Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi som har HomePod

Tråden skapades och har fått 326 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2018-02-15 10:38

Efter att ha testat HomePod en dag så är mina intryck följande:

- Betydligt mindre och tyngre än förväntat
- Extremt hög finish på allt inkl nätsladden (man kan undra om det verkligen behövs en helt egen typ av nätkontakt på HomePod jämfört med t ex Apple TV)
- Väldigt bra ljud (jag ser fram emot att testa en stereo-setup med två HomePods framöver)
- Siri pratar och lyssnar mycket bättre än på tidigare enheter, funkar t ex utmärkt på fem meters avstånd och även när musik spelas (på sikt kommer burken att vara perfekt som central hub för HomeKit styrning)
- Extremt enkel att ställa in initialt
- Väldig begränsad Siri-vokabulär
- Med nuvarande programvara är HomePod optimerad för Apple Music-prenumeranter

Mycket intressant produkt som inte är färdig mjukvarumässigt. Jag har inte sett någon annan testare skriva detta men konceptet påminner mycket om B&Os extremt dyra monsterhögtalare, Beolab 90, som kostar 650 000:- paret. De tekniska lösningarna är extremt lika, i vissa avseenden är dock HomePod ännu mer avancerad, speciellt avseende mikrofonteknologin.

Frågan är vad som händer framöver med mjukvaran. AirPlay 2 och stereo-stöd är redan annonserat men vad kommer mer?
- Spotifystöd kommer garanterat (annars kommer alla Spotify-användare att köpa Sonos istället)
- Det hade varit intressant med mjukvarustöd för hemmabio-setup (5.0 eller 5.1)
- Siri borde utvecklas ännu mer för att konkurrera med Alexa m fl. Apple ligger tyvärr långt efter där...
- Jag hoppas också på mycket bättre stöd för HomeKit, HomePoden är mycket mer naturlig som basen i ett HomeKit-system än t ex Apple TV.

För oss svenskar så vill vi ju att burken skall börja säljas här, med stöd för svenska. I USA finns HomePod för omedelbar leverans i de flesta Apple-stores idag och det tyder på att försäljningen möjligen går lite sämre än väntat. Detta borde innebära snabbare intro i övriga världen.

Sammanfattningsvis är HomePod väldigt intressant redan idag som teknologi och framtida mjukvaru-uppdateringar kan kraftigt öka användbarheten. (Man kan ju hoppas på likartad utveckling som Apple TV 4K fått med uppdateringar.)

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-02-15 13:21
Ursprungligen av wolf:

- Det hade varit intressant med mjukvarustöd för hemmabio-setup (5.0 eller 5.1)

Tvivlar på att särskilt många är intresserade av att lägga så mycket pengar på hemmabio som enbart funkar med apple tv / kanske mac.

  • Medlem
  • 2018-02-15 14:41
Ursprungligen av Json_81:

Tvivlar på att särskilt många är intresserade av att lägga så mycket pengar på hemmabio som enbart funkar med apple tv / kanske mac.

Ja, men det finns ju AirPlay-stöd även för Android idag. Det är ju fullt möjligt att det även kommer AirPlay 2 stöd och då skulle det kunna vara en bra lösning för t ex Nvidia Shield TV och liknande (eller TV-apparater med Android).

(Men då krävs det bra flerkanalsstöd i AirPlay 2, vilket vi inte vet ännu...)

Jag väntar och längtar efter min. Kommer nästa vecka.

  • Medlem
  • 2018-02-15 18:14
Ursprungligen av wolf:

Ja, men det finns ju AirPlay-stöd även för Android idag. Det är ju fullt möjligt att det även kommer AirPlay 2 stöd och då skulle det kunna vara en bra lösning för t ex Nvidia Shield TV och liknande (eller TV-apparater med Android).

(Men då krävs det bra flerkanalsstöd i AirPlay 2, vilket vi inte vet ännu...)

Med din erfarenhet just nu, hur "stor" traditionell stereo system kan tex 2 Homepod ersätta tror du
Jag har en äldre Denon/ Dali som inom några år behöver uppgraderas och kollade in Sonos men gav inte bättre ljud med motsvarade högtalare.
Behöver nog börja om från början ?

  • Medlem
  • 2018-02-15 18:41
Ursprungligen av PaO:

Med din erfarenhet just nu, hur "stor" traditionell stereo system kan tex 2 Homepod ersätta tror du
Jag har en äldre Denon/ Dali som inom några år behöver uppgraderas och kollade in Sonos men gav inte bättre ljud med motsvarade högtalare.
Behöver nog börja om från början ?

Svårt att svara på, bästa är nog att testlyssna. Min erfarenhet är att bekvämlighet och format i vissa fall uppväger att man inte får den absolut bästa ljudkvaliteten. Själv har jag gått från 150 cm högtalare till ett litet 7.1 system med AAC-komprimerat ljud.

Ett system med Apple Music och en eller två HomePods blir ju onekligen väldigt bekvämt att använda och ljudet borde räcka till i 90% av fallen, kör man sen FLAC eller okomprimerat ljud så blir det ju ännu bättre.

Grejerna är ju oerhört lätta att placera vilket hjälper till. Kan man sen få ett bättre fungerande HomeKit-upplägg så blir det ytterligare fördelar. I mitt fall kommer jag att avvakta det närmaste halvårets mjukvaruuppdateringar innan jag börjar ersätta gamla grejer...

Har inte hängt med men Spotify funkar alltså inte? Du skrev garanterat att det kommer men har Apple sagt något om det?

Ursprungligen av jurassic579:

Har inte hängt med men Spotify funkar alltså inte? Du skrev garanterat att det kommer men har Apple sagt något om det?

Nope. Och det stämmer att det inte finns. Endast Apple-ljudkällor.

Ursprungligen av keptang:

Nope. Och det stämmer att det inte finns. Endast Apple-ljudkällor.

Alright. Tack för svar.

Kan dom agera som högtalare till Apple TVn?

Ursprungligen av jurassic579:

Alright. Tack för svar.

Kan dom agera som högtalare till Apple TVn?

Det kan man göra.
https://www.macrumors.com/how-to/homepod-as-a...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-02-15 19:29
Ursprungligen av wolf:

Ja, men det finns ju AirPlay-stöd även för Android idag. Det är ju fullt möjligt att det även kommer AirPlay 2 stöd och då skulle det kunna vara en bra lösning för t ex Nvidia Shield TV och liknande (eller TV-apparater med Android).

(Men då krävs det bra flerkanalsstöd i AirPlay 2, vilket vi inte vet ännu...)

Finns det verkligen officiellt AirPlay stöd nu?

Jag kan se tjusningen med det, men det känns inte särskilt Apple att göra något sånt.
Och som sagt, tveksam till marknaden för det, även om androidboxarna skulle ha stöd.

Mer troligt är väl att de löser virtuellt surround via två homepods likt en soundbar isåfall.

  • Medlem
  • 2018-02-15 20:24
Ursprungligen av wolf:

Svårt att svara på, bästa är nog att testlyssna. Min erfarenhet är att bekvämlighet och format i vissa fall uppväger att man inte får den absolut bästa ljudkvaliteten. Själv har jag gått från 150 cm högtalare till ett litet 7.1 system med AAC-komprimerat ljud.

Ett system med Apple Music och en eller två HomePods blir ju onekligen väldigt bekvämt att använda och ljudet borde räcka till i 90% av fallen, kör man sen FLAC eller okomprimerat ljud så blir det ju ännu bättre.

Grejerna är ju oerhört lätta att placera vilket hjälper till. Kan man sen få ett bättre fungerande HomeKit-upplägg så blir det ytterligare fördelar. I mitt fall kommer jag att avvakta det närmaste halvårets mjukvaruuppdateringar innan jag börjar ersätta gamla grejer...

Bra sammanfattning ?

  • Medlem
  • 2018-02-15 21:35
Ursprungligen av jurassic579:

Har inte hängt med men Spotify funkar alltså inte? Du skrev garanterat att det kommer men har Apple sagt något om det?

Min "garanti" baseras på ren företagsekonomi. Apple kommer att tjäna mer på att tillåta Spotify än att neka. Ungefär som CarPlay; det tog lite tid men Spotify kom till slut - eftersom Apple tjänade på det...

  • Medlem
  • 2018-02-15 21:44
Ursprungligen av Json_81:

Finns det verkligen officiellt AirPlay stöd nu?

Jag kan se tjusningen med det, men det känns inte särskilt Apple att göra något sånt.
Och som sagt, tveksam till marknaden för det, även om androidboxarna skulle ha stöd.

Mer troligt är väl att de löser virtuellt surround via två homepods likt en soundbar isåfall.

Inget officiellt stöd från Apple (och de kommer aldrig att göra det officiellt) men det är ju en fördel med Android - det kommer massor med mer eller mindre bra programvara. Jag kör t ex AirPlay till en Nvidia Shield TV och det funkar utmärkt, finns 10 olika implementeringar att välja på. (Shielden köptes när jag lackade ur på bristande 4K-stöd hos ATV4 för mer än ett år sedan och även nu kan ju Shielden vara till nytta om man vill se Youtube 4K.)

Bra multikanalslösningar hänger nog på om det kommer fler varianter HomePods. Teknikplattformen kan ju i och för sig tillåta både mindre och större modeller. En soundbar med HomePod-teknik låter ju ganska lockande till exempel. Det är ju inte helt uteslutet att Beats kommer med sina varianter av plattformen (på samma sätt som Beats har hörlurar med samma teknikplattform som AirPods).

Var köper man den idag, och krävs det isåfall trafo?

  • Medlem
  • 2018-02-15 22:55
Ursprungligen av carlsson:

Var köper man den idag, och krävs det isåfall trafo?

USA eller UK, nätdelen klarar allt så man behöver bara en enkel kontaktadapter så att vägguttaget passar.

  • Medlem
  • 2018-02-15 22:59
Ursprungligen av carlsson:

Var köper man den idag, och krävs det isåfall trafo?

Kolla på Prisjakt, man kan köpa Apple Homepod för 6490 kr hos Proshop. Men det är verkligen en hutlös summa om man vill ha produkten redan nu, så jag väntar på en officiell release här i Sverige.

Ursprungligen av wolf:

USA eller UK, nätdelen klarar allt så man behöver bara en enkel kontaktadapter så att vägguttaget passar.

Finns på Blocket.

Ursprungligen av WiFi:

Kolla på Prisjakt, man kan köpa Apple Homepod för 6490 kr hos Proshop. Men det är verkligen en hutlös summa om man vill ha produkten redan nu, så jag väntar på en officiell release här i Sverige.

Ja då är det billigare på Blocket till och med för 4500-5000.

  • Medlem
  • 2018-02-15 23:28
Ursprungligen av keptang:

Finns på Blocket.

Ja då är det billigare på Blocket till och med för 4500-5000.

Blir spännande att se vad det svenska priset kommer att landa på när den väl släpps. Min gissning är 4000-4500 kr, men det får gärna vara bra mycket mindre än det.

Ursprungligen av WiFi:

Blir spännande att se vad det svenska priset kommer att landa på när den väl släpps. Min gissning är 4000-4500 kr, men det får gärna vara bra mycket mindre än det.

3995 tror jag. Möjligtvis 3595.

  • Medlem
  • 2018-02-16 05:48
Ursprungligen av keptang:

Finns på Blocket.

Ja då är det billigare på Blocket till och med för 4500-5000.

Inklusive adapter för stickkontakt ?
Bara att slå till

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-02-16 06:46
Ursprungligen av wolf:

Inget officiellt stöd från Apple (och de kommer aldrig att göra det officiellt) men det är ju en fördel med Android - det kommer massor med mer eller mindre bra programvara. Jag kör t ex AirPlay till en Nvidia Shield TV och det funkar utmärkt, finns 10 olika implementeringar att välja på. (Shielden köptes när jag lackade ur på bristande 4K-stöd hos ATV4 för mer än ett år sedan och även nu kan ju Shielden vara till nytta om man vill se Youtube 4K.)

Bra multikanalslösningar hänger nog på om det kommer fler varianter HomePods. Teknikplattformen kan ju i och för sig tillåta både mindre och större modeller. En soundbar med HomePod-teknik låter ju ganska lockande till exempel. Det är ju inte helt uteslutet att Beats kommer med sina varianter av plattformen (på samma sätt som Beats har hörlurar med samma teknikplattform som AirPods).

Ja, det är ju en möjlighet så klart.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-02-16 07:38
Ursprungligen av jurassic579:

Har inte hängt med men Spotify funkar alltså inte? Du skrev garanterat att det kommer men har Apple sagt något om det?

Ursprungligen av wolf:

Min "garanti" baseras på ren företagsekonomi. Apple kommer att tjäna mer på att tillåta Spotify än att neka. Ungefär som CarPlay; det tog lite tid men Spotify kom till slut - eftersom Apple tjänade på det...

Kan man inte missförstå det du skriver om att Spotify inte fungerar? Det går ju att streama som jag tolkat det..? Eller är jag ute och cyklar nu?

Ursprungligen av wolf:

Min "garanti" baseras på ren företagsekonomi. Apple kommer att tjäna mer på att tillåta Spotify än att neka. Ungefär som CarPlay; det tog lite tid men Spotify kom till slut - eftersom Apple tjänade på det...

Eller så kallad stegvis utveckling (inkrementellt). Om man ska vänta på att allt funktionalitet finns på plats så kommer aldrig något ut. Börja med en bas, gör den bra och lägg till funktionalitet allt eftersom.

Ursprungligen av xms67:

Kan man inte missförstå det du skriver om att Spotify inte fungerar? Det går ju att streama som jag tolkat det..? Eller är jag ute och cyklar nu?

Det går att använda airplay till vad som helst på Homepod. Spotify, YouTube etc

HomePod känns för begränsad i förhållande till priset för att motivera köp för mig personligen. Ljudet verkar vara i toppklass vilket är lockande i sig och mikrofonerna kan höra på långt avstånd och med musik på högsta volym vilket är imponerande. Men så länge Siri är så korkad och begränsad som "hen" är spelar det ju inte så stor roll... Jag blev grymt besviken på att det inte finns någon som helst in kanal för andra ljudkällor än just Apple TV, då försvinner tanken på att använda en stereosetup vid tv'n då bara en bråkdel av det jag "konsumerar" framför tv'n har Apple TV som källa.

Så tillsvidare pratar/skriker/bråkar jag med Siri i klockan och telefonen, spelar upp (Spotify) musik via en JBL Charge 2 och TV/film-ljudet spelas upp på hemmabion.

  • Medlem
  • 2018-02-17 11:23

Här ser man hur ett Youtube proffs gör en balanserad review
Gillar verkligen MKBHD

https://youtu.be/mpjREfvZiDs

  • Medlem
  • Östergötland
  • 2018-02-17 12:57
Ursprungligen av PaO:

Här ser man hur ett Youtube proffs gör en balanserad review
Gillar verkligen MKBHD

https://youtu.be/mpjREfvZiDs

Eller Mikes unboxing & test:

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-02-17 19:47

Har fått nöjet att lyssna på en HomePod hos en nära vän som inte kunde hålla sig till svensk lanseringen.
Det är precis som alla säger ljudet är för storleken helt grymt. Spelar nästan ingen roll var man placerar högtalaren så låter det lika bra.
Läste på Reddit att någon rekommenderade att placera den 10-15cm upp men det var inget som gjorde att jag kunde höra någon skillnad.
Nu förstår jag varför Sonos säljer två Sonos One till samma pris som en HomePod för det behövs två av dom för att konkurrera ljudmässigt och ändå vinner enligt mig HomePod.
Nu är inte Siri något som jag tycker är en dealbreaker utan den gör det jag förväntar mig när det gäller att styra musiken.
När uppdateringen att sammankoppla två HomePod kommer lägger jag ut mina Play1:or på blocket till försäljning.

Senast redigerat 2018-02-18 11:59
Ursprungligen av WiFi:

Kolla på Prisjakt, man kan köpa Apple Homepod för 6490 kr hos Proshop. Men det är verkligen en hutlös summa om man vill ha produkten redan nu, så jag väntar på en officiell release här i Sverige.

Proshop har sänkt till 4999 kr nu.

Bevaka tråden