Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi som har HomePod

Tråden skapades och har fått 326 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-03-03 22:02

Som vilken som helst

Ursprungligen av kenjon:

Som vilken som helst

Låter bra. Tack för snabb input???

Om jag förstår rätt så kan man i princip inte byta strömkabeln, stämmer det? Isf vill jag inte köpa en importerad Homepod med "fel" kabel, eftersom jag då alltid kommer behöva titta på en ful adapter. Finns det något land som den säljs i som inte kräver adapter? Sett Homepod säljas från både USA och England men de behöva båda (enligt annonsen) adapter.

  • Medlem
  • 2018-03-04 19:19
Ursprungligen av Johannnn:

Om jag förstår rätt så kan man i princip inte byta strömkabeln, stämmer det? Isf vill jag inte köpa en importerad Homepod med "fel" kabel, eftersom jag då alltid kommer behöva titta på en ful adapter. Finns det något land som den säljs i som inte kräver adapter? Sett Homepod säljas från både USA och England men de behöva båda (enligt annonsen) adapter.

Idag kommer man inte undan adapter. Sladden går att byta men det är Apples egen standard så gillar du inte den diskreta kontaktadapter som krävs idag så får du vänta tills HomePod börjar säljas i Tyskland/Frankrike eller nåt annat EU-land som använder våra svenska stickproppar. (Mina egna vägguttag är placerade relativt undanskymt så jag störs inte estetiskt...)

Ursprungligen av kafferast:

Precis lagt en beställning på HomePod. Får klara mig utan Siri ett tag då min svengelska brukar fungera sisådär.

Kommer din importerade HomePod kunna prata svenska när den officiellt släpps i Sverige?

Ursprungligen av iTiger:

Kommer din importerade HomePod kunna prata svenska när den officiellt släpps i Sverige?

Det tar jag för givet. Mina iPhones jag köpt från England har aldrig vara några problem.

  • Medlem
  • 2018-03-05 08:11
Ursprungligen av wolf:

Idag kommer man inte undan adapter. Sladden går att byta men det är Apples egen standard så gillar du inte den diskreta kontaktadapter som krävs idag så får du vänta tills HomePod börjar säljas i Tyskland/Frankrike eller nåt annat EU-land som använder våra svenska stickproppar. (Mina egna vägguttag är placerade relativt undanskymt så jag störs inte estetiskt...)

Man kan också montera på en svensk stickpropp på originalkabeln. (Troligen bäst och billigast.)

Ursprungligen av wolf:

Man kan också montera på en svensk stickpropp på originalkabeln. (Troligen bäst och billigast.)

Har bägge alternativen i min plan eftersom jag har en adapter hemma

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-03-05 11:39
Ursprungligen av BlackSmp:

Har bägge alternativen i min plan eftersom jag har en adapter hemma

Nu spekulerar jag bara men rimligen borde Homepoden vara dubbelisolerad, då bryter man den skyddsbarriären genom att byta stickpropp på sladden. Är den däremot jordad är det en annan femma.

Ursprungligen av bjorsi:

Nu spekulerar jag bara men rimligen borde Homepoden vara dubbelisolerad, då bryter man den skyddsbarriären genom att byta stickpropp på sladden. Är den däremot jordad är det en annan femma.

Jag förstår vad du menar men kan du förklara lite närmare? Det finns väl ingen skyddsbarriär i kabeln eftersom det inte finns någon jordledare - eller har jag fattat detta fel?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-03-05 12:08
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag förstår vad du menar men kan du förklara lite närmare? Det finns väl ingen skyddsbarriär i kabeln eftersom det inte finns någon jordledare - eller har jag fattat detta fel?

Sladd med stickpropp för dubbelisolerad produkt är en enhet, man skulle kunna säga gjuten stickpropp. Därav i kan man inte köpa eurokontakter (platt kontakt) lösa i handeln. En ojordad produkt får inte anslutas till jordat uttag om den inte är dubbelisolerad.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-03-10 20:36
Ursprungligen av bjorsi:

Sladd med stickpropp för dubbelisolerad produkt är en enhet, man skulle kunna säga gjuten stickpropp. Därav i kan man inte köpa eurokontakter (platt kontakt) lösa i handeln. En ojordad produkt får inte anslutas till jordat uttag om den inte är dubbelisolerad.

De finns att köpa utomlands...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-03-11 00:18
Ursprungligen av kenjon:

De finns att köpa utomlands...

Absolut, men då följer du inte svenska elsäkerhetsregler...
Så här kan det se ut utomlands men inte här hemma

Ursprungligen av bjorsi:

Absolut, men då följer du inte svenska elsäkerhetsregler...
Så här kan det se ut utomlands men inte här hemma

Jaja, nu skjuter du mygg med kanon...

Ursprungligen av kenjon:

De finns att köpa utomlands...

Nu är jag nyfiken. Har du någon länk till var jag kan köpa en lös europlug som jag kan montera på en sladd?

Och då menar jag inte ett set där kabeln redan är monterad för sådana går att hitta på Clas Ohlson

https://m.clasohlson.com/se/Sladd-med-stickpropp/Pr324343001

  • Medlem
  • 2018-03-11 07:23
Ursprungligen av BlackSmp:

Nu är jag nyfiken. Har du någon länk till var jag kan köpa en lös europlug som jag kan montera på en sladd?

Och då menar jag inte ett set där kabeln redan är monterad för sådana går att hitta på Clas Ohlson

https://m.clasohlson.com/se/Sladd-med-stickpropp/Pr324343001

Europlug från HongKong

Tack, jag försökte hitta på alibaba och diverse andra siter men lyckades inte. "Rewireable" var lösenordet...

Ser dock inget större behov av en sådan plugg, ska man fuska så är det enklare med att sätta dit en jordad plugg utan att ansluta jorden.

Edit: Faktum är att när jag inspirerades av sökordet "rewireable" och sökte på "Mointerinsbar" så gick det att hitta en svensk länk

http://lindbladsljus.se/userFiles/myProducts/Ljuskallor-teknik-ovrigt/LL%20Lindblads%20special%203.pdf

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-03-12 08:57
Ursprungligen av BlackSmp:

Tack, jag försökte hitta på alibaba och diverse andra siter men lyckades inte. "Rewireable" var lösenordet...

Ser dock inget större behov av en sådan plugg, ska man fuska så är det enklare med att sätta dit en jordad plugg utan att ansluta jorden.

Edit: Faktum är att när jag inspirerades av sökordet "rewireable" och sökte på "Mointerinsbar" så gick det att hitta en svensk länk

http://lindbladsljus.se/userFiles/myProducts/Ljuskallor-teknik-ovrigt/LL%20Lindblads%20special%203.pdf

Se sida 3 gällande byta stickpropp: Uttdrag elsäkerhetspocket

Hallå Homepod-ägare!

Är det någon av er här i tråden som har en Homepod, bor i eller ofta är i Stockholm som skulle vilja assistera redaktionen? Vi vill jättegärna provlyssna Homepod och kanske göra en video.

//Redaktionen

  • Medlem
  • Boston
  • 2018-03-15 11:15
Ursprungligen av Johannnn:

Om jag förstår rätt så kan man i princip inte byta strömkabeln, stämmer det? Isf vill jag inte köpa en importerad Homepod med "fel" kabel, eftersom jag då alltid kommer behöva titta på en ful adapter. Finns det något land som den säljs i som inte kräver adapter? Sett Homepod säljas från både USA och England men de behöva båda (enligt annonsen) adapter.

Den här typen av kontakter "försvinner in" ett ett svenskt jordat eluttag och blir väldigt lite "ful": https://www.amazon.com/gp/product/B0058EG0KC/...

Ursprungligen av bjorsi:

Se sida 3 gällande byta stickpropp: Uttdrag elsäkerhetspocket

Vad är det som du inte förstår i ordet "fuska"? Jag vet att man inte får byta stickpropp

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-03-15 12:51
Ursprungligen av BlackSmp:

Vad är det som du inte förstår i ordet "fuska"? Jag vet att man inte får byta stickpropp

El ska man inte fuska med... Försäkringsbolag uppskattar inte heller sådant. Man kan göra så, men det är inte rätt...

Ursprungligen av Ida Blix:

Hallå Homepod-ägare!

Är det någon av er här i tråden som har en Homepod, bor i eller ofta är i Stockholm som skulle vilja assistera redaktionen? Vi vill jättegärna provlyssna Homepod och kanske göra en video.

//Redaktionen

Jag bor i Sthlm och har en Homepod, hur bråttom är det?

Ursprungligen av westerlu77:

Jag bor i Sthlm och har en Homepod, hur bråttom är det?

Inte jätte, nästa vecka eller veckan därefter vore grymt.

Ursprungligen av Ida Blix:

Inte jätte, nästa vecka eller veckan därefter vore grymt.

Skicka ett pm så kan vi ta det därifrån kanske?

Jag tycker homepoden är riktigt bra, siri "hör" mycket bra även när det är hög volym och kan förstå röstkommandon även på sämre engelska
Själva ljudet är oftast riktigt bra, basen kan vara boomig och för kraftfull, mellanregistret behöver boost ibland. Skulle önska att fabriken eq-ade ljudbilden lite lite annorlunda. Men för att vara så liten grej är den toppen.
Köpte min på helt ny på blocket med svensk adapter, funkar klockrent.

Senast redigerat 2018-03-16 12:19
  • Medlem
  • 2018-03-16 16:57

Någon som vet när dom kommer "officiellt" till Sverige?

Man kan ju köpa dom redan nu men som jag har förstått det är det Engelsk röst på siri och dom är dyrare än vad dom kommer vara sedan om jag har fattat det rätt?

Någon som vet?

Mvh Raja

Ursprungligen av Raja1:

Någon som vet när dom kommer "officiellt" till Sverige?

Man kan ju köpa dom redan nu men som jag har förstått det är det Engelsk röst på siri och dom är dyrare än vad dom kommer vara sedan om jag har fattat det rätt?

Någon som vet?

Mvh Raja

Någon som vet? Man kan alltid gissa. Apple säger typ aldrig nåt om framtiden. Jag skulle gissa på att den kommer tidigast ht-18.
Samma sak med pris, 3495:- eller 3995:- är min gissning.

  • Medlem
  • 2018-03-16 18:54
Ursprungligen av forband:

Jag tycker homepoden är riktigt bra, siri "hör" mycket bra även när det är hög volym och kan förstå röstkommandon även på sämre engelska
Själva ljudet är oftast riktigt bra, basen kan vara boomig och för kraftfull, mellanregistret behöver boost ibland. Skulle önska att fabriken eq-ade ljudbilden lite lite annorlunda. Men för att vara så liten grej är den toppen.
Köpte min på helt ny på blocket med svensk adapter, funkar klockrent.

En annan fråga där jag är ruggigt sugen på att klicka hem två stycken ikväll, eftersom det ej har kommit till Sverige ännu, måste man köpa något extra elutag adapter som du pratade om ovan eller är den "startklar" redan när man får den?

Bevaka tråden