Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flac i macOS inför Airplay 2?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag såg precis nu (jaja, 8 månader för sent) att iOS 11 introducerar native stöd för flac-filer.

Är det någon som vet om det kommit till High Sierra också? Det borde det ju göra av kompatibilitetsskäl och i och med Airplay 2. T.ex. kan man ju inte spela flac i iTunes via Airplay även om man adderar Fluxpluginen. Det blir ju rätt konstigt om de går att spela på en iPhone men inte på en dator som kör själva flaggskeppet iTunes. Själv har jag ännu inte uppgraderat från Sierra.

https://thenextweb.com/apple/2017/06/06/ios-1...

Ursprungligen av torsig1967:

Jag såg precis nu (jaja, 8 månader för sent) att iOS 11 introducerar native stöd för flac-filer.

Är det någon som vet om det kommit till High Sierra också? Det borde det ju göra av kompatibilitetsskäl och i och med Airplay 2. T.ex. kan man ju inte spela flac i iTunes via Airplay även om man adderar Fluxpluginen. Det blir ju rätt konstigt om de går att spela på en iPhone men inte på en dator som kör själva flaggskeppet iTunes. Själv har jag ännu inte uppgraderat från Sierra.

https://thenextweb.com/apple/2017/06/06/ios-1...

Google might be my friend...
http://www.einfachauflegen.de/flac-support-in...

Tysk sajt, jag är inte så bra på det men jag fattar det som att det är native stöd för flac i High Sierra. Någon som kör flac som kan konfirmera att det fungerar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-02-12 11:50

https://forums.macrumors.com/threads/macos-10...

High Sierra borde stödja FLAC out of the box vilket betyder AirPlay även stödjer det (inklusive AirPlay 1 skulle jag tro).

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-02-12 13:24

iTunes stöder inte Flac men det går bra att använda en spelare som Vox och AriPly fungerar alldeles utmärkt.

Ursprungligen av Innis:

iTunes stöder inte Flac men det går bra att använda en spelare som Vox och AriPly fungerar alldeles utmärkt.

Du har testat detta i High Sierra alltså?

Den tyska artikeln jag länkade i post två skriver nämligen:

Citat:

in der kommenden Version von MacOS 10.13 namens High Sierra integriert Apple die Unterstützung für das FLAC Audio-Format in das Betriebssystem. Das berichtet das Computer-Magazin Mac & i aus dem heise-Verlag in seiner neuesten Ausgabe.

Unterstützung = support
Betriebssystem = operativsystem

Det får jag till att stödet för flac är integrerat i operativsystemet. Då borde det väl funka i iTunes. Men artikeln kan naturligtvis vara felaktig.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-02-13 09:03
Ursprungligen av torsig1967:

Du har testat detta i High Sierra alltså?

Den tyska artikeln jag länkade i post två skriver nämligen:
Unterstützung = support
Betriebssystem = operativsystem

Det får jag till att stödet för flac är integrerat i operativsystemet. Då borde det väl funka i iTunes. Men artikeln kan naturligtvis vara felaktig.

Jag har testat och det fungerar med ett tredejparts program typ Vox,VLC och i förhandsgranskaren i Finder.
Fungerar inte alls i iTunes och jag är 100% säker att om det gjorde det skulle det har skrivits mer utförligt om en sådan händelse

Ursprungligen av Innis:

Jag har testat och det fungerar med ett tredejparts program typ Vox,VLC och i förhandsgranskaren i Finder.
Fungerar inte alls i iTunes och jag är 100% säker att om det gjorde det skulle det har skrivits mer utförligt om en sådan händelse

Attans, det var synd och lite konstigt om stödet finns i iOS 11. Kanske kommer när de släpper Airplay 2?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-02-13 21:03
Ursprungligen av torsig1967:

Det får jag till att stödet för flac är integrerat i operativsystemet. Då borde det väl funka i iTunes. Men artikeln kan naturligtvis vara felaktig.

Ursprungligen av Innis:

Jag har testat och det fungerar ... i förhandsgranskaren i Finder.

Då har ju artikeln rätt om att det i High Sierra är integrerat i Finder (Quicklook) och Quick Time. Inget Apple skyltar med i sina egna supportdokument dock, vad jag kan hitta.

Citat:

macOS High Sierra 10.13 "undocumented" features & changes:
...
• Native FLAC format support in Quicklook and QuickTime

https://forums.macrumors.com/threads/macos-10...

Men tyvärr envisas Apple tydligen med att inte ge iTunes stöd. De vill väl hellre att man använder deras ALAC. Kostar ju ingen kvalitet att konvertera, men ett himla onödigt meck. Idioti. För övrigt anser jag att iTunes borde förstöras. Åtminstone göras om och renodlas i funktioner.

Ursprungligen av IngoX:

Då har ju artikeln rätt om att det i High Sierra är integrerat i Finder (Quicklook) och Quick Time. Inget Apple skyltar med i sina egna supportdokument dock, vad jag kan hitta.
Men tyvärr envisas Apple tydligen med att inte ge iTunes stöd. De vill väl hellre att man använder deras ALAC. Kostar ju ingen kvalitet att konvertera, men ett himla onödigt meck. Idioti. För övrigt anser jag att iTunes borde förstöras. Åtminstone göras om och renodlas i funktioner.

Jag har varit inne på att gå över till iTunes (kör Sonos nu) till filspelning. Det finns faktiskt en del grejer jag gillar men jag tänker ta mig sjutton inte konvertera alla mina tiotusentals flacfiler (rippat från min CD-samling) till alac av ren princip. Då får det bli någon annan spelare med Airplay 2 stöd. Apple är ju fjantiga, alac kommer aldrig att vinna i alla fall och numera är ju filer inte särskilt viktigt för dem ens. "Allt" är ju streaming och Apple Music i vilket fall som helst. Undrar vad de behöver fixa för att spela flac? Kan inte vara mycket det är ju nästan samma sak.

1
Bevaka tråden