte den har det fungerat perfekt.
Multiroom så måste du spela från itunes tills AirPlay 2 släpps, då ska det gå från iphone/ipad med.
Vet inte om även högtalare/mottagare måste uppdateras för det.

Vad hade du för router tidigare och vad har du idag? Själv upplever jag vissa störningar via äldre Airport Extream om jag strömmar trådlöst. Men strömmar jag via kabel till AppleTV eller direkt till förstärkare med inbyggd Airplay fungerar det bra.

Någon som förövrigt vet(eller hör läst några rykten) om nuvarande aktuella Airport Express-modeller kommer att kunna uppgraderas och klara AirPlay 2?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-02-08 21:01
Ursprungligen av tawi:

Vad hade du för router tidigare och vad har du idag? Själv upplever jag vissa störningar via äldre Airport Extream om jag strömmar trådlöst. Men strömmar jag via kabel till AppleTV eller direkt till förstärkare med inbyggd Airplay fungerar det bra.

Någon som förövrigt vet(eller hör läst några rykten) om nuvarande aktuella Airport Express-modeller kommer att kunna uppgraderas och klara AirPlay 2?

Det var en linksys e4200 jag hade som bråkade, det var störningar och tappade anslutningen mest hela tiden.
När jag bytte den till en asus ac66u fungerade det bra och nu när jag har ubiquiti AP’s har jag inte varit med om en enda störning.
Appletv’n är kabel-ansluten men jag använder bara iphone/ipad att streama från.

  • Medlem
  • Borås
  • 2018-02-08 22:03

Spela från en dator via applikationen AirFoil. Då kan du spela upp på AirPlay, ChromeCast och Blåtand blandat, i sync till flera högtalare samtidigt.
Jag har kört så i ganska många år, via endast en äldre AirPort Extreme i ett tvåvånings tegel/betonghus med få driftstörningar. Och datorn du spelar upp från kan användas till annat samtidigt, även dess ljud.
Mitt tips.

Fick precis reda på Airplay 2, det verkar som att jag hamnat helt rätt i tid för att byta plattform. Verkar lovande.

Testade lite med den enda Airplayenhet jag har idag (en gammal Express) och det verkar fungera bättre än förr i varje fall. Snabbare respons och ännu inga avbrott. Jag bytte till en ny Extreme för något halvår sedan (jag hade en sådan där platt bred Extreme tidigare) så tawi det kan ha varit bytet till en nyare Extreme som förbättrade min situation. Men jag kanske borde testa litemer innan jag uttalar mig säkert.

Ursprungligen av Ola:

Spela från en dator via applikationen AirFoil. Då kan du spela upp på AirPlay, ChromeCast och Blåtand blandat, i sync till flera högtalare samtidigt.
Jag har kört så i ganska många år, via endast en äldre AirPort Extreme i ett tvåvånings tegel/betonghus med få driftstörningar. Och datorn du spelar upp från kan användas till annat samtidigt, även dess ljud.
Mitt tips.

Konstigt, Airfoil var det jag började jag testa trådlös musik via Airplay med runt 2010-12 men det fungerade inte alls bra för mig då. Jag fick inte ens avbrottsfri uppspelning när det bara var några meter mellan enheterna. Verkar vara flera saker som förbättrats.

1
Bevaka tråden